Auteur Topic: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start  (gelezen 3042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 7940
Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Gepost op: februari 15, 2017, 15:37:24 pm »
Op 25 februari beginnen de wegwerkzaamheden voor de aanpak van knooppunt Vijfsluizen. Op deze locatie is de afgelopen jaren de hoeveelheid verkeer gegroeid waardoor de huidige inrichting van de weg niet meer toereikend is.

De gemeenten Schiedam en Vlaardingen pakken dit probleem samen op en gaan de weg beter inrichten.

Voor de korte termijn betekent dat dat u op knooppunt Vijfsluizen verkeershinder kunt verwachten door de wegwerkzaamheden. Maar het resultaat is dat u vanaf 2018 zult merken dat de doorstroming van gemotoriseerd verkeer aanzienlijk verbeterd is. Hier leest u meer over de verschillende fases (die elkaar deels overlappen) en de verkeershinder die u in die fases kunt verwachten. De aannemer van dit project, Van Gelder, introduceert binnenkort een speciale Vijfsluizen-app om alle weggebruikers op de hoogte te houden van de werkzaamheden en de verwachte verkeershinder.

Fase 0: vanaf 25 februari - 14 april
Ombouw fietspad, aanleg tijdelijke rijstrook en plaatsen bebording

Vrijdagavond 24, zaterdag 25 en zondag 26 februari plaatst de aannemer de bebording en dergelijke voor de start van de wegwerkzaamheden. U kunt dit weekend daarom verkeershinder verwachten op het knooppunt Vijfsluizen.

Vanaf maandag 27 februari is het fietspad aan de zuidzijde van de Vlaardingerdijk en de Schiedamsedijk afgesloten. Het fietspad wordt vernieuwd en verbreed. Fietsers kunnen tijdens deze werkzaamheden langs de noordkant fietsen (de kant van de huidige hoofdingang van het metrostation Vijfsluizen).

Verder wordt in deze fase tijdelijk asfalt aangebracht tussen de rijbanen. Dit asfalt zorgt er in de volgende fases voor dat het verkeer er langs kan als de overige rijbanen opnieuw ingericht worden.

Fase 1: Vanaf 14 april - 5 juni
Aanleg nieuwe rijbaan van Vlaardingen naar Schiedam

In het weekend van vrijdag 14 april tot en met maandag 17 april bouwt de aannemer het kruispunt zo om, dat het verkeer van Vlaardingen naar Schiedam over de oude rijbaan van Schiedam naar Vlaardingen komt te rijden, het verkeer van Schiedam naar Vlaardingen gaat over de huidige busbaan rijden. Zo maakt de aannemer ruimte om de zuidelijke rijbaan aan te passen. Het is de verwachting dat er dit weekend flinke verkeershinder is. Probeer deze dagen knooppunt Vijfsluizen zoveel mogelijk te mijden.

In de tijdelijke situatie zijn de wegstroken smaller en kan het verkeer hinder hebben van de werkzaamheden. De grootste verkeershinder verwachten we in het weekend van 14-17 april, maar het is raadzaam om ook in de rest van fase 1 knooppunt Vijfsluizen te mijden in de spits.

Het fietspad aan de zuidzijde van de Vlaardingerdijk is in deze fase klaar. Het fietspad aan de noordzijde wordt nu ingericht als calamiteitenbaan voor hulpdiensten.

Fase 2: 2 juni - half juli
Aanleg nieuwe rijbaan van Schiedam naar Vlaardingen

In het weekend van vrijdag 2 juni tot en met maandag 5 juni (het pinksterweekend), bouwt de aannemer het kruispunt zo om, dat het verkeer van Vlaardingen naar Schiedam over de nieuw aangelegde rijbaan komt te rijden. Het verkeer van Schiedam naar Vlaardingen blijft in deze fase op de huidige busbaan rijden. De huidige rijbaan van Schiedam naar Vlaardingen wordt in deze fase omgebouwd.

Deze werkzaamheden brengen flinke verkeershinder met zich mee in het weekend van 2 juni tot en met 5 juni. Probeer het knooppunt dit weekend te mijden.

In heel fase 2 moet u rekening houden met vertraging. We adviseren u daarom om Vijfsluizen zo mogelijk in de spits te mijden.

Fase 3: Half juli tot half augustus
Aanleg nieuwe busbaan

Na afronding van fase 1 en 2 komt het autoverkeer op de nieuwe rijbanen te rijden en is het tijd om de nieuwe busbaan aan te leggen. De weg wordt hiervoor niet afgesloten, maar houdt rekening met vertraging, zeker in de spits.

