Auteur Topic: Roparun Radio & onze 'dorpsomroep'  (gelezen 3573 keer)

Offline Piggelmee

• Newbie
  • *
Roparun Radio & onze 'dorpsomroep'
« Gepost op: juni 05, 2017, 20:19:46 pm »
Eindelijk na 25 jaar hebben de dames & heren van onze dorpsomroep (Radio Schiedam genaamd) zich aangesloten bij de organisatie van Roparun Radio. Wellicht wat laat maar Hoera!!
Dan vallen er gelijk een paar dingen op: De professionaliteit van Roparun Radio was een veraangenaming t.o.v. van het 'dorpsgepruts' van onze eigen omroep. In alles klonk Roparun radio superieur. thumb
Men was op alle denkbare media aanwezig (ook met beeld). De geluidskwaliteit was overal prima. Verbinding in Binnen- en Buitenland waren op Hi-fi niveau (m.u.v. een kleine hapering in de reportage-verbinding maar je hoefde uiteindelijk niets te missen zo kort was de hapering). Men leverde een volledige programmering af incl. (NOS-)Nieuws maar zonder reclame en op elk half uur eigen 'Roparun Nieuws'. De Apparatuur waarmee men werkte was professional en de talloze medewerkers (vrijwilligers) zeer gedreven.
Wat schertst mijn verbazing als ik via de frequentie van onze dorpsomroep luister en opeens de uitzending ruw verstoord wordt door 1 (!) reclame en vervolgens het Radio Rijnmond-nieuws. Hierna komt de uitzending van Roparun Radio op een zeer slordige wijze weer op de frequentie van onze dorpsomroep terecht.
Dat zou toch beter moeten kunnen lijkt mij, zeker vanwege het feit dat dit verschijnsel elk uur terug kwam.
Toen men bij Roparun Radio klaar was op maandag 19 uur heeft onze dorpsomroep er maar liefst 30(!) min met stilte over gedaan om hun eigen programma weer te starten.......weg luisteraars!! (en die komen echt nie zo snel terug) thumb_down

Zou dit bij de overige 10 Lokale Mediainstellingen uit de regio ook zo zijn gedaan?
Wanneer worden ze in de Toren nou eens wakker met het uitdelen van subsidie aan dit gepruts?
Laat het desnoods onder het kopje prestatiegericht vallen. (Dit is een apart deel van de subsidie van onze dorpsomroep dat men moet 'verdienen') Huur desnoods mens en materiaal in als je toch zonodig aan dit project wilt meedoen maar zorg er voor dat een luisteraar zich niet hoeft te ergeren aan deze prestatie.....

Offline Wizard

• Full Stadter
  • A day without laughter is a day wasted
Re: Roparun Radio & onze 'dorpsomroep'
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2017, 20:46:30 pm »
Alles heeft 1 voordeel, er zit als het goed is een On / Off knop op de ontvangstapparatuur.
Zet hem in de Off stand en niemand hoeft zich hier verder nog aan te ergeren.

Help me even op weg, Radio Schiedam.  Is dat die club met die oud burgemeester van Ameland ?

Offline Piggelmee

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2017, 20:49:30 pm »
Het is dezelfde club m.u.v. dat die ex-Amelander er niet meer werkt.... ;D
Leiding bestaat nu uit 3 man.

Offline Wizard

• Full Stadter
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2017, 21:02:34 pm »
Ik snap zo wie zo niet dat hobby's gesubsidieerd moeten worden.

Subsidieer dan of iedereen of niemand en maak geen onderscheid.
Persoonlijk vind ik het erg onprettig om te weten dat een deel van mijn belastinggeld in rook op gaat aan iemand anders z'n hobby terwijl ik geheel zelf voor de volle 100% mijn eigen hobby moet onderhouden.

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2017, 21:58:08 pm »
Ik zie Yorik nog steeds met camera zeulen. Wel vooral met Kids om hem heen.

Offline Wizard

• Full Stadter
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2017, 22:52:51 pm »
Waarom is ie daar eigenlijk weg.

