Auteur Topic: 'Parkeerplaatsen Havendijk mogen niet verdwijnen'  (gelezen 3182 keer)

Offline Knakworst

• Stad Expert
Re: 'Parkeerplaatsen Havendijk mogen niet verdwijnen'
« Reactie #30 Gepost op: februari 13, 2018, 00:19:59 am »
Let wel op! Verkiezingstijd!

Onno Spek: "Nee, de VVD is tegen betaald parkeren. Slechts daar waar parkeerplekken schaars zijn, kan betaald parkeren een oplossing bieden. In elk ander geval niet. Iedereen mag zelf bepalen welk vervoersmiddel hij of zij kiest. Automobilisten betalen al genoeg belasting!’’

En de partij van wethouder Houtkamp: "D66 vindt het alleen goed waar het nodig is of waar er door de buurt om gevraagd wordt".

Bron: Schiedam24
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline konijnenberg

• Sr. Stadter
« Reactie #31 Gepost op: februari 14, 2018, 18:42:33 pm »
Kleine update.

Inmiddels heeft een aantal bewoners van de Havendijk zeer vage antwoorden ontvangen van de projectleider, met als resultaat dat de bewoners van de Havendijk Gorzenzijde zich aan het verenigen zijn om mee te kunnen praten over deze plannen.

Gek genoeg heeft de gemeente de "informatiebrief" niet verstuurd naar bewoners die net om de hoek in de zijstraten wonen. Ook de bewoners van het appartementencomplex op de hoek Havendijk/Rijnstraat hebben niet de brief ontvangen. "Dat vinden wij niet raar, maar heel bijzonder" ;D aangezien deze mensen toch ook hun auto op de Havendijk beneden parkeren....

Dit kan dus nog wat gaan worden.... Bewoners flats tegen, bewoners Havendijk beneden tegen....

Offline konijnenberg

• Sr. Stadter
« Reactie #32 Gepost op: februari 14, 2018, 22:28:11 pm »
Vanavond heeft Mari Dingenouts in het TV-programma "De stem van Schiedam" veel aandacht kunnen besteden aan de parkeerproblematiek aan de Havendijk, waarbij hij ook verwezen heeft naar de berichten op Schiedamstad.

Dank je wel Mari thumb thumb thumb

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #33 Gepost op: februari 16, 2018, 08:39:04 am »
-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

Offline Wally

• Sr. Stadter
« Reactie #34 Gepost op: februari 16, 2018, 11:28:14 am »
Volgens mij hebben Konijnenberg /bewoners en de wethouder beiden gelijk, maar gaat het hier om de definitie 'plaats'.

Er worden in de hierboven geplaatste foto's geparkeerde voertuigen geteld die niet in een als zodanig gemarkeerde parkeerplaats staan. Als je die wel als parkeerplaats gaat tellen klopt dat in principe niet.

Wat ik de bewoners zou willen aanraden is het als het over aantallen gaat de formeel aangeduide vakken te tellen, maar daar vervolgens de parkeerdruk bij te nemen. Die kun je in % uitdrukken, alle plaatsen bezet is 100%. In dit geval zul je dus boven de 100% uit gaan komen in de huidige situatie.
Richtlijn is volgens mij dat vanaf ca. 85% bezetting de parkeerdruk hoog kunt noemen, en er dan een goed verhaal moet zijn als je plaatsen gaat opheffen.
De volgende stap is dat je wel goed naar het gebied gaat kijken waarbinnen je telt en de parkeerdruk bepaald. door het gebied groter te nemen en rustige straten mee te tellen zal de parkeerdruk lager zijn. Uiteindelijk zal dat een representatief gebied moeten zijn i.r.t. loopafstanden etc. De hele Gorzen tellen als 1 gebied is uiteraard niet reeel, maar alleen de Havendijk is m.i. weer te eng. Zeker als ook gemeld wordt dat bewoners uit de zijstraten hier parkeren en ook gekend moeten worden in de plannen.

Tenslotte: een groot deel is volgens mij 'woonerf' en daarbij is parkeren alleen toegestaan in de met P aangegeven vakken. Alles daarbuiten is sowieso illegaal geparkeerd. En volgens mij is er ook een stukje zone 30, daar zou je ook langs de band kunnen parkeren tenzij dat met verkeersborden is geregeld.

Het is overigens wel flauw van de gemeente dat men zich strak blijft richten op formeel aantal plaatsen en niet naar het praktische gebruik kijkt.

Offline konijnenberg

• Sr. Stadter
« Reactie #35 Gepost op: februari 16, 2018, 20:27:03 pm »
Ik kan je goed volgen Wally. De gemeente telt inderdaad alleen de parkeervakken. Echter het stuk tussen Rijnstraat en Lekstraat is breed genoeg om langs beide zijdes te parkeren en dat gebeurt dan ook al meer dan 40 jaar. De overzijde van de straat heeft ook géén gele band en de gehele straat is aan beide zijdes niet voorzien van parkeervakken.

Het stuk richting de Geervlietsestraat lijkt met opzet zo gemaakt te zijn, dat er toch aan twee kanten geparkeerd kan worden. De kant langs de huizen heeft namelijk een hele diepe stoep. De lantarenpalen op die stoep staan 2 meter van de weg af, zodat auto's daar op de stoep kunnen staan. Dit kan geen toeval zijn.

Kijkend naar de nieuwe plannen, dan ben ik heel erg bang dat met haaks parkeren op veel stukken er geen ruimte meer is om aan de andere zijde van de weg te parkeren. En als dat gebeurt dan vermindert het aantal parkeerplaatsen dus aanzienlijk en die komen bovenop de 40 die op de Havendijk zelf zullen verdwijnen.

Ik ben het zeker met je eens dat er verder gekeken dient te worden dan alleen de Havendijk. Gek genoeg werd dat eerder ook gedaan. Ik vond met googlen dit plan uit 2014, waar dus door wethouder Houtkamp een streep doorheen is gezet: https://www.schiedam.nl/Docs/gemeente/Werkzaamheden%20en%20Projecten/zuid/havendijk%2026e%20november%202014%20presentatie%20def.pdf In dit plan wordt ondermeer ook de Lekstraat en het stuk bij de Jachthaven veranderd om meer plekken te creëren...

Inmiddels hebben we van de bewonersvereniging begrepen dat in de klankbordgroep 2 a 3 bewoners van de Havendijk Gorzenzijde zitten. De rest komt uit de flats. De gemeente heeft in een brief aangegeven dat de "vertegenwoordigers van de Havendijk beneden" akkoord zijn. Ik vind 2 a 3 bewoners voor een stuk waar honderden mensen wonen wel héél erg mager.

Offline Wally

• Sr. Stadter
« Reactie #36 Gepost op: februari 16, 2018, 23:16:55 pm »
het feit dat de lantaarnpalen 2 meter van de weg staan kan ook een esthetische keuze geweest zijn, zodat de palen in 1 lijn staan en het minder gauw rommelig oogt.

Ik vraag me wel af of bewoners van Havendijk beneden nu wel of niet verenigd zijn, en of dat er vanuit de bewoners ook vertegenwoordiging in contact is met gemeente (zoals de gemeente suggereert met hun zin).
Ik krijg het idee dat dit niet het geval is, en dan zou je inderdaad mogen verwachten dat gemeente breed informeert en uitnodigt.