Auteur Topic: Worden we bij uitbreiding RTHA ook geSchiphold?  (gelezen 3062 keer)

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Re: Worden we bij uitbreiding RTHA ook geSchiphold?
« Reactie #30 Gepost op: januari 03, 2018, 23:06:23 pm »
Thijs, ik ben het volledig met je eens. Maar ik vrees dat je hier toch alleen maar onnozel en dom wordt genoemd. Schiedamstad is fijn vertoeven, maar owee als je een andere mening hebt  ;D Terwijl dat toch juist het doel is van een forum zou ik zeggen  ;)

Ik ben het helemaal met Thijs en Konijnenberg eens dat op dit forum juist plek moet zijn voor discussie over inhoudelijke onderwerpen zonder dat de deelnemers aan die discussie meteen worden weggezet als “onnozele zeurpieten” of “notoire klagers”.

Dus prima om een discussie te voeren over zin en onzin van de uitbreiding van het vliegveld in onze achtertuin. Maar dan moet er natuurlijk wel op de argumenten worden ingegaan. En vroeger was alles (niet) beter. Maar aan vroeger hebben we nu niets. Wat maakt het uit dat er in 1992 zware Russische toestellen over kwamen die veel meer herrie maakten? Ja, die worden nu van vrijwel alle vliegvelden geweerd, dat is geen Rotterdamse kwestie. En tijden veranderen. Wat “vroeger” normaal werd geacht, kan nu echt niet meer: roken, sexuele intimidatie, discriminatie etc. Zo is de tolerantie t.a.v. vliegtuiglawaai ook afgenomen.

Het is niet voor niets dat er ook door alle beleidsmakers grenzen worden gesteld aan de hoeveelheid lawaai dat een vliegveld mag genereren. Die grenzen zijn vastgelegd in de geluidscontouren. En de grap is dat men bij RTHA nu juist die geluidscontouren wil gaan oprekken richting de woningen in o.a. Schiedam Noord. Ja, dan zijn er mensen die dat niet zo fijn vinden, en er misschien ook wel heel veel last van hebben.

Ik woon aan de Ringvaart schuin onder de landingsroute van de vliegtuigen en hoor ze met name ’s avonds door mijn woonkamer denderen. Als dat er zes zijn tussen tien en elf is dat voor mij acceptabel. Maar dat moeten er geen dertien worden zoals het vliegveld wil. Bij die zes ligt voor mij de grens. En voor veel mensen in mijn omgeving. Hier gaat het in deze discussie over en niet over het sluiten van het vliegveld.

Of vliegen vanaf Rotterdam Airport in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden voor de regio is wat mij betreft nog maar helemaal de vraag, maar dat is een andere discussie.

John.

Offline Thijs84

• Full Stadter
« Reactie #31 Gepost op: januari 05, 2018, 21:07:32 pm »
Citaat
Ja, die worden nu van vrijwel alle vliegvelden geweerd
Dat zou je denken. Maar dat is een typisch Nederlands dingetje om vliegtuigen in dergelijke extreme mate te weren. In het buitenland worden dat soort toestellen alleen geweerd van luchthavens die echt in een stad liggen. Anders zijn ze vaak nog welkom.

Citaat
En de grap is dat men bij RTHA nu juist die geluidscontouren wil gaan oprekken richting de woningen in o.a. Schiedam Noord. Ja, dan zijn er mensen die dat niet zo fijn vinden, en er misschien ook wel heel veel last van hebben.
In de praktijk verschuift de contour niet heel erg benoemingswaardig. Het gaat om slechts een paar honderd meter.

Citaat
Als dat er zes zijn tussen tien en elf is dat voor mij acceptabel. Maar dat moeten er geen dertien worden zoals het vliegveld wil. Bij die zes ligt voor mij de grens. En voor veel mensen in mijn omgeving. Hier gaat het in deze discussie over en niet over het sluiten van het vliegveld.
Voorlopig zijn er slechts 12 opstelplaatsen voor de grotere commerciële luchtvaart. Dus 13 nachtstoppers zal echt niet gaan lukken met het huidige platform
Maargoed 13 is ook wel vrij veel. Ik zie dat voorlopig ook niet gebeuren. Aanstaande zomer heeft transavia 6 toestellen op Rotterdam staan, een enkele avond zijn het er misschien 7. TUI stationeert ook een vliegtuig op Rotterdam maar die kist komt vaak al tussen 7 en 9 uur binnen voor zijn nachtstop (geloof maar 1 keer per week om half 11). En British airways is vaak ook al voor 10 uur binnen.
Corendon had ook overwogen om een kist op Rotterdam te stationeren maar daar is nog geen ruimte voor. maar ze gaan wel vaker vliegen en voegen bestemmingen toe vanaf Rotterdam
Overigens is Corendon wel de eerste die met de nieuwere en stillere 737-Max gaat vliegen. Het is er nog maar 1 op een vloot van ruim 20 toestellen dus een enkele vlucht zal aanstaande zomer kan al met de nieuwe generatie vliegtuigen worden gevlogen. Ben benieuwd naar de bevindingen van de mensen hier die kritisch zijn als een dergelijke vlucht Rotterdam aan doet. Hoop ook voor hun dat het positief uit pakt.
TUI ontvangt deze toestellen ook later dit jaar.

