Auteur Topic: 'Geen draagvlak voor uitbreidingsplan vliegveld'  (gelezen 1138 keer)

Offline Redactie

• Stad Expert
'Geen draagvlak voor uitbreidingsplan vliegveld'
« Gepost op: februari 24, 2017, 13:10:48 pm »
Er bestaat geen draagvlak voor de uitbreiding van het aantal vluchten, zoals Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voorstelt. Dat concludeert verkenner Joost Schrijnen in zijn advies.

Wel stelt hij dat er binnen de huidige 'geluidsruimte' ruimte kan worden gevonden voor het aanvliegen van meer zakelijke bestemmingen. Op die manier kan RTHA 'een sterker zakelijk profiel krijgen'. In dat geval moeten de helikoptervluchten verplaatst worden naar een plek die substantieel minder hinder veroorzaakt. Schrijnen adviseert deze mogelijkheid te onderzoeken. Ook geeft hij aan dat het verstandig is een bemiddelaar aan te stellen, die met de 'klagers' in gesprek gaat en bij de luchthaven en andere partijen nagaat in hoeverre overlast kan worden verminderd.

Schrijnen bracht vanmiddag zijn advies uit aan opdrachtgevers provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. Hij sprak de afgelopen maanden met alle betrokken partijen, zo ook omwonenden. Provincie en gemeenten gebruiken het advies van Schrijnen als basis voor de discussie die de komende maanden wordt gevoerd in de verschillende raden. De staatssecretaris neemt naar verwachting in 2018 een besluit over de nieuwe geluidsvergunning voor RTHA.

Vakantietrips
De luchthaven wil het aantal vluchten, vooral vakantietrips, de komende tien jaar met 75 procent uitbreiden naar 37.000 starts en landingen per jaar. Dat betekent bijna dertien vluchten per uur, tegen het zere been van direct omwonenden. Daar staat wel een toename van werkgelegenheid tegenover, zo redeneert RTHA.

Voor dat voornemen bestaat geen draagvlak, stelt Schrijnen. "Een forse groei van de luchthaven stuit op weerstand, terwijl er wel begrip is in de regio voor het gegeven dat het vliegveld er nu eenmaal ligt en aan regionale functies tegemoetkomt."

Bron: AD.nl 24 februari 2017

Zie ook : Luchthaven wil snel uitbreiden, Onafhankelijk verkenner voor nieuw luchthavenbesluit Rotterdam, Onderzoek: Vooral vliegveld zelf heeft baat bij groei

Offline weeman

• Sr. Stadter
Re: 'Geen draagvlak voor uitbreidingsplan vliegveld'
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2017, 14:08:30 pm »
 'RTHA kan uitbreiden als helikopter verdwijnt'

Als Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het aantal vluchten wil uitbreiden, moet onder meer het helikopterverkeer worden verplaatst. Alleen dan is er mogelijk genoeg draagvlak onder omwonenden en andere tegenstanders, stelt een verkenner die de meningen het afgelopen jaar heeft gepeild.
RTHA wil al jaren het aantal vluchten uitbreiden. Het vliegveld hoopt in 2025 op 2,9 miljoen passagiers. In 2015 waren dat er 1,7 miljoen.

Overlast
Tegenstanders zijn bang voor geluidsoverlast en milieuvervuiling. Voorstanders zien juist kansen voor de metropoolregio, omdat uitbreiding meer werkgelegenheid en toerisme kan opleveren.

De provincie en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland hebben verkenner Joost Schrijnen aangesteld. Hij heeft gesproken met betrokkenen en bekeek onderzoeken en brieven. De resultaten zijn vrijdag aangeboden aan de provincie en de gemeenten.

Helikopter
Schrijnen stelt dat de meerderheid van mensen in de omgeving van het vliegveld er niet op zit te wachten dat de luchthaven uitbreidt. Omdat ze bang zijn voor meer overlast, willen ze niet dat de zogenoemde geluidsruimte groter wordt.

Tegelijkertijd zien velen wel het economische voordeel van uitbreiding. Het aantal vluchten zou daarom alleen kunnen worden vergroot, mits er iets wordt afgestoten, zegt Schrijnen. Hij adviseert te kijken naar de helikopterhaven.

Ongeveer 25 procent van de geluidsruimte wordt momenteel gebruikt door helikopters van onder meer de politie en het Erasmus MC. Als die elders worden gestationeerd, blijft er binnen de geluidsnormen ruimte voor ander luchtverkeer.

