Auteur Topic: Einde partijkartel in onze stad?  (gelezen 10220 keer)

Offline Han van der Horst

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
Re: Einde partijkartel in onze stad?
« Reactie #45 Gepost op: april 19, 2017, 17:56:09 pm »
Ik lees hier dat ambetanren op grond van hun kwaliteiten moeten worden benoemd en niet op grond van hun partijpolitieke achtergrond. Wordt hier nu bedoeld dat burgemeesters ambtenaren zijn die op deze wijze benoemd moeten worden of gaat het nu weer over iets anders? Ook geef je een verkeerde indruk van het soort stukken dat ik op de Joop schrijf. Het betreft hier elegante analyses zonder enige vorm van haat. Het komt wel eens voor dat eenvoudigen van geest erdoor van de kook raken maar dat kan ik niet helpen. Laten zij zich troosten met de gedachte dat zij het rijk der hemelen zullen beërven.

positron

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: april 20, 2017, 09:39:20 am »
Fijn dat @TL de discussie weer een inhoudelijke draai heeft weten te geven.
Daarom vind ik het jammer dat HanvdH aan @TL vraagt wat FvD op haar website bedoelt met ....
Het moet HanvdH duidelijk zijn dat niemand van ons die webpagina niet heeft geschreven.

Ik zou liever van HanvdH horen wat hij zelf vind van het functioneren van onze democratie, en wat hij zelf vind waar onze burgemeester zich mee zou moeten bezighouden.

Ik vind dat de burgemeester moet blijven doen wat hij nu doet.
En dat hij zich vooral niet moet beperken tot het verdedigen van de ouderwetse Hollandse kleuren.
Veelkleurigheid vind ik een groot goed.

Maar ik vind ook dat we te weinig mogelijkheden hebben om onze visie op het optreden van de burgemeester terug te koppelen.

• Stad Expert
« Reactie #47 Gepost op: april 20, 2017, 16:22:35 pm »
Ik wil het niet van Thierry Baudet horen want die is daar blijkens zijn programma vaag over. Hij wil een gekozen burgemeester. Ik denk dat als het gaat om een gekozen burgemeester, wij de hele gemeentewet moeten herzien. De burgemeester zou dan het best óf geen bevoegdheden kunnen krijgen en niet meer zijn dan de voorzitter van de gemeenteraad, of juist bekleed moet worden met grote macht. Hij zou in dat geval zelf zijn college moeten samenstellen waarbij dat college wel moet aftreden als het niet langer het vertrouwen van de gemeenteraad geniet maar zelfs daar zou je over kunnen twijfelen. De burgemeester heeft immers een mandaat gekregen voor vier jaar. Of het daar allemaal zo vreselijk democratisch van zou worden, dat weet ik niet. Of de burger er dan meer aan te pas komt dan tegenwoordig. Het grote probleem van dit systeem is de patstelling die kan ontstaan tussen de burgemeester en de gemeenteraad, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een gemeenteraad de burgemeester, die door het volk voor vier jaar gekozen is, ten val kan brengen. Aan de andere kant moet zo´n gekozen burgemeester natuurlijk wel het een en ander waarmaken. Anders kan hij het de volgende keer wel schudden.

Een ding zou je in ieder geval in de wet moeten zetten: kandidaat voor raadszetels maar ook voor het burgemeesterschap kunnen uitsluitend personen zijn die op het moment van de kandidaatstelling al ingezetenen van de gemeente zijn. Dus geen buitenstaanders. Zo halen we het burgemeesterschap uit de nationale loopbaanpatronen. Het zou een geweldig goed idee zijn om deze voorwaarde ook aan wethouders te stellen.

Dat heeft wel een consequentie: je kunt dan geen kleurloze technocraten als wethouder aanstellen want daarvan zijn er in een gemeente eenvoudigweg niet genoeg te vinden (wel stuurlui aan wal, maar dat is iets anders). Ik geloof ook niet in technocratische machtsuitoefening. Wethouders horen net als ministers een politieke kleur te hebben. De technocratie hoort thuis in de ambtenarij, die een dienende rol heeft ten opzichte van de politiek.

