Auteur Topic: Herinrichtingswerkzaamheden Overschieseweg tussen Stationsplein en Kommiezenlaan  (gelezen 2023 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 8195
Na een voorbereidingstijd van enige jaren is het ontwerp van de Overschieseweg op 1 augustus door het College van B & W vastgesteld. Bij dit ontwerp is rekening gehouden met de wensen uit de buurt om de Overschieseweg open te houden voor autoverkeer.

De Overschieseweg wordt uitgevoerd als een 30-kilometerstraat met fietssuggestiestroken en fietsstroken. Het trottoir wordt ingericht als brede wandelboulevard langs de Schie dat aansluit op de noordelijker gelegen boulevard. Het ontwerp van de weg kunt u hier vinden op de internetsite van de gemeente.

Na het afronden van de aanbestedingsprocedure start de uitvoering naar verwachting in oktober 2017. De uitvoering duurt ongeveer 3 à 4 maanden. In deze periode zal het doorgaande autoverkeer ernstige hinder ondervinden en over een nog niet aan te geven periode volledig gestremd zijn. De precieze planning van de afsluiting van de Overschieseweg laten wij u, na overleg met de aannemer, zo snel als mogelijk weten.

De voortgangs- en planningsinformatie zullen wij via de website en Facebook van de gemeente Schiedam publiceren.

Meer informatie
Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met de heer J. Meeuse (projectleider) via het e-mailadres contact@schiedam.nl of telefonisch via 14 010.

Bron: Team Galatee7 9 augustus 2017

positron

  • Gast
Re: Herinrichtingswerkzaamheden Overschieseweg tussen Stationsplein en Kommiezenlaan
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2017, 16:04:43 pm »
Er is dus gekozen voor een ontwerp waarbij fietsers massaal de brede wandelboulevard zullen verkiezen boven de racebaan die Overschieseweg heet.
Waarom zou je rekening houden met de belangen van de doorgaande fietsers die niet in Oost wonen?
Waarom zou je als stadsbestuur toezeggingen van het vorige stadsbestuur nakomen ook als die zwart op wit zijn vastgelegd?

Hr Houtkamp had de fietsers al een keer bij Vijfsluizen in de zeik genomen door ze een paar keer extra te laten oversteken.
En op de Overschieseweg neemt hr Houtkamp de fietsers in de zeik door ze in te zetten als levende snelheidsremmer.
Waar heb ik als fietser dit wanbeleid aan verdiend?

Offline andreas

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 7592
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
Re: Herinrichtingswerkzaamheden Overschieseweg tussen Stationsplein en Kommiezenlaan
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2017, 16:52:36 pm »
op de site van de gemeente is nog geen ontwerp te zien.

positron

  • Gast
Re: Herinrichtingswerkzaamheden Overschieseweg tussen Stationsplein en Kommiezenlaan
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2017, 18:14:44 pm »
Wat heb jij de afgelopen zeven jaar zitten doen?
Het is ook raadsleden toegestaan om zelfstandig informatie in te winnen.
Ook raadsleden hoeven niet te wachten tot het College hen vertelt wat het College hen wil vertellen.

Overigens begrijp ik niet dat de hele Raad de tijdelijke voorziening van de afgelopen jaren heeft geduld.
Je zou verwachten dat één van dertien fracties een afwijkende mening heeft.

positron

  • Gast
Re: Herinrichtingswerkzaamheden Overschieseweg tussen Stationsplein en Kommiezenlaan
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2017, 22:22:35 pm »
Het is belangrijk dat een weg zo wordt ingericht dat weggebruikers instinctief weten welk gedrag van hen wordt verwacht.
Zodra je fietsstroken toevoegt aan een weg waarop je als wegbeheerder eigenlijk niet wil dat er harder wordt gereden dan 30 km/uur, ben je niet meer duidelijk.
Want automobilisten zien de fietsstrook als een deel van de rijbaan, en gebruiken de fietsstrook als rijbaan om een tegenligger te ontwijken.
Bescherming voor de fietser is nihil.

Als het College wil dat het autoverkeer hoofdzakelijk via de Spoorstraat wordt afgewikkeld, en een klein beetje via de Overschieseweg, moeten ze de Overschieseweg niet breder maken van 5.8 meter

In het plan dat nu uitgevoerd gaat worden behoudt de Overschieseweg zijn functie als Grijze Weg.
Dit soort wegen zijn niet te rijmen met Duurzaam Veilig.
Als je zo'n weg duurzaam veilig zou willen noemen, moet de fietsstrook 2 meter breed worden gemaakt.
En moet de rijstrook voor de autos (zonder middenmarkering) 3.8 meter breed zijn.

Auto's moeten dan bewust voor elkaar uitwijken over de fietsstrook.
Dat mag op dat gedeelte van de Overschieseweg waar een fietssuggestiestrook is.
Dat mag niet op dat gedeelte van de Overschieseweg waar een fietsstrook met ononderbroken streep is.
Dus daar moet de rijloper weer breder worden gemaakt.

Als we er van uitgaan dat 99% van de automobilisten niet het verschil weet tussen een bermmarkering, een fietssuggestiestrook, een fietsstrook met onderbroken markering, en een verplichte fietsstrook, en al die verschillende soorten stroken nu op een weg van minder dan 350 meter lang toegepast gaan worden, heb ik als fietser weinig overlevingskansen te verwachten.

======================
Een bermmarkering is er om de berm heel te houden.
Als deze op 30 cm afstand van de kant van de weg is aangebracht, snapt iedereen dat dat geen fietsstrook is.
Maar vaker zien we dat een bermmarkering op veel grotere afstand van de kant van de weg zijn aangebracht.
De wegbeheerder wil de weg visueel smaller doen lijken.

Waardoor het een fietssuggestiestrook wordt.
Een fietssuggestiestrook heeft een stippellijn zonder fietssymbool.
Het is eigenljk een bermmarkering.
Als fietser ben je min of meer verplicht om links van de deze bermmarkering te rijden.
Je doet het niet, omdat automobilisten van mening zijn dat je juist rechts van de streep moet rijden.

Dan hebben we ook nog fietsstroken met onderbroken strepen, zonder fietssymbool.
Ook de deskundigen weten niet wat die betekenen.

En dan hebben we ook nog fietsstroken met een doorgetrokken streep met fietssymbool.
Daar mogen auto's niet komen.
Maar een auto die haast heeft, heeft altijd te weinig ruimte.