Auteur Topic: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport  (gelezen 7018 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 8214
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland willen dat de huidige geluidsruimte op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt gehandhaafd, en niet wordt opgerekt om meer vluchten op de luchthaven mogelijk te maken.

Wel dient er onderzoek te komen in hoeverre de vluchten met trauma- en politiehelikopters kunnen worden verplaatst. Op die manier zou de luchthaven op termijn kunnen groeien met commercieel verkeer binnen de huidige geluidsruimte.

Dat is het advies dat de colleges van Gedeputeerde Staten van provincie Zuid-Holland en Burgemeester en Wethouders van de drie gemeenten, de zogeheten Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR), aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu willen geven. De bewindsvrouw moet een besluit nemen over het al dan niet aanpassen van de geluidsruimte om RTHA te kunnen laten groeien in het aantal commerciële vluchten. Het advies zal de komende weken aan Provinciale Staten en de gemeenteraden worden voorgelegd. Begin juli moet dit leiden tot een definitief advies aan de staatssecretaris.

Onderzoek verplaatsing trauma- en politiehelikopters
De BRR heeft in zijn advies het draagvlakonderzoek van verkenner Joost Schrijnen nadrukkelijk betrokken. Hij adviseerde onderzoek te doen naar het verplaatsen van de trauma- en politiehelikopters naar een alternatieve locatie in de regio, omdat dit fors groeiende verkeer de overblijvende ruimte voor het commerciële verkeer beperkt. De provincie en de gemeenten willen dit onderzoek naar verplaatsing van het trauma- en politiehelikopterverkeer samen met het Rijk ter hand nemen.

Schrijnen geeft in zijn advies aan dat het eventueel uitplaatsen van het trauma- en politiehelikopters alleen, niet voldoende is. Om tot het gewenste profiel te komen moet er aandacht zijn voor vijf regionale doelen, waaronder het vergroten van de internationale bereikbaarheid, de werkgelegenheid en omgang met geluidshinder. De BRR wil de onderzoeksresultaten naar een eventuele uitplaatsing niet afwachten en gaat nu al met RTHA en regionale partijen in gesprek om afspraken te maken over hoe deze doelen te bereiken.

Overige maatregelen
Tot slot adviseert de BRR een aantal maatregelen, waaronder het maximeren en handhaven van het aantal commerciële vliegbewegingen in de nachtperiode, het aanpassen en spreiden van helikopterroutes zodat de hinder zich minder concentreert op één woongebied en het verbeteren van de klachtenafhandeling. De BRR pleit er verder voor om het aantal handhavingspunten uit te breiden zodat de geluidshinder beter gemonitord en gehandhaafd kan worden.

Bron: Schiedam.nl 9 mei 2017


Conceptbrief gemeenschappelijk regionaal standpunt BRR aan staatssecretaris

Zie ook : Luchthaven wil snel uitbreiden, Onafhankelijk verkenner voor nieuw luchthavenbesluit Rotterdam, Informatieavond over Rotterdam The Hague Airport, 'Geen draagvlak voor uitbreidingsplan vliegveld', Lekker zaken doen in Pula

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
"Schrijnen sprak niet met Traumacentrum ZWN"
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2017, 00:47:13 am »
Vanavond verklaarde de directeur van Traumacentrum Zuid-West Nederland, traumachirurg Dennis den Hartog, in de commissievergadering van de Rotterdamse gemeenteraad die gewijd was aan de BRR-brief, dat de leiding van de traumahelikopter niet gesproken heeft met verkenner Schrijnen. Men had pas recent terloops gehoord dat er een advies ligt om de traumahelikopter te verplaatsen. Die exercitie zou bovendien erg duur zijn en waarschijnlijk veel meer nachtvluchten met de helikopter opleveren. Momenteel rukt het Medisch Mobiel Team namelijk 's nachts voor een incident in de Rotterdamse agglomeratie veelal met de auto uit. Als de locatie verplaatst wordt, zal wegens de te overbruggen grotere afstand vaker de helikopter genomen moeten worden......