Ik heb wel eens een gesprek gehad met hem toen ze net in het Wennekerpand zaten in een bloedhete ruimte met nood airco's.
Volgens mij had hij het daar wel naar z'n zin. Wel jammer dat hij telkens moest gaan roken bij de roldeur.

Offline TerryBouhuizen

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2017, 13:14:27 pm »
Goedendag allen,

Laat ik beginnen met het eerste, wat jullie aan mijn gebruikersnaam kunnen zien, is dat ik Terry Bouhuizen ben. Per januari 2017 directeur van de Stadsomroep Schiedam.

Normaal is het niet mijn manier om op fora te reageren, maar ik voel mij toch geroepen een inhoudelijke reactie te geven op bovenstaand:

1. Dit was het 2e jaar dat de Stadsomroep haar zender beschikbaar stelde voor de uitzendingen van Roparun Radio. Het initiatief van 2016 kwam tevens uit mijn koker. Het is echter nooit te laat voor een hoera.
2. De reden voor het onderbreken van die ene reclame is een heldere; wij hebben overeenkomsten met betrekking tot het uitzenden van reclames. Het onderbreken van een uitzending die je zelf niet regisseert kan nooit netjes. Vandaar dat ons uitzendsysteem calculeert hoeveel tijd er tot het volle uur nodig is om uit te vullen met de verplichte blokken als reclame. Vanaf de tijd die nodig is, wordt er een harde overgang gemaakt. Hetzelfde geldt voor het weer terugkeren naar de uitzending, dit is niet te timen als je een andere zender doorzet.
3. De intentie is om in 2018 actief deel te nemen aan de productie Roparun Radio en Roparun TV.
4.Het terugschakelen na 19.00 uur is mijn eigen fout. Roparun Radio begon op vrijdag om 20.00 uur en in de snelheid heb ik ook het eindigen op 20.00 uur gezet. Hier kwam ik rond 19.20 achter, maar doordat er geen andere items in de playlist stonden, was het terugschakelen van afstand (ik woon niet in Schiedam) niet sneller te regelen.
5. Yorick Haan produceert op dit moment (vrijwillig) Studio Pluis.
6. Ik ben een benaderbaar persoon. Als er vragen, opmerkingen, klachten zijn of gewoon eens gesprek met de "dorpsomroep" nodig is, hoor ik het graag in een persoonlijk bericht.

Offline Wizard

• Full Stadter
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2017, 19:04:04 pm »
Bedankt voor de uitleg.
Ik denk dat de mensen die deze vaktaal snappen hier wel iets aan hebben.
Voor mij abracadabra, maar ik ben de topicstarter niet.

Offline Piggelmee

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2017, 10:45:39 am »
Zoveel vaktaal stond er echt niet in hoor maar bedankt voor het compliment.
Met beetje googelen en af en toe eens een interessant stukje lezen over deze materie kom je een heel eind.
Natuurlijk je oren wel openhouden....

Maar even over de directeur zelf. Waarom moeten burgemeesters wel in de plaats waar ze de scepter zwaaien wonen en de directeur van een LOKALE mediainstelling niet?
En waarom wordt de directeur ingezet als schakeltechnicus? Als je jezelf directeur noemt moet je echt niet meer op de werkvloer actief zijn (Ok een programma presenteren in zijn vrije uurtjes moet natuurlijk wel kunnen) maar inzet op cruciale momenten als hier boven beschreven lijkt me niet wenselijk. Daar zijn de techneuten van de omroep immers voor of zouden ze die dan niet hebben? (verklaard misschien wel waarom er vaak in technisch opzicht iets fout gaat).
Een directeur van een omroep moet in fulltime dienst zijn, en vooral communiceren met zijn Bestuur (wat hij immers vertegenwoordigt) en dient uitvoering te geven aan de lijnen welke zijn uitgezet door dat Bestuur.
Tevens dient hij regelmatig contact te hebben met bijv.  de subsidiegever, de landelijke koepel van omroepen en het Commisariaat voor de Media etc. Hij kan zijn bestuur ook aansturen middels notities of rapportages.
Uit de reactie van dhr Bouhuizen kan ik geen van deze punten lezen.

