Auteur Topic: Maatregelen om leefbaarheid in de buurt te verbeteren  (gelezen 1550 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Maatregelen om leefbaarheid in de buurt te verbeteren
« Gepost op: oktober 03, 2017, 16:24:44 pm »
Schiedam moet een stad zijn waarin alle inwoners prettig, leefbaar en veilig wonen. In de meeste buurten gaat het goed, maar onderzoek van de gemeente laat zien dat deze waarden in aan aantal gebieden onder druk staan.

Het college stelt daarom maatregelen voor, die de komende jaren moeten leiden tot het verbeteren van de leefbaarheid.

Schiedam zet in een aantal buurten en straten al langere tijd gericht in op maatregelen die bijdragen aan leefbare en veilige wijken, waarin het prettig wonen is. Dat gebeurt onder andere door het vernieuwen van woningen, het opknappen van de openbare ruimte en het versterken van de onderlinge sociale contacten in buurten. Daar komen nu maatregelen bij die overlast tegengaan en zorgen voor een evenwichtiger samenstelling van die buurten of straten.

Overlast
Buren blijken zich er vaak niet van bewust te zijn dat zij overlast veroorzaken. Toch wordt overlast van buren vaak genoemd als een van de grootste ergernissen. In de vernieuwde APV, die het college in december aan de gemeenteraad voorlegt, krijgt de burgemeester de mogelijkheid een gedragsaanwijzing op te leggen aan iemand die overlast veroorzaakt voor zijn of haar omgeving.

Verder worden de mogelijkheden van het Gemeentebreed Interventie Team vergroot. Vanaf 2018 wordt dit team uitgebreid met een aparte Regisseur Woonoverlast, die ervoor zorgt dat meldingen van overlast terechtkomen bij de juiste partij. De regisseur neemt ook regie in de ernstiger zaken van woonoverlast en is het aanspreekpunt voor bewoners die te maken hebben met huisjesmelkers.

Daarnaast zet de gemeente in op voorlichting over hoe woonoverlast te voorkomen is en hoe problemen op een goede manier onderling, of met hulp, kunnen worden opgelost.

Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek
Voor twaalf gebieden in de stad, verspreid over vier wijken, vraagt de gemeente toestemming aan de minister voor het inzetten van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook wel bekend als de Rotterdamwet. In deze gebieden zijn de cijfers voor leefbaarheid op dit moment onvoldoende. 

In een deel van deze gebieden krijgen bepaalde woningzoekenden voorrang, bijvoorbeeld mensen met een maatschappelijk gebonden beroep, zoals politieagent, verpleegkundige of onderwijzer. In een deel van deze gebieden zullen kandidaat-huurders worden gescreend op het in het verleden veroorzaken van woonoverlast.

Inzet van de Wbmgp is een ondersteunende maatregel, die wordt ingezet in samenhang met een brede aanpak van de leefbaarheid. Informatie over de aanpak van woonoverlast en de inzet van het Gemeentebreed Interventieteam staat op www.schiedam.nl/interventieteam.

Bron: Persbericht gemeente Schiedam 3 oktober 2017

Zie ook : Raad praat over Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, 'Rotterdamwet geen wondermiddel'

Offline Redactie

• Stad Expert
Re: Maatregelen om leefbaarheid in de buurt te verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2017, 12:17:02 pm »
Raad tevreden met voorstel Rotterdamwet

Hoewel de fracties er over twee weken pas een klap op geven, kan het voorstel 'Rotterdamwet' rekenen op steun. Dat bleek gisteravond tijdens het eerste debat in de raadscommissie. Als ook de minister van Binnenlandse Zaken de aanvraag goedkeurt, is de wet per 1 januari 2018 van kracht.

Dat staat vandaag in het AD te lezen.

Schiedam gaat lastpakken in de stad aanpakken, overlast is niet meer toegestaan. Naast de Rotterdamwet, zal ook de Wet Aanpak Woonoverlast worden ingevoerd. Een woonregisseur is de schakel tussen die instrumenten. Hij of zij fungeert als spin in het web.

De Wet Aanpak Woonoverlast geeft burgemeester Cor Lamers de mogelijkheid via bestuursdwang op te treden en een einde te maken aan 'ernstige en herhaaldelijke hinder'. Schiedam gaat mensen niet weren op basis van inkomen, zoals in Rotterdam wel wordt gedaan.

