Auteur Topic: Stedelijk Museum trekt fors meer bezoekers  (gelezen 567 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Stedelijk Museum trekt fors meer bezoekers
« Gepost op: januari 09, 2018, 10:18:05 am »
Het Stedelijk Museum Schiedam zet de stijgende lijn door. De culturele instelling zag het bezoekersaantal het afgelopen jaar met 31 procent stijgen. Bijna de helft daarvan kwam uit Schiedam. "De stad heeft het museum omarmd," stelt directeur Deirdre Carasso.

Dat meldt het AD vandaag.

Deirdre Carasso is 'supertrots' op haar kleine team, dat het afgelopen jaar 'knoerthard' heeft gewerkt om het Stedelijk Museum uit het dal te trekken. "Dat is gelukt, we hebben de stijgende lijn te pakken," vertelt de directeur.

Die stijgende lijn vertaalt zich in onder andere het bezoekersaantal in het museum, dat ging het afgelopen jaar met 31 procent omhoog: van 37.000 naar 49.000. Ook het aantal betalende bezoekers nam toe van 54 naar 65 procent. "Wat ik vooral leuk vind is dat we naast onze landelijke doelgroep die we blijven bedienen, ook Schiedammers naar het museum trekken. 41 procent van hen komt uit de stad, zo hebben we aan de hand van postcode-onderzoek gemeten. Schiedam heeft ons omarmd, de liefde komt weer van twee kanten."

Carasso is nu ruim anderhalf jaar directeur van het Stedelijk Museum. De kunsthistoricus kreeg als opdracht mee de culturele instelling, die met financiële problemen kampte, dichter bij de inwoners te brengen. "Dat is gelukt met activiteiten als Vaandels & Verhalen, waaraan 65 Schiedamse verenigingen meewerkten. Voor mij persoonlijk was de vaandeloptocht begin september hét hoogtepunt van het jaar. We zijn weer het gasthuis van en voor de stad. Het leuke is, dat doen we niet alleen, we werken met tientallen partners binnen en buiten de stad samen."

Ook de eigen inkomsten zijn meer dan verdubbeld. Verder profiteert het Stedelijk van meer free publicity. Dat was in 2016 600.000 euro, afgelopen jaar liefst 1,4 miljoen euro. "Dat draagt bij aan het positieve imago van de stad," aldus Carasso. Dat geldt ook voor de horeca, waar in het verleden alleen maar geld bij moest. Sinds het horecaconcept 'betaal wat je het waard vindt' is ingevoerd, wordt er geen verlies meer gedraaid. "Bezoekers waarderen dit, er spreekt vertrouwen uit. Sommige zijn zuinig, vaker zijn ze genereus in hun betaling."

Offline secret

• Sr. Stadter
Re: Stedelijk Museum trekt fors meer bezoekers
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2018, 13:34:07 pm »
5 ton minder subsidie nodig dus lijkt mij.

Offline J. Kessels

• Sr. Stadter
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2018, 09:35:49 am »
Subsidie gewoon zo laten en nog veel meer mooie dingen doen ik en met het museum. Ze zijn goed bezig daar.

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2018, 09:45:40 am »
Subsidie gewoon zo laten en nog veel meer mooie dingen doen ik en met het museum. Ze zijn goed bezig daar.
Niet volgens Denk. Die vindt het niet laagdrempelig genoeg.

Offline konijnenberg

• Sr. Stadter
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2018, 10:50:04 am »
Volgens mij wil LOS toch ook bezuinigen op de musea?

uit het verkiezingsprogramma:

Op de laatste begroting was het enorme bedrag van 8 miljoen euro vrijgemaakt voor
cultuurbesteding in Schiedam! Als LOS na 21 maart deze stad mag meebesturen gaat de
bezem door de culturele sector.

(...)

- Fuseren van alle musea in Schiedam, één management en directie.

Offline J. Kessels

• Sr. Stadter
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2018, 09:33:19 am »
Niet volgens Denk. Die vindt het niet laagdrempelig genoeg.

Hoezo? Citaat?

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2018, 09:42:52 am »
Volgens mij wil LOS toch ook bezuinigen op de musea?

uit het verkiezingsprogramma:

Op de laatste begroting was het enorme bedrag van 8 miljoen euro vrijgemaakt voor
cultuurbesteding in Schiedam! Als LOS na 21 maart deze stad mag meebesturen gaat de
bezem door de culturele sector.

(...)

- Fuseren van alle musea in Schiedam, één management en directie.

inderaad. Ik had het over Denk die zich als raadsleden wil bemoeien met het samenstellen van de tentoonstellingen. Het ging niet over geld. Dee enige partij die, naast LOS, wil snijden in de museumbudgetten is het CDA.