Dus je ziet, positron: ik heb allerlei noties over het vraagstuk ¨gekozen burgemeester of niet¨? maar geen doordacht, uitgewerkt idee. Dat geeft ook niet. Ik wil deze stad niet besturen. Maar dit is wel de achtergrond van mijn vragen aan Schiedammers die deze ambitie kennelijk wel hebben. Aan hén, niet aan de luitjes in Den Haag.

Offline bjd

• Stad Expert
  • "morgen moet het beter"
« Reactie #48 Gepost op: april 20, 2017, 20:57:44 pm »
Ik wil deze stad niet besturen.
Dat is een hele geruststelling,  we kunnen weer rustig slapen....

positron

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: april 21, 2017, 10:22:09 am »
@HanvdH
FvD heeft het woord partijkartel geintroduceerd om het mechanisme te duiden hoe een klein clubje de machtsposities binnen de eigen gelederen houdt.
Met verkozen functionarissen kan je de beslotenheid van dat clubje doorbreken.
Op mijn beurt maak ik me dan weer zorgen over kandidaten die alleen maar welbespraakt zijn, of alleen maar over veel geld voor een goede campagne beschikken.

Ik zie de gekozen burgemeester dus niet als DE oplossing voor alle kwalen.
Zeker niet als hij voor een periode van zes jaar wordt verkozen zonder tussentijdse bijsturingsmomenten.
Het systeem van checks and balances rondom zijn positie mag ook wel eens worden onderzocht.
Ik hoef u mw Verver niet als voorbeeld te geven.

Op dit moment heeft de burgemeester drie functies.
Hij is voorzitter van de gemeenteraad, voorzitter van het College, en hij is van de Veiligheid.
Ik vind dat onze burgemeester op dit moment te veel voorzitter is van het College, en de gemeenteraad te kort houdt.

Maar wie schiet hier te kort?
Ik begrijp niet dat de gemeenteraad dit nog langer pikt.
En moet daarom de burgemeester maar niet langer voorzitter zijn van de gemeenteraad?

Vwb uw aantekening over het inwonerschap van Schiedam.
Ik vind het begrip Schiedam iets uit de vorige eeuw.
Ik woon in een regio waar Schiedam onderdeel van uitmaakt.
Dit is een, in een relatie tot FvD, belangrijke kanttekening

Offline E.M. Pathie

• Stad Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #50 Gepost op: april 22, 2017, 09:18:29 am »
O god, daar is de anonieme sukkelaar weer met zijn rekening. Ja, ik heb free lance diensten verricht voor de gemeente voorlichting in een tijd dat ze te weinig eigen mensen in huis hadden. En waarom stel ik D66 geen vraag? Ik stel D66 geen vraag omdat die partij dat van de gekozen burgemeester in de ijskast heeft geplaatst, maar Forum voor Democratie niet. Wat bezielt je trouwens om voor dat Forum te denken?

De gemeente Schiedam beschikte -in de periode Verver- over meer dan voldoende menskracht binnen de afdeling Voorlichting. Juist die afdeling was haar speledingetje. Ze moest bij voortduring in the spotlight worden gezet en daarvoor beschikte ze over een batterij aan voorlichters.
De, op dit forum, getoonde opvattingen zijn uitsluitend die van mijzelf en niet die van mogelijk aan mij gelieerde organisaties en/of instellingen.

E.M. (Emmely) Pathie  MCK

Offline E.M. Pathie

• Stad Expert
« Reactie #51 Gepost op: april 23, 2017, 14:32:56 pm »
O god, daar is de anonieme sukkelaar weer met zijn rekening. Ja, ik heb free lance diensten verricht voor de gemeente voorlichting in een tijd dat ze te weinig eigen mensen in huis hadden. En waarom stel ik D66 geen vraag? Ik stel D66 geen vraag omdat die partij dat van de gekozen burgemeester in de ijskast heeft geplaatst, maar Forum voor Democratie niet. Wat bezielt je trouwens om voor dat Forum te denken?