Aanvullende voorwaarden
Het helikopterverkeer verplaatsen is niet genoeg, denkt Schrijnen. Ook zullen er meer arbeidsplaatsen moeten worden gerealiseerd en mogen nieuwe vluchten alleen naar zakelijk interessante bestemmingen. Londen en Milaan vallen daar wel onder, Antalya niet, zegt de verkenner.

Verder moet er een bemiddelaar komen die in gesprek gaat met klagers en moet de kwaliteit van de leefomgeving omhoog door bijvoorbeeld een geluidswal te maken en beplating aan te leggen.

Advies Den Haag
De definitieve beslissing over RTHA wordt waarschijnlijk in 2018 genomen. De toekomstige staatssecretaris Milieu en Infrastructuur is daar verantwoordelijk voor.

De provincie en de betrokken gemeenten moeten volgens Schrijnen in Den Haag erop aandringen dat wordt gekeken naar een alternatieve helikopterhaven.

Die zou kunnen komen ten zuiden van de Nieuwe Maas of bij het Prins Clausplein bij Den Haag.

BRON : RTV RIJNMOND

weeman

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Een wijs advies, of een patstelling?
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2017, 13:01:22 pm »
Een wijs advies van verkenner Joost Schrijnen: de geluidsruimte van het vliegveld niet vergroten, want de regio ziet dat niet zitten. Daarmee is de dreiging van 75% meer vliegtuigen op RTHA tussen nu en 2025 voorlopig even weg.  Goede zaak, want vooral in Schiedam-Noord is de hinder van stijgende en landende vliegtuigen groot en die hoeft niet groter te worden.

Ik vraag mij af hoe het vliegveld hier op gaat reageren. De eerste reactie van Steven vd Kleij (die het advies uiteraard al kende) op RTV Rijnmond, vind ik opmerkelijk: hij is wel tevreden met dit advies, omdat het vliegveld er een paar jaar mee vooruit kan. En dan snap ik het niet meer. Schrijnen stelt dat 25% van de geluidsruimte wordt ingenomen door de helikopters en dat die nu beschikbaar kan komen voor commercieel verkeer. Maar die uitplaatsing van helikopters is helemaal nog geen uitgemaakte zaak. Dat is een proces dat jaren gaat duren, als er al een plek gevonden kan worden.

En waar Schrijnen die 25% op baseert is mij een raadsel. Zelf kom ik tot niet meer dan 10%. In alternatief 2 in de plannen van het vliegveld is er een aparte geluidsruimte voor helikopters opgenomen. Volgens de cijfers daarbij komen er dan 2500 vluchten extra beschikbaar waardoor er in totaal 25.000 kunnen komen. Dit is het maximum aantal vliegbewegingen dat in de huidige geluidruimte is toegestaan en volgens mij dus ook de limiet die nu door Schrijnen wordt geadviseerd.

Met maximaal 2500 extra vluchten kan het vliegveld drie jaar vooruit volgens hun eigen ambities, maar die kan men dus echter pas invullen over enkele jaren, als er een helikopterluchthaven ten zuiden van Rotterdam zal zijn gerealiseerd. Het advies van Schrijnen betekent dus dat het vliegveld zijn ambities voorlopig enkele jaren in de koelkast moet zetten. Ik ben dan ook benieuwd welke aanvraag zij gaan doen bij de staatssecretaris.

Want daar gaat Schrijnen gemakshalve aan voorbij: hij heeft het over het uitbrengen van een advies door de regio aan de staatssecretaris. Maar er ligt nog helemaal geen vraag van RTHA waarover advies gevraagd wordt. Ik vermoed dat RTHA ondanks Schrijnen toch aan de staatssecretaris gaat vragen om voor  variant 3c (37.000 vluchten) te kiezen. De regio zal dan aangeven dat daar geen draagvlak voor is en wat zal de staatssecretaris dan beslissen? Want het door Schrijnen gegeven advies sluit eigenlijk niet goed aan bij een van de varianten die voorliggen. En zo kan het advies alsnog leiden tot een patstelling: wat moet er nu beslist worden? Hopelijk kunnen de gemeenteraden daar verstandige dingen over gaan zeggen.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
350 vragen voor de bühne?
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2017, 14:02:08 pm »
Wat het advies ook duidelijk maakt, is dat de 350 gestelde vragen er voor Schrijnen niet echt toe deden. Wel het feit dat de vragen gesteld werden, maar niet de antwoorden. Want van de 350 zijn er slechts 90 beantwoord en dan ook nog eens in algemene termen. Het zou toch wel heel jammer zijn als de vragen uiteindelijk niet beantwoord worden. Want er zaten best relevante vragen tussen, bijvoorbeeld die van Lansingerland / Schiedam. Ik vrees echter dat de antwoorden zullen uitblijven.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
Nu niet achterover leunen
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2017, 14:03:33 pm »
En maakt het advies van Schrijnen het door de gemeente op 9 maart georganiseerde Stadserf (toepasselijk omgedoopt tot “Airportplein”) en de discussie in de gemeenteraad nu tot een rituele dans?
Ik hoop van niet, want eigenlijk begint nu pas het interessante gesprek: Wat willen de omliggende gemeenten nu eigenlijk met het vliegveld? En hoe kan er nu geïnvesteerd worden in het verbeteren van de leefomgeving rond RTHA? Welke investeringen is men bereid te doen om de geluidshinder verder te verminderen? Wil men een ombudsmens voor klagers? Hoe kan de communicatie verbeterd worden? En waar gaan de (nieuwe) handhavingspunten komen? Et cetera. Genoeg om over te praten dus en daarbij kunnen gemeentebestuur en -raad niet achterover gaan leunen!