De bijdrage van Den Hartog aan de inspreekavond op het Rotterdamse stadhuis maakte pijnlijk duidelijk dat Joost Schrijnen niet echt onderzocht heeft of er wel draagvlak is voor verplaatsing van de helikopters. Nu blijkt dat hij niet eens met de hoofdrolspelers heeft gesproken, lijkt het er op dat de truuk met de helikopters met name een knieval naar RTHA is geweest. En dat maakt zijn advies en daarmee de conceptbrief van de BRR niet sterker......

John.

 

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Traumateam wil niet weg van vliegveld
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2017, 21:38:48 pm »
Vandaag op Rijnmond.nl:

Als het aan het Traumateam Zuid-West-Nederland ligt, verdwijnen hun helikopters niet van Rotterdam The Hague Airport. ''Het is de beste plek'', zegt chirurg en eindverantwoordelijke Dennis den Hartog.

De traumahelikopters, en de helikopters van de politie, spelen een essentiële rol in de mogelijke uitbreiding van het aantal vluchten vanaf Rotterdamse vliegveld. Uitbreiding is alleen mogelijk indien die helikopters elders in de regio worden gestationeerd, stond in het advies van verkenner Joost Schrijnen.

De tweede man van het vliegveld stelde het de afgelopen week in de vergadering van de raadscommissie Lansingerland harder. Steven van der Kleij zei dat als de uitbreiding van de geluidsruimte er niet komt, de helikopters ook niet eeuwig kunnen blijven. ''Op termijn zullen in dat geval de helikopters moeten verdwijnen.''

Veilige locatie

Dennis den Hartog vreest een verplaatsing. ''Onze helikopters moeten op een veilige locatie staan, waar je ook kunt tanken. En dat is Rotterdam The Hague Airport'', zegt hij. ''Er wordt al gesproken over een mogelijke verplaatsing naar het havengebied. Maar daar heb je fabriekspijpen en windmolens. En je kunt er ook niet tanken.''
De traumaheli maakt jaarlijks 2250 vluchten vanaf het Rotterdamse vliegveld. Ongeveer 250 daarvan zijn in de nacht. Rotterdam-Centrum en Den Haag-Centrum worden nu nog met een auto door het traumateam bezocht.

''Maar als we naar een andere locatie gaan, dan zullen we om op tijd te zijn meer de helikopter binnen die gebieden moeten inzetten. Dat moet men zich wel realiseren'', zegt Den Hartog, die de raadscommissies in Rotterdam en Lansingerland toesprak.

Hij is ook verbaasd dat hij, waar het in het advies vooral gaat om uitplaatsing van de helikopters, niet is gehoord. Pas kort voor het openbaar maken van het advies werd Den Hartog geïnformeerd.

Veel partijen

''Dat komt'', zegt verkenner Schrijnen, ''omdat je dan veel partijen moet spreken. De uitplaatsing vraagt om een uitgebreid vervolgonderzoek.''
Schrijnen zegt ook dat het belangrijk is dat een eventueel voorstel over het al dan niet uitbreiden van het vliegveld alleen aan de eindverantwoordelijke minister of staatssecretaris op het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan worden voorgelegd als er onderzoek is gedaan naar een nieuwe locatie. ''Dat staat ook in mijn advies. Het is expliciet dat dit tegelijkertijd is afgerond.''

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Re: Traumateam wil niet weg van vliegveld
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2017, 22:10:57 pm »
Als het aan het Traumateam Zuid-West-Nederland ligt, verdwijnen hun helikopters niet van Rotterdam The Hague Airport. ''Het is de beste plek'', zegt chirurg en eindverantwoordelijke Dennis den Hartog.

A.s. dinsdag zal Els v.d. Wallen, manager van het Traumacentrum, de Schiedamse raadscommissie hetzelfde verhaal vertellen. En daarna mag ik.

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Onwenselijk groeiscenario RTHA doemt op
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2017, 23:49:44 pm »
Na de discussie in de raadscommissies van Lansingerland en Rotterdam gezien te hebben (en dan moet de Schiedamse raad er nog over spreken en ook is er volgende week woensdag nog een hoorzitting van Provinciale Staten waarvoor zich 18 insprekers hebben gemeld) doemt er een onwenselijk scenario op.

