Auteur Topic: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport  (gelezen 905 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 7795
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland willen dat de huidige geluidsruimte op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt gehandhaafd, en niet wordt opgerekt om meer vluchten op de luchthaven mogelijk te maken.

Wel dient er onderzoek te komen in hoeverre de vluchten met trauma- en politiehelikopters kunnen worden verplaatst. Op die manier zou de luchthaven op termijn kunnen groeien met commercieel verkeer binnen de huidige geluidsruimte.

Dat is het advies dat de colleges van Gedeputeerde Staten van provincie Zuid-Holland en Burgemeester en Wethouders van de drie gemeenten, de zogeheten Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR), aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu willen geven. De bewindsvrouw moet een besluit nemen over het al dan niet aanpassen van de geluidsruimte om RTHA te kunnen laten groeien in het aantal commerciële vluchten. Het advies zal de komende weken aan Provinciale Staten en de gemeenteraden worden voorgelegd. Begin juli moet dit leiden tot een definitief advies aan de staatssecretaris.

Onderzoek verplaatsing trauma- en politiehelikopters
De BRR heeft in zijn advies het draagvlakonderzoek van verkenner Joost Schrijnen nadrukkelijk betrokken. Hij adviseerde onderzoek te doen naar het verplaatsen van de trauma- en politiehelikopters naar een alternatieve locatie in de regio, omdat dit fors groeiende verkeer de overblijvende ruimte voor het commerciële verkeer beperkt. De provincie en de gemeenten willen dit onderzoek naar verplaatsing van het trauma- en politiehelikopterverkeer samen met het Rijk ter hand nemen.

Schrijnen geeft in zijn advies aan dat het eventueel uitplaatsen van het trauma- en politiehelikopters alleen, niet voldoende is. Om tot het gewenste profiel te komen moet er aandacht zijn voor vijf regionale doelen, waaronder het vergroten van de internationale bereikbaarheid, de werkgelegenheid en omgang met geluidshinder. De BRR wil de onderzoeksresultaten naar een eventuele uitplaatsing niet afwachten en gaat nu al met RTHA en regionale partijen in gesprek om afspraken te maken over hoe deze doelen te bereiken.

Overige maatregelen
Tot slot adviseert de BRR een aantal maatregelen, waaronder het maximeren en handhaven van het aantal commerciële vliegbewegingen in de nachtperiode, het aanpassen en spreiden van helikopterroutes zodat de hinder zich minder concentreert op één woongebied en het verbeteren van de klachtenafhandeling. De BRR pleit er verder voor om het aantal handhavingspunten uit te breiden zodat de geluidshinder beter gemonitord en gehandhaafd kan worden.

Bron: Schiedam.nl 9 mei 2017


Conceptbrief gemeenschappelijk regionaal standpunt BRR aan staatssecretaris

Zie ook : Luchthaven wil snel uitbreiden, Onafhankelijk verkenner voor nieuw luchthavenbesluit Rotterdam, Informatieavond over Rotterdam The Hague Airport, 'Geen draagvlak voor uitbreidingsplan vliegveld', Lekker zaken doen in Pula

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1850
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
"Schrijnen sprak niet met Traumacentrum ZWN"
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2017, 00:47:13 am »
Vanavond verklaarde de directeur van Traumacentrum Zuid-West Nederland, traumachirurg Dennis den Hartog, in de commissievergadering van de Rotterdamse gemeenteraad die gewijd was aan de BRR-brief, dat de leiding van de traumahelikopter niet gesproken heeft met verkenner Schrijnen. Men had pas recent terloops gehoord dat er een advies ligt om de traumahelikopter te verplaatsen. Die exercitie zou bovendien erg duur zijn en waarschijnlijk veel meer nachtvluchten met de helikopter opleveren. Momenteel rukt het Medisch Mobiel Team namelijk 's nachts voor een incident in de Rotterdamse agglomeratie veelal met de auto uit. Als de locatie verplaatst wordt, zal wegens de te overbruggen grotere afstand vaker de helikopter genomen moeten worden......

De bijdrage van Den Hartog aan de inspreekavond op het Rotterdamse stadhuis maakte pijnlijk duidelijk dat Joost Schrijnen niet echt onderzocht heeft of er wel draagvlak is voor verplaatsing van de helikopters. Nu blijkt dat hij niet eens met de hoofdrolspelers heeft gesproken, lijkt het er op dat de truuk met de helikopters met name een knieval naar RTHA is geweest. En dat maakt zijn advies en daarmee de conceptbrief van de BRR niet sterker......

John.

 

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1850
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Traumateam wil niet weg van vliegveld
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2017, 21:38:48 pm »
Vandaag op Rijnmond.nl:

Als het aan het Traumateam Zuid-West-Nederland ligt, verdwijnen hun helikopters niet van Rotterdam The Hague Airport. ''Het is de beste plek'', zegt chirurg en eindverantwoordelijke Dennis den Hartog.

De traumahelikopters, en de helikopters van de politie, spelen een essentiële rol in de mogelijke uitbreiding van het aantal vluchten vanaf Rotterdamse vliegveld. Uitbreiding is alleen mogelijk indien die helikopters elders in de regio worden gestationeerd, stond in het advies van verkenner Joost Schrijnen.

De tweede man van het vliegveld stelde het de afgelopen week in de vergadering van de raadscommissie Lansingerland harder. Steven van der Kleij zei dat als de uitbreiding van de geluidsruimte er niet komt, de helikopters ook niet eeuwig kunnen blijven. ''Op termijn zullen in dat geval de helikopters moeten verdwijnen.''