De gemeente Schiedam beschikte -in de periode Verver- over meer dan voldoende menskracht binnen de afdeling Voorlichting. Juist die afdeling was haar speledingetje. Ze moest bij voortduring in the spotlight worden gezet en daarvoor beschikte ze over een batterij aan voorlichters.

@Han,
Geef toch gewoon eens toe hoe het werkelijk is gegaan! Het was toch volstrekt duidelijk dat Wilma Verver niet in staat was om eigenstandig een goed stuk tekst te produceren. Daar was ze gewoon in alle gevallen 'veel te licht' voor. Dat er continu allerhande hulptroepen moesten worden ingevlogen om iets voor haar op papier te krijgen. Dat de twee Musis-mannen, Marianne A., u en nog tal van andere (mindere) goden in deze stad o.a. deze schrijfklusjes maar wat graag (en tegen een stevige vergoeding) voor de Burgemeester mochten opknappen. En dat hiermee het fenomeen 'wiens brood men eet, wiens woord men spreekt' het levenslicht zag.

Of zit ik er nu (helemaal) naast?
De, op dit forum, getoonde opvattingen zijn uitsluitend die van mijzelf en niet die van mogelijk aan mij gelieerde organisaties en/of instellingen.

• Stad Expert
« Reactie #52 Gepost op: april 23, 2017, 17:18:55 pm »
De ambtenaren van de gemeentevoorlichting schakelden in de tijd van burgemeester Verver regelmatig buitenstaanders in om klussen te klaren waaraan zij niet toekwamen. Ik heb destijds een paar concepten voor toespraken aangeleverd. Het is heel gebruikelijk dat bestuurders zulke concepten aan laten leveren. Daarom kan dit niet als bewijs gelden voor de onbekwaamheid van mevrouw Verver. Andere dingen wel. Maar dit niet. Het eerste concept wordt meestal teruggestuurd met commentaar en dan ga je daarmee verder aan de slag. De communicatie geschiedt dan met ambtenaren van voorlichting.
Ook heb ik een serie artikelen geschreven, die in Musis werden gepubliceerd over Schiedammers van betekenis. Marcel Gootjes schilderde van die Schiedammers portretten. Daarna werden die artikelen met de schilderijen van Marcel gebundeld tot een boek dat de gemeente als PR-instrument gebruikte. Dat boek heette ook Schiedammers van Betekenis. Wat heb ik voor dat boek én de artikelen in totaal in rekening gebracht? 6000 euro. Zo werkt dat.

De ontwikkeling van de affaire Verver heb ik net als de meeste Schiedammers via de media gevolgd. Ik kende wel genoeg mensen bij de gemeente om te weten dat haar management kenmerken kon vertonen van een schrikbewind. Ik ga hier niet verder op in omdat ik de privacy van een aantal betrokkenen wil respecteren. Ik denk dat er tegen het Bing rapport inhoudelijk niets is in te brengen. En ook dat mevrouw Verver en haar echtgenoot over zichzelf af hebben geroepen, wat hen tot nog toe overkomen is en wat hen nog zal overkomen. Het zijn mensen die zich zo diep ingraven in hun eigen verdedigingsstrategieen dat zij daadwerkelijk gaan geloven dat hun interpretatie van wat er om hen heen gebeurt, ook de werkelijkheid is. Het is een consequent  vijanddenken dat hen tot daden heeft gedreven die niet door de beugel kunnen en nu aanschouwen wij hun ondergang.