De BRR zal zijn brief ongewijzigd aan de staatssecretaris sturen, mogelijk vergezeld van enkele opmerkingen uit individuele raden. RTHA doet vervolgens het verzoek aan de staatssecretaris om toestemming te krijgen voor groeiscenario 3a (9000 extra vluchten).

Onder zware druk van Schiphol zal de staatssecretaris gebruik maken van de bevoegdheid die zij/hij in de huidige omzettingsregeling heeft om twee aparte geluidsruimtes te maken: een voor het commerciële verkeer en een voor het maatschappelijke helikopterverkeer. Daarmee negeert zij/hij het advies van de BRR (zij/hij zal dat uiteraard met mooie woorden omkleden en wat toezeggingen doen).

RTHA kan zo vanaf november 2018 doorgroeien volgens scenario 3a. Het probleem van het verplaatsen van de heli's komt daarmee op het bordje van de provincie en Rotterdam te liggen.
En de bewoners staan met lege handen.

John.

Offline Bonaparte

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 2606
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
Re: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2017, 19:10:58 pm »
Het verplaatsen van de traumaheli lijkt me onwenselijk, ook voor de bewoners van Schiedam. Het MMT kan namelijk zowel met de heli als auto (sneller op korte afstanden en altijd bij heel slecht weer) binnen een minuutje of 10 heel Schiedam bestrijken.

Daarnaast deel ik de zorg van Dennis ten Hartog, ga je de heli verplaatsen, dan levert dat een groot aantal nachtvluchten op omdat dan de heli (ipv de auto) sneller is.



En de bewoners staan met lege handen.

Je kunt als bewoner ook nog besluiten te verhuizen als je zo veel last hebt van het vliegverkeer. Voorst is wel een leuk rustig dorpje heb ik gehoord.  ;D

Thom

Offline Bonaparte

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 2606
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
Re: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2017, 20:30:49 pm »
Ondanks dat ik op 4 kilometer van het vliegveld woon, zojuist de traumaheli boven het pleintje waar ik aan woon. Gelukkig is de heli niet geland (gecanceld) en teruggevlogen naar het vliegveld, omdat de razendsnel aanwezige ambulance en politie het al onder controle hadden. Slachtoffertje per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ik kon vanaf de andere kant van het plein het gehuil van het kindje in de ambulance horen.... en ja, daarvoor heb ik graag over dat de traumaheli de komende 20 jaar een paar keer per dag over mn huis vliegt.

Thom




Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Rotterdam Airport wil traumahelikopter hoe dan ook kwijt
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2017, 22:41:13 pm »
De Schiedamse gemeenteraadsleden vonden het kennelijk niet opzienbarend (want niemand reageerde) maar eerlijk gezegd vond ik de uitspraak van Steven vd Kleij van RTHA stuitend: hij gaf aan dat als er geen aparte geluidsruimte voor het maatschappelijk helikopterverkeer komt, het vliegveld de toegang gaat ontzeggen aan de traumahelikopter.
Het vliegveld geeft dus aan hun winstcijfers belangrijker te vinden dan traumazorg.
En ook gaf vd Kleij aan dat het belang van een kleine groep omwonenden niet op zou mogen wegen tegen de belangen van de honderdduizenden die jaarlijks van het vliegveld gebruik maken.

Bij de raadscommissie van vanavond liet het vliegveld zien dat als het er op aankomt zij alleen maar aan zichzelf denkt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Mooie woorden, maar alleen als het hun uitkomt!

John.

Offline Albie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 872
Re: Rotterdam Airport wil traumahelikopter hoe dan ook kwijt
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2017, 23:57:07 pm »
En ook gaf vd Kleij aan dat het belang van een kleine groep omwonenden niet op zou mogen wegen tegen de belangen van de honderdduizenden die jaarlijks van het vliegveld gebruik maken.
Wat Kleijweg bedoelde: "De honderdduizenden die één of twee maal per jaar van het vliegveld voor vakantievluchten gebruik maken".
Maar ook: "De kleine groep omwonenden die 365 of 366 dagen per jaar, 16 uur per dag hinder ondervinden".

