Auteur Topic: Marcel Bregman lijsttrekker D66Schiedam  (gelezen 2082 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
Marcel Bregman lijsttrekker D66Schiedam
« Gepost op: juli 06, 2017, 10:32:29 am »
Marcel Bregman is met ruime meerderheid gekozen tot lijsttrekker van D66 Schiedam voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018!

Bron: Facebook D66Schiedam 5 juli 2017

Offline Redactie

• Stad Expert
Re: Marcel Bregman lijsttrekker D66Schiedam
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2017, 08:36:41 am »
Marcel Bregman wederom lijsttrekker D66 Schiedam

Het bestuur van D66 Schiedam is verheugd om te melden dat Marcel Bregman is gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Marcel Bregman was de enige kandidaat.

Tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) van 15 juni jongstleden, heeft Marcel Bregman zijn kandidaatstelling gemotiveerd. Na de ALV konden alle leden van D66 Schiedam door middel van E-voting hun stem uitbrengen.

“Het gaf mij wel een dubbel gevoel eerlijk gezegd. Als je de enige kandidaat bent, is het des te belangrijker dat je de leden kan overtuigen. De leden hadden wel degelijk een keuze. Door middel van E-voting konden de leden Ja of Nee stemmen. Ik ben dan ook enorm blij dat ik het vertrouwen van de leden heb gekregen.” Aldus een gemotiveerde Marcel Bregman.

D66 Schiedam voorzitter John Borsboom is blij met de keuze van de leden voor Marcel Bregman. “D66 Schiedam heeft onder leiding van Marcel een positieve bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van onze mooie stad. Wij hebben er alle vertrouwen in, dat we met Marcel de ambitie waar kunnen maken om tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, wederom als grootste partij uit de bus te komen.”

Waarom de keuze voor E-voting?
“E-voting is de meest democratische manier om de lijsttrekker te kiezen. Wij waarderen elk lid enorm. Niet iedereen kan op de ALV aanwezig zijn. Nu krijgt iedereen de kans om te stemmen.” Aldus voorzitter John Borsboom.

Bron: Persbericht D66Schiedam 7 juli 2017

positron

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2017, 10:28:52 am »
......Wij hebben er alle vertrouwen in, dat we met Marcel de ambitie waar kunnen maken om tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, wederom als grootste partij uit de bus te komen.”....
Waarmee D66 aangeeft dat ze een partij zijn zoals al die andere partijen.
Het gaat ze er niet om hoeveel mensen naar de stembus komen.
Het gaat hen er alleen om dat ze groter zijn dan hun buurman.

Jammer dat we niet weten met welk verhaal Marcel de twijfelaars aan zijn zijde heeft gekregen, en met welke potentiele geinteresseerde kandidaten hij een deal heeft gesloten.

De doelgroep voor deze verkiezing was duidelijk herkenbaar.
Daar is hij goed in. Dat is zijn broodwinning.
Maar wat is het verhaal waarmee een amorfe groep als wij, hem willen liken?

Ik weet ook niet hoeveel mensen Marcel hebben mogen liken.
Maar de vaste kern zal wel bestaan uit 1000 mensen (= het aantal stemmers in 2006)
Die hebben onderling bepaald op wie 60000 anderen mogen stemmen.
Zo democratisch zijn ze bij D66

In onderstaand tabelletje kan worden gelezen hoe klein de vaste kern van D66 is.
Om de grootste van Sdam te worden, zal hij vier keer zoveel mensen moeten aanspreken.

Jaartal/Aantal stemmen voor D66/opkomst
1982 1485 62%
1986 2181 66%
1990 4226 55%
1994 5460 61%
1998 2000 53%
2002 1067 48%
2006  975  50%
2010 2826 44%
2014 3540 42%

http://nlverkiezingen.com/

=============
Toevoeging per 9 juli
In de NRC staat een artikel over de gezichten van Pechtold.
Daarin kan worden gelezen dat in 2006 zo'n vierduizend mensen hun stem hebben uitgebracht op een van de kandidaten voor het landelijk lijststrekkerschap.

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2017, 16:43:21 pm »
Wensdenken mag, maar we weten allemaal welke partij in maart 2018 de grootste wordt op basis van de uitslag de landelijke verkiezingen. Met die club mag D66 van het Haagse kereltje niet samenwerken (wel met DENK) dus dat wordt oppositie. De lokale VVD gaat geen blokkade opwerpen met als gevolg dat die partij de felbegeerde wethouderszetel al binnen heeft.
-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

positron

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2017, 10:29:38 am »
Ik vind de wens om de allergrootste te willen worden allesbehalve democratisch.