Wel krijgen bepaalde mensen op basis van sociaaleconomische kenmerken voorrang, zoals op de Hogenbanweg en het Schuttersveld en zullen in bepaalde wijken waar woonoverlast heerst - bijvoorbeeld in de Nicolaas Beetsstraat en de Mariastraat - mensen worden geweerd. De Rotterdamwet geldt in twaalf gebieden.

Offline pupsie

• Full Stadter
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2017, 17:52:08 pm »
Ik Ben bang dat het weer praatjes zijn voor de buhne,als punt je bij paaltje komt gebeurt er niets ! Dat Hebben we zo  veel Keren meegemaakt ! de mensen die melding maakten van overlast werden als moeilijk weggezet!
dus het vertrouwen dat er nu wat verandert is zeer Klein  ,een voorbeeld de vuilstort bij de ondergrondse containers
word afgedaan als onoplosbaar , terwijl met een simpele ingreep er heel wat bereikt kan worden ! maar de wil ontbreekt bij de verantwoordelijke personen!!  Ben bang dat het weer blijft bij een praathuis ! bla bla bla

Offline genevercity

• Stad Expert
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2017, 19:38:38 pm »
Ik had het niet beter kunnen verwoorden pupsie

Offline MrFabri

• Jr. Stadter
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2017, 14:23:03 pm »
Wie bepaalt of iets wel of geen overlast is?
Heb dezelfde ervaring, als je ergens last van hebt ben je "moeilijk" en wordt voorgesteld dat je beter kan verhuizen, zodat andere mensen verder kunnen gaan met hun eigen zaken.
Zoals afval op straat dumpen, midden in de nacht een huis verbouwen, om 4:00 's nachts harde muziek luisteren in je auto, ....enz

Online Dan

• Stad Expert
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2017, 16:00:08 pm »
Als ik kijk naar hoe lacherig en neerbuigend de Schiedamse politie laatst reageerde op een overlasttweet van mij dan hebben we nog een lange weg te gaan.

Laten we het gewoon hardop zeggen: met name Oost en Nieuwland worden verziekt door alle huisjesmelkers en asociale nieuwkomers.

Offline pupsie

• Full Stadter
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2017, 21:24:35 pm »
van de politiek hoeft je niets te verwachten ,hun motief is geen antwoord dan waait het vanzelf over ,
Dan geeft de klager vanzelf op ,zijn wij van een probleem verlost ,zo gaat het met alles ! Iligale vuilstort bij meldingen wordt er gezegd ,kan je dat bewijzen ! men is bang om aktie te ondernemen tegen overlastgevers !!
dat is te veel gedoe !!

Offline MrFabri

• Jr. Stadter
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2017, 19:43:55 pm »
Soms als ik in een andere stad ben verbaas het me, als iemand op straat iets laat vallen, het opraapt en in de vuilnisbak doet.
Ondertussen worden voor mijn deur asbakken geleegd en McDonald's zakken uit het raam gegooid. Geeft een mooi straatbeeld samen met de restanten van meubels en electronica bij de vuilcontainers.
We hebben sinds een paar maanden de "Nextdoor" app in West, afval naast de containers is eigenlijk wel de meest voorkomende melding.
Na een tijdje stopt men vanzelf met bellen. Conclusie: geen melding, dan is het er niet!
Loop eens vanaf de Nieuwe Haven de Gordonstraat in, dan bij de Kortlandstraat linksaf en vervolgens rechtsaf de Mariastraat in. De hoeveelheid afval die op straat ligt is niet op 1 hand de tellen. Ook niet op 2 handen.

Offline pupsie

• Full Stadter
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2017, 20:28:44 pm »
mr fabri u heeft 120% gelijk ook ik verbaas mij als ik in een andere stad Ben zien ik een ander beeld
De vervuiling in Schiedam is een gruwel het is nu al zo dat irado in de morgen een auto laat Rond rijden
die het gestorte afval opruimt dat is de omgedraaide wereld ,de tokkies die worden op hun wenken bediend
dat is de bonus voor de primitieven die alles achter hun reed dumpen.!
maar het is ook de schuld van de gemeente schiedam die een beleid voeren van pappen en nathouden
kan de naam van schiedam niet verandert worden in vuilendam !!!