Auteur Topic: Vrijmarkt Kethel  (gelezen 5252 keer)

Offline Dan

• Stad Expert
Vrijmarkt Kethel
« Gepost op: april 16, 2017, 18:39:40 pm »
Wat is eigenlijk de status van de vrijmarkt in Kethel? De laatste jaren werd de sfeer flink verziekt door allerlei nieuwe en betuttelende regeltjes. Bovendien zie ik dat de vrijmarkt in het centrum nu ook de hele Hoogstraat zal beslaan. Probeert men het een door het ander te vervangen?

Offline Kethellapper

• Full Stadter
Re: Vrijmarkt Kethel
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2017, 19:39:42 pm »
Ik heb sterk de indruk dat de gemeente en de centrumwinkeliers dat inderdaad graag zo zien. Zonde van de energie. De Kethellappers zullen het feestje van Koningsdag/Koninginnedag blijven koesteren en het zich niet laten ontnemen. Het centrum kan zich beter op de Brandersfeesten (nu de kades en bruggen weer hersteld zijn hopelijk weer met en een gondelvaart) en eventueel ander feestmoment (zoals bijv. voorheen Doek, nu het Suikerzoetfilmfestival en de evenementen in de Grote Kerk); die horen uiteraard bij het centrum van de stad.

positron

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2017, 20:44:17 pm »
@Dan, ik begrijp uw probleem niet.
De inwoners van Sdam kunnen gaan daar waar aanbod naar hun gading is.
De directe belanghebbenden, zijnde de ondernemers (vroeger winkeliers geheten) van de Hoogstraat, hebben hun ondernemersvereniging en hun binnenstadsmanager om invloed uit te oefenen op het gebeuren in de Hoogstraat.
De wethouder die over de Hoogstraat gaat, heeft, van ons kiezers, vier jaar vrij spel gekregen om welk bedrag dan ook aan gemeenschapsgeld in deze treurige straat te pompen.
Ik heb alleen te doen met de mensen die straks achter die lege etalageruiten gaan wonen, en deze treurigheid lijdzaam moeten ondergaan.

Mijn probleem met deze vrijmarkt is dat er niet iets is georganiseerd dat DE investering van vijf miljoen versterkt.
Er is niet iets georganiseerd dat mensen doet denken dat ze iets hebben gemist.

Offline andreas

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2017, 23:09:15 pm »
Centrimmanagment heeft eigenhandig besloten dat Koningsdag een evenement moet worden waar ons reclamebelastinggeld naar toe moet. Winkeliers hebben hier nooit  over mogen mogen beslissen. Ik ben altijd dicht op koningsdAG.  Die dag is voor de koopjesjagers. Voor winkels is er op zo,n dag geen droog brood te verdienen. Als het mooi weer is kan de horeca wel iets omzetten.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2017, 00:04:01 am »
Wat is eigenlijk de status van de vrijmarkt in Kethel? De laatste jaren werd de sfeer flink verziekt door allerlei nieuwe en betuttelende regeltjes.
De burgemeester schreef eerder een referendum uit om hem meer macht te geven (voor allerlei nieuwe en betuttelende regeltjes).
Ook buiten onze stad wonende "Schiedammers" met Hollandse roots (bijv. in Kethel en Voorst) mochten hun stem uitbrengen.

Het "Ja"-kamp haalde een nipte meerderheid (51%).
De "Ja-stemmers" vierden dat op het Stadserf en met toeterende auto's door de binnenstad.
De nieuwe en betuttelende regeltjes konden toen door (bijv. het zwarte scherm bij café De Unie).

@Dan A.: Wat stemde jij ?  ;D
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2017, 19:04:20 pm »
Ik heb geen bezwaar tegen twee vrijmarkten (of drie als je de Groenelaan ook meetelt), maar wel als een evenement dat al jaren goed loopt (in tegenstelling tot vele andere dingen in deze gemeente) met kunstgrepen de nek probeert om te draaien. Wees zuinig op Kethel, mensen vanuit heel de regio komen daar op Koningsdag heen. Kwalitatief is het daar ook altijd beter geweest dan op de vrijmarkt in het centrum.

Maar als je het centrum per se ook een grotere vrijmarkt wilt geven: prima. Maar doe dat niet ten koste van iets anders waar mensen al vele jaren met liefde naartoe gaan en wat een traditie is. De laatste 3 jaar waren de regeltjes in Kethel echt tenenkrommend. Bij omwonenden zorgde dit voor zo ontzettend veel woede en wrok. Het werd als pesterij ervaren.

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2017, 19:08:38 pm »
Ik heb sterk de indruk dat de gemeente en de centrumwinkeliers dat inderdaad graag zo zien. Zonde van de energie. De Kethellappers zullen het feestje van Koningsdag/Koninginnedag blijven koesteren en het zich niet laten ontnemen. Het centrum kan zich beter op de Brandersfeesten (nu de kades en bruggen weer hersteld zijn hopelijk weer met en een gondelvaart) en eventueel ander feestmoment (zoals bijv. voorheen Doek, nu het Suikerzoetfilmfestival en de evenementen in de Grote Kerk); die horen uiteraard bij het centrum van de stad.

