Auteur Topic: Rechtszaak intrekking exploitatievergunning coffeeshop in Schiedam  (gelezen 2107 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Rechtszaak intrekking exploitatievergunning coffeeshop in Schiedam
« Gepost op: augustus 07, 2017, 10:09:47 am »
Zitting op donderdag 10 augustus 2017 over de intrekking door de burgemeester van Schiedam van de exploitatievergunning van een coffeeshop aan de Boterstraat.

De burgemeester heeft de vergunning ingetrokken, omdat bij de exploitatie van de coffeeshop valsheid in geschrifte zou zijn gepleegd en geld zou zijn witgewassen.

De exploitanten van de coffeeshop kwamen tegen het intrekkingsbesluit eerder in beroep bij de rechtbank Rotterdam. Die oordeelde in juni 2016 dat de burgemeester de vergunning niet had mogen intrekken. De rechtbank 'herriep' de intrekking door de burgemeester, waardoor de coffeeshop weer over een exploitatievergunning beschikt.

Naar het oordeel van de rechtbank zijn de delicten waar de burgemeester zijn besluit op heeft gebaseerd in 2010 gepleegd en hebben de exploitanten daarna de fiscale regels nageleefd. De burgemeester is het niet eens met de rechtbankuitspraak en komt daartegen in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Bron: OpenNieuwsbank 7 augustus 2017

Offline Knakworst

• Stad Expert
Re: Rechtszaak intrekking exploitatievergunning coffeeshop in Schiedam
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2017, 00:11:49 am »
De rechtbank 'herriep' de intrekking door de burgemeester,
Een echte rechtbank!

daartegen in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Ben benieuwd naar het onafhankelijk, gewogen en deskundig oordeel van deze "rechters".
Zal wel goed zijn, want NL is geen Venezuela, Polen of Turkije.
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Redactie

• Stad Expert
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2017, 10:15:42 am »
'Fat Freddy's Cat moet alsnog dicht'

Burgemeester Lamers blijft bij zijn standpunt dat de ondernemers de regels aan hun laars lappen. Stelde de rechtbank eerder de coffeeshop-eigenaren in het gelijk, morgen dient de zaak bij de Raad van State. Die moet bepalen of de exploitatievergunning wordt ingetrokken of in stand blijft.

Dat staat vandaag in het AD te lezen.

De vergunning werd op 1 januari 2015 door de burgemeester ingetrokken. De exploitanten gingen hiertegen bij de Rotterdamse rechtbank in beroep en die oordeelde in juni 2016 dat Lamers de vergunning niet had mogen intrekken. De rechtbank 'herriep' de intrekking waardoor de coffeeshop weer over een exploitatievergunning beschikt en dus nog steeds open is. De burgemeester is het echter niet eens met deze uitspraak en is in hoger beroep gegaan.

Een van de exploitanten laat in een reactie weten dat de verstandhouding met de gemeente Schiedam 'ronduit slecht' is. "De burgemeester probeert ons hier al jaren weg te krijgen," stelt hij. "Als een klein kind dat zijn zin niet krijgt, stapelt hij rechtszaak op rechtszaak. We hebben er al drie gewonnen, dus ik zie niet in waarom we nu niet in het gelijk worden gesteld. We hebben onze zaken op orde."

Hij is van mening dat de Bibob-procedure in het verleden gebruikt is als 'stok om mee te slaan'. "Ik noem dat machtsmisbruik. De problemen die wij hadden met de Belastingdienst zijn opgelost, maar worden nog steeds aangevoerd om ons hier weg te krijgen."

De gemeente Schiedam geeft geen inhoudelijke reactie zolang de zaak onder de rechter is, laat een woordvoerder weten.

positron

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2017, 10:57:00 am »
Nieuwe burgemeester = nieuw beleid ??
De fietsroute over de Boterstraat (gedeelte coffeeshop) loopt zoals hij nu loopt omdat in 2008 de autoparkerende bezoekers van de coffeeshop geen strobreed in de weg mocht worden gelegd.
Een veel veiliger oplossing voor de fietsroute is altijd gedwarsboomd door het stadskantoor omdat bezoekers van de coffeeshop hun auto voor de deur van de coffeeshop moesten kunnen parkeren.

Het is me nooit duidelijk geworden of partijen op het stadskantoor sterk hechtten aan het voortbestaan van deze coffeeshop, of dat winkeliers in het algemeen een goede autobereikbaarheid mogen afdwingen.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2017, 12:15:23 pm »
Het is me nooit duidelijk geworden of partijen op het stadskantoor sterk hechten aan het voortbestaan van deze coffeeshop.
Nu wel duidelijk?
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2017, 12:28:16 pm »
in het Ad staat dat er drie coffeeshops zijn in Schiedam. Is Pasop in de Hoofdstraat geen coffeeshop meer?