Nederland heeft ooit gekozen voor een kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging waarbij zo veel mogelijk groeperingen een plaats in de politieke arena kunnen innemen.
Dat brengt met zich mee dat een duidelijke meerderheid ontbreekt, en dat er coalities moeten worden gevormd.

De onderhandelingen over de coalitie mogen dan achter gesloten deuren plaatsvinden.
Het resultaat van de onderhandelingen wordt wel in de openbaarheid besproken.

Als D66 zo groot zou worden dat er geen coalitiebesprekingen meer nodig zijn, blijven alle keuzemomenten en afwegingen voor ons kiezers een gesloten boek.
Dat noem ik ondemocratisch.

Offline Tegellichter

• Stad Expert
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2017, 11:04:08 am »
Huh? Zie jij D66 volgend jaar maart 18 zetels binnenslepen?

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2017, 11:05:34 am »
Ik vind de wens om de allergrootste te willen worden allesbehalve democratisch.

Nederland heeft ooit gekozen voor een kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging waarbij zo veel mogelijk groeperingen een plaats in de politieke arena kunnen innemen.
Dat brengt met zich mee dat een duidelijke meerderheid ontbreekt, en dat er coalities moeten worden gevormd.

De onderhandelingen over de coalitie mogen dan achter gesloten deuren plaatsvinden.
Het resultaat van de onderhandelingen wordt wel in de openbaarheid besproken.

Als D66 zo groot zou worden dat er geen coalitiebesprekingen meer nodig zijn, blijven alle keuzemomenten en afwegingen voor ons kiezers een gesloten boek.

Als u echt denkt dat D66 in Schiedam 18 zetels zou kunnen halen dan bent u een echte dromer en moet u zich aansluiten bij de droompartij: D66

positron

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2017, 12:04:40 pm »
Heren, eerst goed lezen!!!. En dan pas op de verzendknop drukken.
Ik zeg "de wens om de allergrootste te willen worden,...."
Dat is een wens van hr Borsboom

Ik vind dat een waarlijk democratische partij zich sterke tegenstanders wenst, waarmee over fundamentele zaken een gesprek kan worden gevoerd.
En dat de uitkomsten van dat gesprek worden gedragen door een grotere groep dan alleen die partijen die aan de coalitie deelnemen.

De actie van Pechtold destijds om de ChristenUnie al bij voorbaat uit te sluiten, vond ik ondemocratisch.
Er wordt in de samenleving nu eenmaal verschillend gedacht over een vrijwillig levenseinde.
Dat verschil van mening verdient een openbaar debat.

Voor mij is de essentie van een democratie niet dat de meerderheid beslist.
Als Pechtold zijn opvatting koste wat het kost wil doordrijven op basis van het aantal behaalde stemmen, is hij niet democratisch bezig.

Offline Tegellichter

• Stad Expert
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2017, 12:28:36 pm »

Dat kan toch echt maar op één manier: met 18 zetels. D66 heeft er nu vijf.

Offline J. Kessels

• Sr. Stadter
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2017, 15:13:04 pm »
@ Positron. Volgens mij hadden niet de D66 stemmers, maar de Schiedamse leden van D66 de mogelijkheid om te stemmen. Da gaat bij iedere partij zo, toch?

positron

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2017, 18:25:14 pm »
@Kessels,
Hr Borsboom is van mening dat hij heel erg democatisch bezig is.
Omdat de leden van D66 niet de deur uit hoefden om hun stem uit te brengen.

Ik ben van mening dat hij helemaal niet democratisch bezig is.
  • Wat is er in de kamertjes bekokstooft, als gevolg waarvan er maar één kandidaat was, en er dus geen echt open debat heeft plaats gevonden.
  • Een handvol leden, waarvan een belangrijk deel niet de moeite heeft genomen om aan het verkiezingsdebat deel te nemen, bepaalt op wie 60.000 anderen mogen stemmen.
  • Het interesseert Borsboom geen bal hoe veel mensen straks naar de stembus gaan.
  • Een democratische partij wil niet de grootste zijn, maar wil met sterke tegenstanders van doen hebben.

Deze treurnis overziende, kon ik me inleven in de verzuchting van Wizard, en heb ik proberen te begrijpen of het ook mogelijk was om zonder gevestigde politieke partij een bijdrage te leveren aan het openbaar bestuur.

Mijn conclusie.
Als je wilt bijdragen aan het openbaar bestuur, zonder je te binden aan een gevestigde politieke partij, biedt de gemeenteraad kansen.
Je hoeft slechts 800 mensen te overtuigen, en de waarborgsom is niet onoverkomelijk.
Het feit dat je je zelf als lijst moet aanmelden bij de Kiesraad, mag geen beletsel zijn.
Maar ik vind het wel verwarrend dat je daarna als persoon wordt benoemd.