Huh! "Kleine groep"?
Das wel een errug goede Kleije grap.

Wizard

  • Gast
Re: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2017, 08:17:15 am »
We wonen in een welvarend land waar op papier alles goed geregeld is. De praktijk is vaak anders.

En ik maar denken dat hulpverlening hier goed geregeld is en blijft.

Nou niet dus.

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 8214
Schiedamse raad tegen uitbreiding RTHA
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2017, 09:18:55 am »
De Schiedamse gemeenteraad schaart zich achter het conceptadvies van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR), waar Schiedam ook zitting in heeft. Dat betekent dat de luchthaven de komende drie tot vijf jaar pas op de plaats moet maken en geen toestemming krijgt voor uitbreiding.

Dat staat vandaag in het AD.

In die periode kan dan de uitplaatsing van het maatschappelijke helikopterverkeer – de politie- en traumaheli – worden onderzocht. Als die heli’s verdwijnen, ontstaat er ruimte in de lucht. Gaf wethouder Patricia van Aaken eerder al aan dat die ruimte niet zomaar kan worden ‘volgevlogen’, die woorden herhaalde zij gisteravond opnieuw.

“Wij zijn van mening dat uitbreiding van de huidige geluidsruimte niet aan de orde is. Er is wel steun voor versterking van het zakelijk profiel en het uitplaatsen van helikopters, maar dat komt pas aan de orde als we alle gevolgen in beeld hebben. Eerder niet en eerder verandert er dus ook niets.”

De verschillende raden spreken zich de komende weken uit over het definitieve advies dat eind juni naar de staatssecretaris gaat. Een nieuw luchthavenbesluit volgt in 2018.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Rotterdamse raad onsamenhangend kritisch over BRR-brief
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2017, 22:41:20 pm »
Een zootje ongeregeld, dat is de indruk die de commissievergadering in Rotterdam over de BRR-brief bij mij achter heeft gelaten. De Rotterdamse wethouder Langenberg werd gesecondeerd door de Schiedamse ambtenaar mw. Voogelaar en enkele keren moest de hulp van manager van RTHA vd Kleij worden ingeroepen om een eindeloze reeks van onsamenhangende vragen te beantwoorden.
Geen lijn te ontdekken in die discussie, naast de algemene lijn dat de Rotterdamse raadsleden erg kritisch staan tegenover het uitplaatsen van de helikopters. Maar iedere partij probeerde zijn eigen puntjes in te brengen en de vergadering sukkelde maar door, drie uur lang..... Veel van de vragen die gesteld werden, komen eigenlijk véél te laat. Want als er nog serieus op ingegaan moet worden staat in feite de hele brief van de BRR ter discussie. En veel van die vragen hadden niet misstaan in de informatieronde met de verkenner. Mosterd na de maaltijd, of gaat de brief nu toch herschreven worden? Hoe combineer je de drie verschillende invalshoeken vanuit drie gemeenten in één brief? En dan moet de provincie er ook nog over gaan spreken!

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Raad Lansingerland akkoord, alleen PvdA tegen
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2017, 15:22:47 pm »
Donderdag jl. was de gemeenteraad van Lansingerland de eerste die een besluit nam over de BRR-brief. Omdat het een hamerstuk was, werd er niet meer over gediscussieerd. Wel gaf de PvdA aan dat zij niet konden instemmen met de conceptbrief. Volgens de PvdA had de BRR kunnen volstaan met het aangeven dat men het advies van verkenner Schrijnen integraal zou overnemen. De voorliggende brief verzwakt volgens hun het standpunt: "Wat de PvdA-fractie betreft had met dit standpunt volstaan kunnen worden. Daarmee was er ook aansluiting geweest met de standpunten van VNO-NCW West en van de luchthaven zélf en was er bovendien sprake geweest van een zeer breed maatschappelijk draagvlak."
 