Het is van wezenlijke betekenis dat een bestuurder van het type Verver in Schiedam nooit meer de kans krijgt om zo te ontsporen. Dat heeft niet alleen te maken met de benoemingsprocedure maar net zo goed met de Zivilcourage die je van de ambtelijke leiding op een stadskantoor mag verwachten. Deze leiding dient de politiek en de burgemeester erop te wijzen waar precies de dunne lijn ligt tussen doortastendheid en machtsbisbruik. Dit geldt net zo goed voor elke beslissing die de schijn met zich meebrengt van vriendjespolitiek of het treffen van vijanden.
Van wethouders en fractievoorzitters en gemeenteraadsleden mag je hetzelfde verwachten.

Daarom zou het erg de moeite waard zijn om eens een behoorlijk en diepgaand onderzoek te doen naar de recente bestuurlijke geschiedenis van Schiedam. Er zijn genoeg bestuurskundigen die van geschiedenis houden en op zoek zijn naar een mooi onderwerp om op te promoveren. Van zo´n onderzoek zou niet alleen Schiedam heel wat kunnen leren.

En wie weet loopt er ergens in de stad wel een jongen of een meisje rond, die zich straks zal ontpoppen als de Shakespeare van deze tijd. Zo iemand heeft aan Verver een dankbaar onderwerp. Dat ook.

• Stad Expert
« Reactie #53 Gepost op: april 23, 2017, 17:20:15 pm »
Mijn vorige stukje wil ik tevens zien als een bijdrage aan de discussie over het al dan niet door de bevolking laten kiezen van de burgemeester.

Offline E.M. Pathie

• Stad Expert
« Reactie #54 Gepost op: april 23, 2017, 18:44:07 pm »
@Han
Hè hè, now we're talking!  thumb Het heeft een paar jaar moeten duren (met legio mogelijkheden om dit in tal van topics te berde te brengen), maar goed...het hoge woord is er dan toch eindelijk uit. Chapeau! Kunnen we nu weer terug naar de inhoud van dit topic.

positron

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: april 26, 2017, 09:55:55 am »
Hoe wordt je gekozen burgemeester zonder de kruiwagen van een gevestigde politiek partij?

Ik kon daar geen duidelijke informatie over vinden.
Hr Haan was destijds partijloos, moest solliciteren, maar werd benoemd.

Ik besef heel goed dat president over een land met 67 miljoen inwoners andere koek is dan burgemeester van een stad in Nederland
Maar over hr Macron, die tot partijloze president van Frankrijk lijkt te worden verkozen, is iets meer bekend.

Hij heeft zich nooit eerder verkiesbaar gesteld voor welke post dan ook.
Hij was ambtenaar, was korte tijd bankier, en wordt dan in 2011 adviseur en minister onder president Hollande.
Hij neemt in april 2016 ontslag als minister, en bouwt een eigen beweging (En Marche) op.
De pers heeft daar veel belangstelling voor, en hij slaagt er in om de steun te verwerven van invloedrijke Fransen, en voldoende fondsen te werven.
Zo zijn bijvoorbeeld voormalige adviseurs van Dominique Straus Kahn bereidt om hem te adviseren.

In mei 2016 is er al een mars (in Amiens?) met honderden deelnemers.
In juli 2016 brengt hij 4000 mensen op de been in Parijs, en presenteerte en diagnose van het land.
Gevolgd door evenementen in andere grote steden.
In december 2016 brengt jij 15000 mensen in Parijs op de been.
Hij herhaalt dat kunstje in februari 2017 in Lyon.
De gevestigde macht twijfelt op dat moment nog aan zijn kansen omdat hij een partijapparaat ontbeert.

Van de website van En Marche meen ik te begrijpen dat hij een secretaris en twee woordvoerders in dienst heeft.
En wordt gesteund door talrijke zittende politici die als ambassadeur optreden.
Nu is er in elk departement een lokale afdeling van En Marche, die op hun beurt weer 4080 lokale comites aansturen die tal van lokale evenementen organiseren.
In totaal zou En Marche nu 200000 actieve leden tellen in voornamelijk de grote steden.

En Marche est le fruit d’une réflexion collective qui remet les citoyens au cœur de la vie politique. Travailler aujourd’hui au monde de demain...Voilà le pari d’Emmanuel Macron !