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2017, 17:18:10 pm »
Neem ook eens een kijkje op de vernieuwde website van bewonersvereniging Spaland: www.bvspaland.nl .
Daar ook het laatste nieuws over het te nemen luchthavenbesluit en het "Airportplen" (Stadserf) van 9 maart a.s.
Onder "dossiers" is een overzicht van alle artikelen over het vliegveld te vinden die in de afgelopen 15 jaar in De Spalander zijn verschenen.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
Wethouders omarmen advies Schrijnen
« Reactie #6 Gepost op: maart 02, 2017, 23:15:47 pm »
Hoe wordt het politieke spel rond het al dan niet uitbreiden van het aantal vluchten nu eigenlijk gespeeld?
Op de website De Schiedammer Online is te lezen dat verantwoordelijk wethouder Patricia van Aaken in een persgesprek heeft gezegd dat zij wel mogelijkheden voor (iets) meer vliegen via RTHA ziet:
 "Toen ik begon aan die besprekingen was mijn gedachte: 'no way uitbreiding van het vliegverkeer'. Gaande het overleg is, mede door het werk van de onafhankelijk 'verkenner' Joost Schrijnen, duidelijker geworden waarover we het hebben ofwel wat de potentie is. Door optimalisatie van het vliegverkeer blijkt het aantal vluchten omhoog te kunnen zonder de geluidscontouren te overschrijden."

En voor de portefeuillehouder RTHA in Rotterdam is het allemaal al duidelijk. Sterker nog, de heer Langenberg geeft in een brief van 1 maart aan de raadscommissie in Rotterdam aan dat de drie BRR-wethouders en de provincie er in grote lijnen al uit zijn:
De leden van de BRR hebben geconcludeerd dat er voldoende grond is om te komen tot een gemeenschappelijk advies aan de staatssecretaris van milieu en infrastructuur. De aanbevelingen van de verkenner zullen door de BRR hierin worden meegenomen. De BRR streeft er naar een concept advies aan de staatssecretaris eind maart beschikbaar te hebben. Medio april verwacht ik dat het college hierover een besluit zal nemen en de gemeenteraad hierover zal informeren.

Langenberg geeft aan dat medio juni de BRR het definitieve advies aan de minister of staatssecretaris vast zal stellen. Voor die tijd kan de (Rotterdamse) gemeenteraad, maar straks ongetwijfeld ook de Schiedamse nog aandachtspunten meegeven.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
Wethouder sprak toch niet voor haar beurt
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2017, 20:55:08 pm »
De uitlatingen van de wethouders waren puur hun persoonlijke meningen in een gesprek dat bedoeld was voor educatieve doeleinden volgens wethouder Van Aaken. Jeroen Ooijevaar (GLPS) had bij het vragenuur in de gemeenteraad gevraagd of zij niet voor haar beurt had gesproken, maar dat bestreed zij: het moet voor de goede lezer duidelijk zijn dat de uitspraken niet bedoeld waren als collegestandpunt. Verder wou de wethouder in deze vergadering niet vooruitlopen op het Airportplein van 9 maart en de daarop volgende discussie in de gemeenteraad in april. De burgemeester sloot.
De burgemeester sloot de korte discussie af met de opmerking dat een wethouder officieel altijd het collegestandpunt uitdraagt en dat die mening weer is gebaseerd op de besluitvorming in de gemeenteraad.