Heel goed dat de mensen uit Kethel strijden voor hun evenement. Ik denk dat de gemeente ook een vergissing maakt als men denkt dat je een traditie van de een op de andere dag zomaar kunt creëren in het centrum. De centrumvrijmarkt is van de drie vrijmarkten altijd de markt geweest waar ik pas op het laatst naartoe ging: eerst Kethel, dan Groenelaan en dan heel misschien centrum. Maar liever lekker door naar Delft.

Ik startte dit topic ook, omdat ik een Koningsdagflyer van de gemeente zag waarin men gewoon totaal voorbij gaat aan Kethel en de Groenelaan. Kethel is nota bene het belangrijkste en drukstbezochte evenement van Schiedam die dag. Heel vreemd vind ik dat. Misschien zou het Stadsblad er eens wat aandacht aan moeten besteden. Of het AD.

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2017, 19:18:54 pm »
Dit was in 2014. Toen begonnen die nieuwe regels: mensen mochten ineens niet meer voor hun huis verkopen, stukken waar al jaren verhandeld werden, werden no-go areas, etc. Het spontane was eraf, sfeer verziekt. Wie er al jaren komt, weet wat ik bedoel. Er wordt gesnoeid en dwarsgezeten. Je voelt het ook als je er loopt. Was voorheen anders.

Wizard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2017, 12:18:51 pm »
Is er dit jaar dan nog vrijmarkt in Kethel ?  Kan dit zo snel nergens vinden. 
https://www.sdam.nl/zien-doen/uitagenda/info/koningsdag-kethel_1

@Dan, ook in Delft waar ik meestal eerst naartoe ga om later in Ketel mijn zoektocht naar leuke hebbedingetjes af te maken zijn de regels aangescherpt.  Verleden jaar was er in Delft een clubje Handhavers, jonge kinderen aan het verwijderen die netjes op hun kleedjes rillend van de kou hun waar probeerden te verkopen.
Op plekjes waar ik voor ik me kan herinneren altijd kleedjes aanwezig waren en geen gevaar was voor het verkeer en de omgeving. Veel boze moeders natuurlijk.
De tranen schieten in je ogen als je dit van zo dichtbij meemaakt.

Ook in Kethel dus werk voor onze Blauwe Brigade om korte metten te maken met een traditie van vele tientallen jaren door de aangescherpte regelgeving omtrent dit volksvermaak.

Ik begrijp dat er bepaalde regels moeten zijn, maar waarom regels veranderen als alles klopt en er een jarenlange gezellige traditie is en iedereen het naar de zin heeft.

Offline clio

• Jr. Stadter
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2017, 16:00:14 pm »
voor mij is de "status" van de vrijmarkt in Kethel - armoe. wat een gore vertoning ben er 1x geweest en kon mijn ogen niet geloven. alleen de lucht die er omheen hangt is al vies en wat de koopwaar betreft de kringloopwinkel zou deze zaken weigeren.

Wizard

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2017, 18:35:50 pm »
voor mij is de "status" van de vrijmarkt in Kethel - armoe. wat een gore vertoning ben er 1x geweest en kon mijn ogen niet geloven. alleen de lucht die er omheen hangt is al vies en wat de koopwaar betreft de kringloopwinkel zou deze zaken weigeren.
Beter dan dat u daar nooit meer komt, dan hoeft u zich daar in ieder geval niet aan te ergeren.

Offline clio

• Jr. Stadter
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2017, 19:35:20 pm »
wizard: ik schreef toch ook 1x. maar als u daar uw plezier vindt geluk er mee!

Wizard

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2017, 20:02:26 pm »
@clio

Bedankt, nu nog uit zien te vissen of er dit jaar nog een vrijmarkt is in Kethel.

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2017, 15:45:53 pm »
Is er dit jaar dan nog vrijmarkt in Kethel ?  Kan dit zo snel nergens vinden. 
https://www.sdam.nl/zien-doen/uitagenda/info/koningsdag-kethel_1

@Dan, ook in Delft waar ik meestal eerst naartoe ga om later in Ketel mijn zoektocht naar leuke hebbedingetjes af te maken zijn de regels aangescherpt.  Verleden jaar was er in Delft een clubje Handhavers, jonge kinderen aan het verwijderen die netjes op hun kleedjes rillend van de kou hun waar probeerden te verkopen.
Op plekjes waar ik voor ik me kan herinneren altijd kleedjes aanwezig waren en geen gevaar was voor het verkeer en de omgeving. Veel boze moeders natuurlijk.
De tranen schieten in je ogen als je dit van zo dichtbij meemaakt.

Ook in Kethel dus werk voor onze Blauwe Brigade om korte metten te maken met een traditie van vele tientallen jaren door de aangescherpte regelgeving omtrent dit volksvermaak.

Ik begrijp dat er bepaalde regels moeten zijn, maar waarom regels veranderen als alles klopt en er een jarenlange gezellige traditie is en iedereen het naar de zin heeft.

Vind ik ook. Zulke kul.

Offline zoutzuur

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • Waar moet het heen, met dit Dorp!
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2017, 00:54:02 am »
Die is er Django wagner komt zingen ;D