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2017, 08:19:51 am »
Toen Fat Freddy's Cat nog op de Rotterdamsedijk zat, hebben we er als omwonenden zoveel last van gehad. Dealen in auto's voor de deur, late klandizie, geschreeuw in de nacht, agressie, achtergelaten vuil op straat. Van mij mogen ze helemaal verdwijnen.

Offline Redactie

• Stad Expert
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:27:14 am »
Eigenaren Fat Freddy's Cat willen zaak overdragen

De eigenaren van Fat Freddy's Cat zijn de houding van de gemeente Schiedam spuugzat. Ze hebben al een nieuwe exploitant gevonden voor hun coffeeshop in de Boterstraat, maar de gemeente weigert die vergunningaanvraag te beoordelen.

Dat meldt het AD vandaag.

Een en ander bleek gisteren tijdens de zitting bij de Raad van Staat waar beide partijen lijnrecht tegenover elkaar stonden. Beoordeeld moet worden of de exploitatievergunning in stand kan blijven. Burgemeester Cor Lamers blijft bij zijn standpunt dat de ondernemers de regels aan hun laars lappen en wil de zaak sluiten.

"Lamers heeft tijdens zijn eerste overleg met de coffeeshophouders al gezegd dat hij Fat Freddy's Cat het liefst op een andere plek zou zien. De locatie, schuin tegenover het Stadskantoor, vindt hij niet passen bij de entree van Schiedam. De burgemeester heeft maar één doel en dat is de coffeeshop sluiten, hoe dan ook," betoogde mr. Plug gisteren.

De huidige eigenaars willen van de zaak af. Ze zijn 'doodmoe' . "Het wordt ons ook niet makkelijk gemaakt." Plug pleitte er daarom voor dat het besluit op de vergunningaanvraag snel moet worden genomen.

Mr. Van der Feltz, die het woord voerde namens Lamers, gaf toe dat er bij de burgemeester wat 'argwaan' is over de exploitant, omdat het vermoeden bestaat dat hij samenwerkt met de huidige ondernemers. "De gemeente is er nog niet uit." "Onzin, de burgemeester houdt mijn cliënten aan het lijntje. Er bestaat geen samenwerkingsverband," reageerde Plug.

Uitspraak is over zes weken.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:48:56 am »
He Dan!
De eigenaren van Fat Freddy's Cat zijn de houding van de gemeente Schiedam spuugzat
Jullie zijn medestanders.

Offline genevercity

• Stad Expert
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2017, 11:27:33 am »
Bij alle coffeeshops in Schiedam zijn dezelfde problemen zo ook bij Pas op aan de Hoofdstraat parkeeroverlast gewoon parkeren voor de gele streep overal pijpjes waar de pretsigaretten in verpakt zijn zwerfvuil en geluid overlast als de volgerookte naar huis gaan. En niet te vergeten dat dit soort.lui zo stoned als een garnaal gewoon achter het stuur gaan. Hoeveel ongevallen zouden er per jaar gebeuren met  door dit soort gedrag , en de gemeenteaar zeggen minimale overlast maar geen van de beleidsmakers wil dit soort activiteiten in zijn woonomgeving. Laten ze maar een coffeeshop openen op oranjeburg bij cor op de hoek

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #10 Gepost op: augustus 11, 2017, 12:08:32 pm »
Citaat
"Lamers heeft tijdens zijn eerste overleg met de coffeeshophouders al gezegd dat hij Fat Freddy's Cat het liefst op een andere plek zou zien. De locatie, schuin tegenover het Stadskantoor, vindt hij niet passen bij de entree van Schiedam. De burgemeester heeft maar één doel en dat is de coffeeshop sluiten, hoe dan ook," betoogde mr. Plug gisteren.

wat een raar verhaal. FFC moest ooit, op aandrang van de gemeente,weg van haar oude locatie (Rotterdamsedijk vlak bij de Singelschool). Volgens mij heeft de gemeente zelfs bemiddeld bij de verhuizing naar de Boterstraat.
De coffeeshop ziet er van buiten piekfijn uit. Je ziet niet eens dat het een coffeeshop is. Menig gemeentelijk vastgoed steekt hier schril  bij af.
Als de gemeente zo begaan is met de entree (volgens mij is de Boterstraat niet de entree van de stad) dan mag men wel eens naar de buren kijken van FFC want dat is helaas aardig in verval geraakt.
Ook de open plek in de Boterstraat, waar het onkruid welig tiert is al decennia een rotte kies.

