Auteur Topic: Mahmut Erdem verlaat de PvdA  (gelezen 8675 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Mahmut Erdem verlaat de PvdA
« Gepost op: augustus 13, 2017, 17:56:32 pm »
Facebookbericht van Mahmut Erdem:

Ik heb er geruime tijd over gedacht en lang geaarzeld. Maar vandaag heb ik besloten mijn lidmaatschap van de partij op te zeggen, en verlaat ik de fractie van de PvdA in Schiedam en gaat als zelfstandige fractie verder. Precies vier jaar geleden ging ik met het volgende motto de politiek in “met zorg voor iedereen , blijf niet aan de kant staan want iedereen telt mee”.

En in maart 2014 heeft de Schiedamse kiezer mij een belanbrijke taak gegeven. Al jaren werk ik aan de verbinding tussen mensen als vrijwilliger en als politici. Ik geloof dat we elkaar moeten opzoeken en accepteren, want onbekend maakt onbemind.

De PvdA laat zich helaas steeds meer en meer leiden door het rechtse blok en gooit één voor één de principes en tradities aan de linker kant. Ik kan mij, ook na de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, steeds minder vinden in de lijn die de PvdA uitzet. Daar kan ik niet in meedraaien, dat kan ik tegenover de kiezers ook niet verantwoorden.

Als eenmansfractie zal ik mijn constructieve houding blijven tonen en de stem van de kiezer laten doorklinken in de gemeenteraad. Aan mijn persoonlijke uitgangspunten en politieke standpunten is er niets veranderd. Het komende half jaar zal ik me als éénmansfractie blijven inzetten voor mijn beloften en idealen
.

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Re: Mahmut Erdem verlaat de PvdA
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2017, 20:07:15 pm »
Een logische stap in de carrière van deze rijzende politieke ster. De man die met zijn messcherpe en kritische bijdragen het college scherp heeft gehouden in de afgelopen drie jaar, gaat nu op eigen kracht verder. Hij heeft partij niet meer nodig…..
Gelukkig is zijn facebookbericht lekker duidelijk. Hij lijkt te vinden dat de PvdA te rechts is geworden en zich nauwelijks van de rechtse partijen (in de coalitie?) onderscheidt. Daarom zal Erdem zich “constructief” blijven opstellen.
Als er nou iemand is van wie we in de afgelopen drie jaar geen enkel kritisch woord hebben gehoord, is het Erdem. Maar daar denkt hij kennelijk zelf heel anders over.

Wat een armoede!

John.

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2017, 21:14:22 pm »
Een rat verlaat het zinkend schip. Als eenmansfractie is hij wel ineens tweetalig geworden. Op Facebook zet hij nu ook de Turkse vertaling.
Wat is eigenlijk dat rechte blok? Volgens mij zitten  er drie progressieve partijen in de coalitie, 1 christelijke middenpartij en een rechtse.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2017, 23:06:08 pm »
Bekende argumentatie. Deden meer NedTurken in een PvdA-fractie.
DENK lijsttrekker?
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Redactie

• Stad Expert
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2017, 23:33:17 pm »
Reactie vertrek van Mahmut Erdem uit fractie

De Schiedamse PvdA fractie, wethouder Stam en het bestuur hebben zowel tijdens de campagne als de afgelopen drieënhalf jaar in de gemeenteraad fijn samengewerkt met Mahmut Erdem.

Wij werden dan ook verrast door zijn wens en motivatie om zijn lidmaatschap van de Partij van de Arbeid op te zeggen. En, tegen eerder gedane belofte niet zijn zetel in te leveren en als eensmansfractie door te gaan.

Wij hadden graag tot de verkiezingen ons samen willen inzetten om onze stad elke dag een beetje mooier te maken. Gewoon, uit liefde voor Schiedam.

Bron: PvdA Schiedam 13 augustus 2017

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2017, 08:35:58 am »
Bekende argumentatie. Deden meer NedTurken in een PvdA-fractie.
DENK lijsttrekker?

En dat is helemaal niet erg betoogde Petra Zwang, de kersverse akela van de roderozenclub afgelopen april bij de lokale staatsomroep.