Mijns inziens is dit standpunt meer passend bij de VVD en men slaat toch echt de plank mis door te stellen dat er voor de suggestie tot uitplaatsen van de helikopters een zeer breed maatschappelijk draagvlak bestaat. De raad in Lansingerland ging akkoord met de brief met alleen de stem van de PvdA tegen.
A.s. dinsdag is de Schiedamse gemeenteraad aan de beurt.

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Re: Rotterdam Airport wil traumahelikopter hoe dan ook kwijt
« Reactie #13 Gepost op: juni 05, 2017, 15:58:58 pm »
De Schiedamse gemeenteraadsleden vonden het kennelijk niet opzienbarend (want niemand reageerde) maar eerlijk gezegd vond ik de uitspraak van Steven vd Kleij van RTHA stuitend: hij gaf aan dat als er geen aparte geluidsruimte voor het maatschappelijk helikopterverkeer komt, het vliegveld de toegang gaat ontzeggen aan de traumahelikopter.
Het vliegveld geeft dus aan hun winstcijfers belangrijker te vinden dan traumazorg.
En ook gaf vd Kleij aan dat het belang van een kleine groep omwonenden niet op zou mogen wegen tegen de belangen van de honderdduizenden die jaarlijks van het vliegveld gebruik maken.

Bij de raadscommissie van vanavond liet het vliegveld zien dat als het er op aankomt zij alleen maar aan zichzelf denkt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Mooie woorden, maar alleen als het hun uitkomt!

John.

Dit is wat vd Kleij letterlijk zei in Schiedam (en ook in Lansingerland en bij de provinciale hoorzitting):

Het concept advies dat nu voorligt, stelt dat in de toekomst commercieel vliegverkeer mogelijk nog verder moet worden teruggedrongen als gevolg van groei van het maatschappelijk helikopterverkeer. RTHA kan en wil niet langer verantwoordelíjkheid nemen voor het geluid van maatschappelijk helikopterverkeer dat zij niet kan sturen. Ons inziens zijn er slechts twee mogelijkheden:
1. Er komt een aparte geluídsruimte voor bedoeld verkeer die niet ten koste gaat van de vergunde geluidsruimte voor commercieel vliegverkeer zoals vastgelegd ¡n de omzettingsregeling (vigerend besluit), dit komt neer op alternatief 3a uit het MER. ln dit geval kunnen politie- en traumahelikopter gewoon op RTHA gestationeerd blijven en blíjven vliegen. De rijksoverheid is dan de partij (zowel opdrachtgever V&J respectievelijk VWS als handhaver l&M) die invloed heeft op en verantwoordelijk is voor deze categorie verkeer op RTHA.
2. Er komt geen aparte geluidsruimte voor het maatschappelijk helikopterverkeer. RTHA zal dan tussen nu en 3 jaar niet meer in staat zijn de politie- en traumahelikopter adequaat te accommoderen. Dit zal tot direct gevolg hebben dat het onhoudbaar is dat op termijn de politie- en traumahelikopter op RTHA gestationeerd blijven.


en over die kleine groep zeurpieten uit de omgeving:

Rotterdam The Hague Airport erkent dat er een goede balans moet blijven tussen economie en milieu en dat een beperkte groep omwonenden hinder van de luchthaven ondervindt en zal blijven ondervinden. Tegenover deze omwonenden staat echter een veel grotere groep van reizigers en potentiële reizigers (circa t,7 miljoen passagiersbewegingen wat betekent meer dan een 500.000 individuele inwoners in de metropoolregio Rotterdam Den Haag) die graag gebruik maken van de luchthaven en die hun stem vanavond n¡et laten horen omdat er nu eenmaal geen verenigingen zijn van passagiers waar deze er wel zijn van omwonenden.

John


Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Provincie spreekt a.s. woensdagochtend over BRR-brief
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2017, 16:26:45 pm »
De Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben woensdag 7 juni vanaf 9.30 uur de gehele ochtend uitgetrokken voor het bespreken van de BRR-brief in de commissie Verkeer & Milieu. Op 28 juni zal Provinciale Staten een besluit nemen.
En in Rotterdam zal de gemeenteraad op 22 juni zich nog over de brief buigen.

John.