Auteur Topic: Schiedam behoudt intercity  (gelezen 1022 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Schiedam behoudt intercity
« Gepost op: december 29, 2017, 16:26:36 pm »
Station Schiedam Centrum behoudt ook in de toekomst de intercitystatus. Dat is de uitkomst van anderhalf jaar overleg tussen de gemeente Schiedam, de provincie en het rijk. "Schiedam Centrum is het station van 400.000 inwoners en verdient een intercitystatus," aldus wethouder Marcel Houtkamp.

Zo staat vandaag in het AD te lezen.

Lange tijd stond de intercitystatus van station Schiedam Centrum onder druk. Want, zo redeneerde het vorige kabinet: de komende jaren moet het aantal intercity's tussen Den Haag en Rotterdam toenemen van zes naar acht per uur en het aantal sprinters van vier naar zes per uur. Daarvoor moesten de seinen worden aangepast, met als gevolg dat er op Schiedam Centrum geen intercity's meer konden stoppen.

Tot groot ongenoegen van niet alleen de gemeente Schiedam, maar ook steden als Vlaardingen, Maassluis, Nissewaard en andere gemeenten op Voorne-Putten. Inwoners uit dit gebied reizen dagelijks naar Schiedam Centrum, dat geldt als belangrijk vervoersknooppunt, om daar hun reis te vervolgen. De Schiedamse wethouder Marcel Houtkamp begon daarom, mede in opdracht van zijn collega's, ruim anderhalf jaar geleden aan een lobby.

Met succes, want het rijk investeert, samen met de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de komende jaren 40 miljoen euro om het spoor aan te passen zodat de sneltreinen ook in de toekomst halt houden op Schiedam Centrum.

"Daar zijn we uiteraard heel erg blij mee," reageert Houtkamp. "We hebben hier heel veel overleg voor moeten voeren, op lokaal, provinciaal en landelijk niveau en er hard aan moeten trekken. Maar het is gelukt." Schiedam Centrum geldt, na Rotterdam Centrum en Rotterdam Blaak, als derde station in de regio. Houtkamp: "Schiedam bedient zo'n 400.000 mensen en het wordt de komende jaren alleen maar drukker. Zeker als straks de vernieuwde Hoekse Lijn eindelijk gaat rijden. Het derde station van de regio verdient gewoon een intercitystatus."

Het is de bedoeling dat ProRail de plannen nu verder uitwerkt. Duidelijk moet worden wat nodig is om de twee sporen -die niet meer worden gebruikt sinds het treinspoor van de Hoekse Lijn heeft plaatsgemaakt voor die van de metro- gereed te maken. "Er is afgesproken dat station Schiedam Centrum goed aangesloten moet blijven op het hoofdspoor en op het regionale openbaar vervoer. Ik ga ervan uit dat deze afspraak wordt nagekomen, ook als er meer dan 40 miljoen euro nodig is," zegt Houtkamp.

Offline ouwerot

• Stad Expert
Re: Schiedam behoudt intercity
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2017, 17:33:12 pm »
ik hoop op een schriftelijke bevestiging door de overheid.
hebben we op de valreep toch nog leuk nieuws.
wie geeft oom marcel de eerste pluim?

Offline bjd

• Stad Expert
  • "morgen moet het beter"
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2017, 23:59:26 pm »
wie geeft oom marcel de eerste Pluim?
Tikfoutje......? ;D

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2017, 08:48:34 am »
wie geeft oom marcel de eerste pluim?

In een artikel in de wintereditie van De Spalander schreef ik twee weken geleden in een stuk over station Kethel als metrohalte al over het besluit van de minister. Ik citeerde daarbij een brief die zij op 8 december stuurde.

Investeren in 'oude lijn'
Ondertussen heeft minister van Nieuwenhuizen op 8 december laten weten dat plannen voor aanpassing van het spoor tussen Delft en Rotterdam verder zullen worden uitgewerkt. “Dit moet de betrouwbaarheid van de dienstregeling op dit zeer drukke stuk spoor vergroten en zorgen dat Station Schiedam Centrum goed aangesloten blijft op het hoofdspoor en het regionale openbaar vervoer. Met de afspraak over co-financiering van in totaal 40 miljoen euro tussen het Rijk en de regio kan een volgende stap worden gezet in het realiseren van dit plan waarmee intercity’s ook in de toekomst op Schiedam Centrum kunnen blijven stoppen.”

Dit klinkt als een heel concrete toezegging door de minister.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
300 miljoen voor trein R'dam - Den Haag
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2018, 22:53:29 pm »
In het  Algemeen Dagblad (ADRD) van vandaag het nieuws dat staatssecretaris Van Veldhoven 300 miljoen euro wil investeren in het spoor tussen Rotterdam en Den Haag, opdat de treinen vaker kunnen gaan rijden. Ik begrijp het bericht niet helemaal, of als het bericht klopt, begrijp ik de staatssecretaris niet. Want die 300 miljoen is kennelijk alleen maar bedoeld voor het spoor tussen Delft Zuid en Den Haag.......
De flessenhals tussen Schiedam en Delft Zuid (straks "Delft Campus") blijft ondanks deze mega-investering gewoon bestaan!

Waar gaat die 300 miljoen dan heen? Gedeputeerde Vermeulen heeft in het AD het antwoord: "De ruim 300 miljoen euro gaat vooral naar grondaankopen, extra rails, de vervanging en verhoging van een belangrijke brug en de installatie van nieuwe spoorbeveiliging, waardoor treinen straks nog dichter op elkaar kunnen rijden."
En dus niet naar bijvoorbeeld Station Kethel.... 

John.

Offline Wally

• Sr. Stadter
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2018, 17:31:22 pm »
Stadler, ik had toch wel verwacht dat je de weg kent in de besluitvormingprocedures en dus wel bekend zou zijn met het tracebesluit  ;)
Voor de feitelijke werkzaamheden zie het tracebesluit.

Er zitten behoorlijk wat ingrepen in, waaronder een ongelijkvloerse kruising bij 't Haantje, afbouw van tunnel Delft (sporen, beveiliging, e-installaties), flinke aanpassing  bij station Delft Zuid (2 eilandperrons, langzaamverkeertunnel, liften).

Bij Schiedam Centrum het verwijderen van een kruiswissel ten westen van het station, zodat seinoptimalisatie mogelijk is. Ook wat aanpassingen aan spoorconfiguratie bij Rotterdam Centraal.

de vrijgevallen sporen als gevolg van ombouw Hoekse Lijn zitten niet in deze aanpak.

Er blijft dus 2-sporigheid tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal, maar dat lijkt de gewenste frequentieverhoging niet in de weg te zitten.