Met Denk in het achterhoofd legde GroenteBoer haar de vraag voor of het niet pijnlijk was dat het allochtone deel van de bevolking waarvoor de PvdA zo goed had gezorgd nu een eigen partij was begonnen. Nou, nee hoor. Niks pijnlijk! Altijd goed dat dubbeltjes kwartjes worden.
-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

positron

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2017, 09:34:54 am »
.....En in maart 2014 heeft de Schiedamse kiezer mij een belanbrijke taak gegeven. ....... Het komende half jaar zal ik me als éénmansfractie blijven inzetten voor mijn beloften en idealen[/i].
In maart 2014 mochten 60484 mensen stemmen
Daarvan hebben er 60032 niet op hr Erdem gestemd.
Om zelfstandig gekozen te worden hadden er 727 mensen op hem moeten stemmen.
Er hebben "slechts" 452 mensen op hem gestemd.
Jammer dat hij niet meer mensen heeft kunnen verleiden om te gaan stemmen.
Hij heeft de opkomst in 2014 geen boost kunnen geven.
In 2018 wel?

Er zijn in 2014 3423 stemmen op de PvdA uitgebracht
Stam  1346
Groeneweg 240
Zwang 287
Erdem 452
Erdogan 226
Kilickaya 198
Overig (minder dan 90 voorkeursstemmen)  674

Met zijn 452 stemmen is hr Erdem wel een van de koplopers met voorkeursstemmmen.
Als lid van een succesvolle groepering hoef je maar 182 voorkeursstemmen te hebben.
Wie zijn er in 2014 nog meer met voorkeursstemmen gekozen, of net niet?
Houtkamp 375
Glavimans 569
Karacayir 181
Groeneweg 240
Zwang 287
Erdem 452
Erdogan 226
Kilickaya 198
vd Donk 222
Kucuk  349
v Holten  223
Gouweleeuw 631
Villerius 204
Groenewegen 170
Hekman 168
Ulusoy  190
Van Schie  270
de Rover 340
Onal 143
Coenradi  282
Manav 349

Van de kleinste partijen heeft
Blanco 1106 stemmen gekregen
GBS 1080
CU 599
Schoenmakers 476
Trots 376

https://www.schiedam.nl/Docs/gemeente/verkiezingen/Protocol%20Gemeenteraadsverkiezingen%2021%20maart%202014.pdf

Offline Tegellichter

• Stad Expert
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2017, 09:53:24 am »
Van iedereen die in de PvdA-fractie zit, heeft hij by far de meeste stemmen opgehaald.

Offline 65sailor

• Stad Expert
  • waakzaam en vasthoudend
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2017, 10:01:01 am »
gelet op de enorme versnippering kunnen we de raad beter "de confettieclub" gaan noemen.

positron

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2017, 17:00:59 pm »
....Precies vier jaar geleden ging ik met het volgende motto de politiek in “met zorg voor iedereen , blijf niet aan de kant staan want iedereen telt mee”. .... Al jaren werk ik aan de verbinding tussen mensen als vrijwilliger en als politici. Ik geloof dat we elkaar moeten opzoeken en accepteren, want onbekend maakt onbemind. .....
Als ik lees wat hr Erdem over zich zelf laat schrijven in de Voorwaarts, vrees ik dat hij te veel heeft gewild.
Bij zijn aantreden wil hij de leefbaarheid verbeteren, welvaart eerlijk delen, bedrijvigheid en werkgelegenheid aantrekken.

In december 2014 spreekt hij over de achtbaan van het raadswerk.
En voegt daar aan toe dat hij zich wil inzetten voor (houd u vast) Bestuurlijke vernieuwing, Ruimtelijke ordening, MKB/detailhandel, Woonbeleid algemeen, MIlieubeleid, Beheer openbare ruimte/MJOB, Particuliere woningverbetering, Vastgoed, Grondbeleid, Grondexploitaties, Intergratie.

Uiteindelijk noemt hij in oktober 2016 (de allerlaatste editie van Voorwaarts dat ooit vier keer per jaar verscheen) als zijn grootste succes in de raad, een motie mbt de verduurzaming van huurwoningen.
Nadat hij in oktober 2015 uitgesproken teleurgesteld was over de houding van de raad mbt de aanpassing van het afvalbeleid.

Dat gezegd hebbende,  is het vertrek van hr Erdem vooral een blamage voor de fractievoorzitter van de  PvdA.
Op de website van de PvdA afd Schiedam staat een opsomming van zijn verantwoordelijkheden.
Waaronder het houden van functioneringsgesprekken.
http://www.pvdaschiedam.nl/nieuws/154/gemeenteraadsverkiezingen-2018-stel-je-kandidaat

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2017, 23:29:47 pm »
Een partij stelt in een verkiezingsprogramma doelen.
De kandidaat-raadsleden stemmen daarmee in.