De wethouders hadden zich mijns inziens wel moeten realiseren dat als je met de pers praat, die uitlatingen best wel eens in de pers terecht kunnen komen, ook als dat De Schiedammer Online is.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
"Wel draagvlak voor meer vliegen binnen de geluidsruimte"
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2017, 22:14:30 pm »
In de Spalander die dit weekend uit kwam heb ik een artikel over de avond met Schrijnen geschreven. Ik geef daarbij aan dat de bevinding van Schrijnen is dat er in de regio "geen draagvlak" is voor de plannen van het vliegveld.
In de CRO-vergadering donderdag jl. echter nuanceerde Schrijnen dit beeld: zijn advies houdt in dat er in de regio wel draagvlak is voor groei van het aantal vluchten naar zakelijke bestemmingen mits die binnen de vergunde geluidsruimte blijven. Hij probeert een en ander dus positief te beschrijven.
Dit betekent mijns inziens natuurlijk niet dat de gemeenteraad van Schiedam zich ook in die termen moet uitspreken. Het lijkt mij dat de Schiedamse gemeenteraad niet alleen naar het advies van Schrijnen moet kijken, maar ook naar de oorspronkelijk voorstellen van RTHA. En dan mag de Schiedamse raad van mij onder andere echt wel heel duidelijk uitspreken dat er geen ruimte is voor uitbreiden van de geluidsruimte, nu niet en nooit niet.

John.

Offline Stadler

• Stad Expert
College omarmt advies Schrijnen
« Reactie #9 Gepost op: maart 24, 2017, 20:34:39 pm »
Gisteren schreef het college een brief aan de gemeenteraad waarin men alvast een voorschot neemt op de discussie in de raadscommissie van 4 april. De brief komt er in het kort op neer dat het advies van Schrijnen omarmd wordt.
Het Schiedamse college wil niet dat de milieu (lees: geluids-)contouren van  Rotterrdam Airport worden verruimd, maar staat wel open voor het invullen van vrijkomende capaciteit als de helikopters worden verplaatst naar een locatie elders. Men wil echter niet dat die capaciteit direct benut wordt door commerciële lijnvluchten. Daar wil het college met RTHA afspraken over maken.
Specifiek voor Schiedam wil het college dat het aantal nachtvluchten structureel wordt teruggebracht (tot max. 650) en ook dat de randen van de nacht ontzien worden (max. 8 vluchten tussen 22 en 23 uur). Ook wil men een extra handhavingspunt aan de rand van Sveaparken dat het geluid van de stijgende vliegtuigen moet monitoren.   

Heel sympathiek deze brief van het college, maar toch schuurt het een beetje.  Kijk, dat uitbreiding van de geluidscontour wordt afgewezen, is niet echt verrassend. Dat is het college wel aan de bewoners van Kethel, Spaland en Sveaparken verplicht. Maar het advies van Schrijnen heeft nog wel een aantal zwakke punten. Want hoeveel extra vluchten levert het uitplaatsen van de helikopters eigenlijk op en, nog belangrijker, wat zijn de milieueffecten? Eigenlijk is een akkoord met ‘Schrijnen’ instemmen met onbekende gevolgen. En wat is het tijdpad voor het realiseren van een heliport eigenlijk? En het limiteren van het aantal nachtvluchten kan binnen de huidige wetgeving niet, omdat het niet meer gaat om aantallen maar om geluidsniveaus. En daar zijn die handhavingspunten dan weer voor.
Het college doet ook wat twijfelachtig over ene extra handhavingspunt in Sveaparken, terwijl men dit juist tot een speerpunt moet maken. Ik durf te stellen dat RTHA echt een probleem heeft als er zo’n punt komt, want juist op dat stijgende verkeer is nu geen enkele grens. 

John.

Offline positron

• Full Stadter
« Reactie #10 Gepost op: maart 25, 2017, 20:37:38 pm »
Als in de discussie over het vliegveld ook de helicopters worden betrokken, is de overlastzone van het vliegveld groter dan de aanvliegroutes van de vliegtuigen.

Ik woon in Sdam-West, en een vliegtuig zie ik alleen ergens ver weg.
Helicopters komen wel met enige regelmaat over.
De traumahelicopter van het Erasmus het vaakst.
Die komt, en gaat duidelijk ergens heen.

De politiehelicopter komt minder vaak over.
Maar als ie er is, blijft hij vaak een uur of wat hangen.

De helicopter van Hennie van der Most komt hier gelukkig nooit overvliegen.
Maar ik houd er wel ernstig rekening mee dat ik op een dag de helicopter mag "verwelkomen", die een taxidienst op Vijfsluizen onderhoudt voor multinationale CEO's, die zojuist met een privejet op het vliegveld zijn geland.