Offline genevercity

• Stad Expert
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2017, 12:22:13 pm »
Ook gbs heeft aan deze oplossing meegewerkt. ,dus achteraf commentaar leveren typisch Andreas

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #12 Gepost op: augustus 11, 2017, 13:26:24 pm »
Ook gbs heeft aan deze oplossing meegewerkt. ,dus achteraf commentaar leveren typisch Andreas

jij denkt zeker dat voor alles wat het college doet het dit eerst voorlegt aan 35 raadsleden. ik heb geen commentaar op maatregelen, wel op de uitspraak van de burgemeester. Wat mij betreft zit FFC daar prima en is het een voorbeeldig ondernemer.

positron

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 11, 2017, 17:54:48 pm »
....Wat mij betreft zit FFC daar prima en is het een voorbeeldig ondernemer.
Ik zie hier iemand een broek aantrekken die hem niet past.

Een Google search op de begrippen Bibob + gemeenteraad levert vreemd genoeg geen enkele hit op.
Toch moeten raadsleden een mening hebben over de toepassing van Bibob in hun gemeente.
Want menig ondernemer klaagt steen en been over deze procedure.
De klachten van FFC staan niet op zich zelf.
En ik weet dat raadslleden meerdere keren worden benaderd door ondernemers met het verzoek om hun invloed aan te wenden op het verloop van een vergunningaanvraag.
Daar wordt zelfs niet geheimzinnig over gedaan.

Zelf ondernemer zijnde zou andreas zijn positie als raadslid kunnen gebruiken om te pleiten voor een keurmerk voor coffeeshops en aanverwante horeca.
Dan is het iedereen direct duidelijk of de burgemeester eerlijk spel speelt met Bibob.
En andreas kan duidelijk maken wat hij verstaat onder voorbeeldig ondernemerschap.

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2017, 10:19:54 am »
....Wat mij betreft zit FFC daar prima en is het een voorbeeldig ondernemer.
Ik zie hier iemand een broek aantrekken die hem niet past.

Een Google search op de begrippen Bibob + gemeenteraad levert vreemd genoeg geen enkele hit op.
Toch moeten raadsleden een mening hebben over de toepassing van Bibob in hun gemeente.
Want menig ondernemer klaagt steen en been over deze procedure.
De klachten van FFC staan niet op zich zelf.
En ik weet dat raadslleden meerdere keren worden benaderd door ondernemers met het verzoek om hun invloed aan te wenden op het verloop van een vergunningaanvraag.
Daar wordt zelfs niet geheimzinnig over gedaan.

Zelf ondernemer zijnde zou andreas zijn positie als raadslid kunnen gebruiken om te pleiten voor een keurmerk voor coffeeshops en aanverwante horeca.
Dan is het iedereen direct duidelijk of de burgemeester eerlijk spel speelt met Bibob.
En andreas kan duidelijk maken wat hij verstaat onder voorbeeldig ondernemerschap.

ik ben geen expert op dat gebied, maar volgens mij is er geen horeca die aan strengere eisen moet voldoen dan een coffeeshop. dat begint al met de locatie. om onverklaarbare reden mag een coffeeshop niet in de buurt van een lage school gevestigd zijn. Vreemd omdat je een coffeshop niet mag betreden onder de 18 jaar. Vreemd ook dat slijterijen en sigarettenboeren wel in de buurt van een school gevestigd zijn.
verder zijn er tal van regels waar de coffeeshop zich aan moet houden. Ik zeg voorbeeldig omdat de coffeeshop er van buiten in ieder geval tiptop uitziet. Een voorbeeld voor menig ondernemer.
Ik kan niets zeggen over de fiscale hygiëne, behalve wat er in de krant staat. Er schijnt met belasting geschoemeld te zijn in 2010. Ik weet wel dat de eigenaar overleden is (ik weet niet of dit voor of na 2010 was) en de weduwe de zaak over moest nemen. Toen is zij ook door de Bibob bekeken en blijkbaar goedgekeurd. 
Bij mijn weten zit onze burgemeester boven op de coffeeshops en krijgen ze regelmatig onaangekondigd bezoek om te kijken of alles in orde is.
Na het reces zal de burgemeester vast en zeker in het presidium uitleg geven over deze zaak.

Als het aan mij ligt worden coffeeshops afgeschaft en worden soft drugs voortaan verkocht bij de sigarenboer. ze worden dan ook niet meer verkocht in plastik zakjes zonder informatie, maar net als sigaretten met alle waarschuwingen en bijsluiter met alle schadelijke stoffen die er in zitten.