Wil/moet een partij deelnemen aan een coalitie, komen de gestelde doelen ter discussie.
Dat is nu eenmaal zo, en hoe méér partijen in één volksvertegenwoordiging hoe moeilijker het is een coalitie te vormen en daarin je volledig aan de gedane beloften/gestelde doelen te houden.
Niet het perfecte, maar wel het optimale.
Dat was hem toen toch al bekend? Of kwam hij daar later (kort voor de nieuwe verkiezingen) pas achter?

Als je tevoren belooft -in het geval je je in de coalitie/de partij niet langer prettig voelt dan- je raadszetel in te leveren, is wel een echte persoonlijke, dus niet nagekomen belofte.

Maar dit is NL en hier kan dat.
Afscheid nemen van een coalitie en commentaar leveren kan in andere landen echt vervelende gevolgen hebben.
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

positron

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2017, 09:11:51 am »
Een partij stelt in een verkiezingsprogramma doelen.
De kandidaat-raadsleden stemmen daarmee in......
@Knakworst, is dat uw persoonlijke overtuiging?
Of staat dat ergens geschreven?

Ik stel deze vraag, omdat ik uw opvatting niet direct terug kon vinden op de webpagina waarop de PvdA formuleert welke eisen zij aan haar raadsleden stelt.
Uw opvatting zou, met enige goede wil, wel onder een aantal eisen kunnen worden gerangschikt.
Het is niet zo dat het er niet staat. Maar ik heb het niet klip en klaar zien staan.
Het zijn en blijven politici die met met elke weersverandering willen kunnen meebewegen.

Mij viel de zin "hij staat pal voor zijn idealen" meer in het oog.

http://www.pvdaschiedam.nl/nieuws/154/gemeenteraadsverkiezingen-2018-stel-je-kandidaat

PS: Ik weet niet op welk moment deze zin aan de lijst van eisen is toegevoegd
indien hij/zij de partij verlaat, bijvoorbeeld omdat hij/zij zich niet (meer) met de visie van de partij op Europees, landelijk, regionaal en/of plaatselijk niveau kan verenigen, stelt hij/zij de gemeenteraadszetel met onmiddellijke ingang ter beschikking;
Volgens de kranteberichten heeft de PvdA niet geeeist dat hr Erdem zijn zetel moest inleveren.

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2017, 11:10:38 am »
Citaat
indien hij/zij de partij verlaat, bijvoorbeeld omdat hij/zij zich niet (meer) met de visie van de partij op Europees, landelijk, regionaal en/of plaatselijk niveau kan verenigen, stelt hij/zij de gemeenteraadszetel met onmiddellijke ingang ter beschikking;
Volgens de kranteberichten heeft de PvdA niet geeeist dat hr Erdem zijn zetel moest inleveren.

De PvdA heeft niks te eisen. Die regel is een "gentlemenagreement". De kieswet is hierin duidelijk. je staat als partij machteloos.
Het kan altijd nog schaamtelozer. Rens de Ron was zelfs zo brutaal om zijn raadszetel op te eisen nadat hij al uit de partij, namens wie hij op de kieslijst kwam, gestapt was.

Offline Tegellichter

• Stad Expert
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2017, 11:25:30 am »
Ah! Bij PopUpTv zegt hij dat zijn vertrek uit de partij niks te maken heeft met het lokale-, maar alles met het landelijke beleid van de PvdA.

Nou, zit dan de rit uit en stel je niet meer verkiesbaar. Of zien we hem straks op een andere kieslijst terug en heeft zijn opzeggen daarmee te maken?

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2017, 12:00:46 pm »
Citaat

De PvdA heeft niks te eisen. Die regel is een "gentlemenagreement". De kieswet is hierin duidelijk. je staat als partij machteloos.
Het kan altijd nog schaamtelozer. Rens de Ron was zelfs zo brutaal om zijn raadszetel op te eisen nadat hij al uit de partij, namens wie hij op de kieslijst kwam, gestapt was.
sterker nog toen hij in 2014 in de raad kwam zat  de PvdA al anderhalf jaar landelijk bij de VVd op schoot. Als hem dat niet zinde had hij destijds niet namens de PvdA op de lijst moeten gaan staan.