Misschien dat hij de reclame afdeling en de afgesloten reclame contracten nog eens tegen het licht kan houden en eventueel bij nieuwe contracten dit soort situaties als uitzondering kan opnemen? (of wat niet ongebruikelijke is een compensatie geeft in de vorm van 'gratis' spots)
Ik kan me ook niet voorstellen dat Rijnmond Nieuws moeilijk doet over de (tijdelijke) doorgifte van het NOS nieuws gedurende het evenement zodat er helemaal niet geschakeld hoeft te worden....
(en wie toch zo nodig het Rijnmond Nieuws wil horen vindt dat nog op tal van andere plekken op de radio of het Net). De doorgifte van het NOS Nieuws is immers de verantwoordelijkheid van, in dit geval, Roparun radio.

Over schakelen gesproken: Uit het stuk van Bouhuizen begrijp ik dat een computer aan het werk was en niet een mens. Een schoolvoorbeeld van een situatie waarbij de computer NIET de mens kan vervangen.....
Doorgaans zal dat bij een uurtje (eigen) muziek prima gaan maar niet bij een uitzending van derden.
Het ontbreekt de computer immers aan elk 'menselijk gevoel'....

Offline TerryBouhuizen

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2017, 14:13:02 pm »
@Piggelmee: Ik snap uw reactie van geen kant. Voor mijn betaalde baan ben ik ook directeur (betaalde functie) en ook niet woonachtig in de plaats waar we gevestigd zijn. Waarom zou dit voor een lokale mediainstelling wel zo moeten zijn? U kunt mijn functie in geen geval vergelijken met die van een burgemeester. Zijn huisvesting is vastgelegd in de Gemeentewet. Als dit voor een directeur van een mediainstelling een kwalificatie-eis geweest zou zijn, had dit ongetwijfeld in de mediawet gestaan.
Waarom zou een directeur niet actief op de werkvloer kunnen zijn? Een goede directeur werkt met zijn mensen en geeft leiding waar nodig. Naast directeur ben ik nog steeds enthousiast vrijwilliger met een technische achtergrond en ik vind ik bepaalde taken nog steeds leuk om ze uit te voeren. Ik snap ook met de beste wil van de wereld niet waarom een directeur in fulltime dienst zou moeten zijn?

Uw aanname dat ik niet in contact zou staan met de subsidiegever, de OLON/NLPO en het CvdM is nergens op gebaseerd. Ik sta wel degelijk met al deze partijen in contact en ben eerste contactpersoon. Daarnaast zijn de lijnen met het bestuur kort; we overleggen regelmatig. Terzijde, mijn reactie in de eerdere post gaat over de uitvoering van Roparun Radio, niet over mijn functioneren als directeur.

Ik snap uw negatieve reacties met de beste bedoeling niet. Waarom doet u aannames zonder dat u deze ergens kunt staven? U spreekt over mij in uw post in de 3e persoon; waarom benaderd u mij niet persoonlijk?

De enige correcte opmerking die ik kan vinden in uw bericht is het feit dan een computer een mens niet kan vervangen in deze schakelacties. Ondanks een grote groep vrijwillige radiomakers is het ondoenlijk om 3 dagen lang 2 x per uur een menselijke hand ter beschikking te hebben om deze schakeling iets netter te kunnen doen; het blijft een kwestie van timing en zal nooit vloeiend gaan.

Nogmaals, ter afsluiting: Ik ben een benaderbaar persoon. Doe geen aannames en vraag gewoon hoe zaken in elkaar steken.

Ontopic: Het ging hier dus over Roparun Radio en de "dorpsomroep".

Offline Piggelmee

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2017, 22:46:16 pm »
Blijkbaar is het moeilijk lezen. 
Ik geef een beschrijving van een functie hoe deze in de praktijk zou moeten zijn bij een professionele omroeporganisatie. Schrijf er zelfs nog bij dat ik dit uit de reactie van Bouhuizen niet kan opmaken  en dan beticht u mij van aannames? Ziet of hoort u de directeur van Rijnmond op de radio of TV? Enige Hilversumse omroep directeur op radio of Tv. ??? (Die hebben het druk genoeg met hun hoofdtaken)
Ik wens ze (de mensen van de omroep) veel wijsheid toe....Slotje