Offline Stadler

• Stad Expert
Meer passagiers in minder vliegtuigen
« Reactie #33 Gepost op: januari 06, 2018, 14:52:21 pm »
Thijs84 refereert in zijn posting aan het bericht van RTHA over een recordaantal passagiers voor het vliegveld in 2017 terwijl er minder vluchten zijn geweest. En inderdaad, op zich is het positief dat er minder vliegtuigen zijn gestart en geland op RTHA. Het aantal mensen per vlucht is toegenomen, o.a. door met "grotere" vliegtuigen zoals de Boeing 737-800 te vliegen. Wat men er niet bij vertelt is dat thuisvlieger Transavia de minder rendabele "zakelijke" bestemmingen gaandeweg heeft ingeruild voor vliegen op vakantieoorden. Dit beschreef ik in "de spagaat".

Overigens ga ik er gemakshalve maar vanuit dat een 737-800 evenveel geluid maakt als een 737-700. Gezien het grotere gewicht van de eerste zou dat ook wel eens tegen kunnen vallen.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
« Reactie #34 Gepost op: januari 06, 2018, 14:58:21 pm »
Citaat
Ja, die worden nu van vrijwel alle vliegvelden geweerd
Dat zou je denken. Maar dat is een typisch Nederlands dingetje om vliegtuigen in dergelijke extreme mate te weren. In het buitenland worden dat soort toestellen alleen geweerd van luchthavens die echt in een stad liggen. Anders zijn ze vaak nog welkom.

Sinds 2002 worden die 'lawaaibakken' oftewel 'hoofdstuk 2 vliegtuigen' niet meer toegelaten op Europese vliegvelden.
En Thijs ben je het niet met mij eens dat dit vliegveld wél echt in een stad is gelegen? RTHA ligt midden tussen de bebouwing van Schiedam, Lansingerland en een stukje Rotterdam in. Hoe 'stads' wil je het hebben?

John.

Offline Thijs84

• Full Stadter
Re: Meer passagiers in minder vliegtuigen
« Reactie #35 Gepost op: januari 08, 2018, 13:21:37 pm »
Thijs84 refereert in zijn posting aan het bericht van RTHA over een recordaantal passagiers voor het vliegveld in 2017 terwijl er minder vluchten zijn geweest. En inderdaad, op zich is het positief dat er minder vliegtuigen zijn gestart en geland op RTHA. Het aantal mensen per vlucht is toegenomen, o.a. door met "grotere" vliegtuigen zoals de Boeing 737-800 te vliegen. Wat men er niet bij vertelt is dat thuisvlieger Transavia de minder rendabele "zakelijke" bestemmingen gaandeweg heeft ingeruild voor vliegen op vakantieoorden. Dit beschreef ik in "de spagaat".

Overigens ga ik er gemakshalve maar vanuit dat een 737-800 evenveel geluid maakt als een 737-700. Gezien het grotere gewicht van de eerste zou dat ook wel eens tegen kunnen vallen.

John.

John.... het is niet per definitie zo dat een zakelijke verbinding wordt geschrapt vanwege slechte opbrengst. Naar ook dikwijls omdat een route te veel concurreert met die van moedertje KLM. Als de vlucht van KLM vanaf Schiphol te veel last heeft van een  vlucht vanaf Rotterdam in grootheden als opbrengst en winst etc dan wordt de route vanaf Rotterdam soms ook gestaakt. Al zal men dat niet snel in de openbaarheid brengen. Naar het gebeurt wel.

Overigens vliegen er nog genoeg toestellen uit de hoofdstuk3 categorie die naar mijn inzicht net zo goed bij 2 ingedeeld hadden kunnen worden.