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #56 Gepost op: april 26, 2017, 11:51:37 am »
@Pathie

Niks nieuws onder de zon bij Van der Horst. Beluister dit gesprek uit 2011 maar. Dat Wilma Verver haar gang had kunnen gaan was de schuld van ambtenaren, wethouders en de raad. Als al die lui haar ferm tegen hadden gesproken was ze een grote burgemeester geworden. Wilmadefender Van de Horst blijft de zaak maar omdraaien. Als ze genoeg babysitters om haar heen had gehad, was deze kartelbenoemde, asociale machtswellustelinge wel ten goede veranderd. Ja tuurlijk joh. Wat zei hoogleraar integriteit Hans van den Heuvel ook alweer over over Wilma Verver? Zij was een dictator die een hofhouding van ja-knikkers om zich heen had gecreëerd.

Wat had la Verver moeten zijn?

Politieke ambtsdragers vervullen een voorbeeldfunctie voor de burgers en voor hun ambtenaren. De handel en wandel van politieke ambtsdragers heeft zijn weerslag op de hele organisatie, zowel in positieve als in negatieve zin. Politieke ambtsdragers zijn verantwoordelijk voor de eigen integriteit en collectief voor de integriteit van hun organisatie. De politieke ambtsdrager heeft uiteraard net als iedere andere burger recht op een privéleven, maar hij leeft in een glazen huis, waardoor ook privégedragingen onderwerp van (brede) publieke aandacht kunnen zijn. Daarom moet een politieke ambtsdrager 24 uur per dag alert zijn op handelingen of gedragingen die het aanzien en de integriteit van het politieke ambt kunnen schaden. (Bron)

Laten we om on topic te blijven eens kijken naar de politieke kleur van de burgemeesters in Nederland. Onderaan die lijst de hoofdaanvoerders van de kartelpartijen.

Het waren overigens PvdA-senatoren die in 2005 tegen een grondwetswijziging stemden die de gekozen burgemeester mogelijk zou maken (Nacht van Van Thijn). Een dag later besloot minister Thom de Graaf (D66) van Bestuurlijke Vernieuwing af te treden. Toenmalig D66-minister Brinkhorst zei over Van Thijn: eens een rat, altijd een rat. (Bron)

-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #57 Gepost op: april 26, 2017, 12:10:30 pm »

Toenmalig wethouder Haan was, voordat hij solliciteerde, in juni 2009 uit de SP gestapt omdat hij anders nooit burgemeester was geworden. De SP ondersteunt partijleden niet die burgemeester willen worden, hoewel SP’ers best solliciteren naar burgemeestersfuncties, maar als ik het op Vlieland had geprobeerd als SP’er, dan had ik hier geen poot aan de grond gekregen.(Bron)

-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

Wizard

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: april 26, 2017, 12:29:01 pm »

Toenmalig wethouder Haan was, voordat hij solliciteerde, in juni 2009 uit de SP gestapt omdat hij anders nooit burgemeester was geworden. De SP ondersteunt partijleden niet die burgemeester willen worden, hoewel SP’ers best solliciteren naar burgemeestersfuncties, maar als ik het op Vlieland had geprobeerd als SP’er, dan had ik hier geen poot aan de grond gekregen.(Bron)

Het ging er daar wel ruig aan toe:  http://nieuws.tpo.nl/2013/06/21/burgemeestersvrouw-vlieland-had-ook-een-ander/
Dan kun je toch maar beter naar de grote stad terugkeren. Daar gebeurd dat allemaal niet.

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #59 Gepost op: april 26, 2017, 13:06:57 pm »
Het waren voorheen de grote partijen die om beurten een burgemeesterspost mochten claimen. Ben benieuwd of deze traditie in stand blijft nu de PVV de tweede partij van het land is en de PvdA een splinterpartij.

Ik kan niet wachten op de benoeming van de eerste PVV burgemeester.  ;D