Veilige locatie

Dennis den Hartog vreest een verplaatsing. ''Onze helikopters moeten op een veilige locatie staan, waar je ook kunt tanken. En dat is Rotterdam The Hague Airport'', zegt hij. ''Er wordt al gesproken over een mogelijke verplaatsing naar het havengebied. Maar daar heb je fabriekspijpen en windmolens. En je kunt er ook niet tanken.''
De traumaheli maakt jaarlijks 2250 vluchten vanaf het Rotterdamse vliegveld. Ongeveer 250 daarvan zijn in de nacht. Rotterdam-Centrum en Den Haag-Centrum worden nu nog met een auto door het traumateam bezocht.

''Maar als we naar een andere locatie gaan, dan zullen we om op tijd te zijn meer de helikopter binnen die gebieden moeten inzetten. Dat moet men zich wel realiseren'', zegt Den Hartog, die de raadscommissies in Rotterdam en Lansingerland toesprak.

Hij is ook verbaasd dat hij, waar het in het advies vooral gaat om uitplaatsing van de helikopters, niet is gehoord. Pas kort voor het openbaar maken van het advies werd Den Hartog geïnformeerd.

Veel partijen

''Dat komt'', zegt verkenner Schrijnen, ''omdat je dan veel partijen moet spreken. De uitplaatsing vraagt om een uitgebreid vervolgonderzoek.''
Schrijnen zegt ook dat het belangrijk is dat een eventueel voorstel over het al dan niet uitbreiden van het vliegveld alleen aan de eindverantwoordelijke minister of staatssecretaris op het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan worden voorgelegd als er onderzoek is gedaan naar een nieuwe locatie. ''Dat staat ook in mijn advies. Het is expliciet dat dit tegelijkertijd is afgerond.''

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1850
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Re: Traumateam wil niet weg van vliegveld
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2017, 22:10:57 pm »
Als het aan het Traumateam Zuid-West-Nederland ligt, verdwijnen hun helikopters niet van Rotterdam The Hague Airport. ''Het is de beste plek'', zegt chirurg en eindverantwoordelijke Dennis den Hartog.

A.s. dinsdag zal Els v.d. Wallen, manager van het Traumacentrum, de Schiedamse raadscommissie hetzelfde verhaal vertellen. En daarna mag ik.

John.

Offline Stadler

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1850
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Onwenselijk groeiscenario RTHA doemt op
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2017, 23:49:44 pm »
Na de discussie in de raadscommissies van Lansingerland en Rotterdam gezien te hebben (en dan moet de Schiedamse raad er nog over spreken en ook is er volgende week woensdag nog een hoorzitting van Provinciale Staten waarvoor zich 18 insprekers hebben gemeld) doemt er een onwenselijk scenario op.

De BRR zal zijn brief ongewijzigd aan de staatssecretaris sturen, mogelijk vergezeld van enkele opmerkingen uit individuele raden. RTHA doet vervolgens het verzoek aan de staatssecretaris om toestemming te krijgen voor groeiscenario 3a (9000 extra vluchten).

Onder zware druk van Schiphol zal de staatssecretaris gebruik maken van de bevoegdheid die zij/hij in de huidige omzettingsregeling heeft om twee aparte geluidsruimtes te maken: een voor het commerciële verkeer en een voor het maatschappelijke helikopterverkeer. Daarmee negeert zij/hij het advies van de BRR (zij/hij zal dat uiteraard met mooie woorden omkleden en wat toezeggingen doen).

RTHA kan zo vanaf november 2018 doorgroeien volgens scenario 3a. Het probleem van het verplaatsen van de heli's komt daarmee op het bordje van de provincie en Rotterdam te liggen.
En de bewoners staan met lege handen.

John.

Offline Bonaparte

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 2599
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
Re: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2017, 19:10:58 pm »
Het verplaatsen van de traumaheli lijkt me onwenselijk, ook voor de bewoners van Schiedam. Het MMT kan namelijk zowel met de heli als auto (sneller op korte afstanden en altijd bij heel slecht weer) binnen een minuutje of 10 heel Schiedam bestrijken.

Daarnaast deel ik de zorg van Dennis ten Hartog, ga je de heli verplaatsen, dan levert dat een groot aantal nachtvluchten op omdat dan de heli (ipv de auto) sneller is.



En de bewoners staan met lege handen.

Je kunt als bewoner ook nog besluiten te verhuizen als je zo veel last hebt van het vliegverkeer. Voorst is wel een leuk rustig dorpje heb ik gehoord.  ;D

Thom

Offline Bonaparte

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 2599
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
Re: Voorlopig advies: handhaaf huidige geluidsruimte Rotterdam The Hague Airport
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2017, 20:30:49 pm »
Ondanks dat ik op 4 kilometer van het vliegveld woon, zojuist de traumaheli boven het pleintje waar ik aan woon. Gelukkig is de heli niet geland (gecanceld) en teruggevlogen naar het vliegveld, omdat de razendsnel aanwezige ambulance en politie het al onder controle hadden. Slachtoffertje per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ik kon vanaf de andere kant van het plein het gehuil van het kindje in de ambulance horen.... en ja, daarvoor heb ik graag over dat de traumaheli de komende 20 jaar een paar keer per dag over mn huis vliegt.

Thom