Fase 4: Half september-oktober
Tijdelijke afsluiting Meester L.A. Kesperweg

De Meester L.A. Kesperweg is 6 tot 7 weken afgesloten voor het verkeer. Alleen lijnbussen en hulpdiensten kunnen in deze periode van deze route gebruik maken. Het overige verkeer wordt omgeleid. Het Bastionhotel blijft vanaf de Schiedamsedijk wel gewoon bereikbaar.

Fase 5: eind juni tot half september
Aanpak Schiedamsedijk nabij station Vlaardingen-Oost

Het stuk Schiedamsedijk vanaf de Meester L.A. Kesperweg tot de bocht ter hoogte van station Vlaardingen Oost wordt in delen omgebouwd om er voor te zorgen dat autoverkeer in beide richtingen gedurende de werkzaamheden steeds mogelijk blijft. De werkzaamheden zullen zeker verkeershinder opleveren. Kies zo mogelijk in deze periode een andere route.

Fase 6: Half juli-half augustus
Aanpassing inrit Benelux Workpark

Bij de aanpassing van de inrit van Benelux Workpark blijft de weg open voor het verkeer. Er zal wel verkeershinder zijn die kan leiden tot vertraging.

Eindfase: September-oktober
Aanbrengen deklaag

Als alle rijbanen liggen, brengt de aannemer de laatste laag asfalt aan. Hiervoor wordt de weg verschillende nachten afgesloten of worden rijstroken afgezet. De exacte data van deze werkzaamheden zijn nog niet bekend.

Alternatieven in de spits
Benieuwd naar alternatieven voor de auto in de spits? De Verkeersonderneming presenteert eind februari 2017 samen met het bedrijf VCCR één platform/app waarop reizigers een reis kunnen plannen, boeken en betalen met verschillende vervoermiddelen zoals openbaar vervoer, deelfiets, taxi, vervoer over water et cetera. Kijk voor meer informatie op: www.verkeersonderneming.nl.

Bron: Schiedam.nl

Offline Redactie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 7940
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2017, 15:03:43 pm »
Werkzaamheden rond metrostation Vijfsluizen

Zaterdag 25 februari beginnen de wegwerkzaamheden voor de aanpak van knooppunt Vijfsluizen. De rijbanen blijven gedurende het gehele project (tot eind 2017) zoveel mogelijk toegankelijk. Voor (brom)fietsers verandert er nogal wat in de omgeving.


Stalling
Aan de zuidzijde van het metrostation wordt een tijdelijke fietsenstalling gerealiseerd met 288 plekken voor het stallen van (brom)fietsen. De werkzaamheden voor het realiseren van de fietsenstalling starten maandag 27 februari. Later dit jaar wordt de stalling uitgebreid naar 750 plekken. De circa 88 parkeerplaatsen voor auto’s blijven vooralsnog gehandhaafd.

Dit is een eerste stap in het proces dat leidt tot een situatie waarin verkeer, ecologie en recreatie samengaan.

Ingang metrostation Vijfsluizen
Door de reconstructie van knooppunt Vijfsluizen is de ingang van het station aan de kant van de Distillateursbuurt, bij de afrit van de snelweg, vanaf half april niet meer met de (brom)fiets te bereiken. Fietsers worden omgeleid naar de ingang van het metrostation aan de zuidzijde, bij het parkeerveld.
 
Vijfsluizen app
Blijf op de hoogte van de werkzaamheden via de app www.vijfsluizen.vangelder.com. Hierop kunnen verkeersdeelnemers live videobeelden van de voorgenomen route bekijken en zien in een oogopslag of het druk op de weg is.

Bron: Schiedam.nl 24 februari 2017


Offline Bonaparte

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 2602
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2017, 21:10:07 pm »
Zit toch even met een dikke glimlach. Sjonge.... heb - denk ik - aan de basis gestaan van deze uiterst noodzakelijke herinrichting. Ben benieuwd hoe het er straks uitziet.

*pak krukje*

Thom

Offline wimpie

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 1724
  • Geslacht: Man
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2017, 21:27:47 pm »
Hopelijk geen boerhavenlaan praktijken . En dat alles gestaagd gaat

Offline positron

  • Jr. Stadter
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #4 Gepost op: juli 19, 2017, 22:00:26 pm »
In weerwil van wat Bonaparte daarover zegt, kan het ook anders.
In Brabant werken gemeentes en werkgevers samen om verschillende snelfietsroutes te ontwikkelen.

Voor wie niet goed bekend is met het fietsroutenetwerk.
Van het Marconiplein loopt een belangrijke fietsroute via de Koemarkt, Vlaardingerdijk naar Hoek van Holland.
En vanaf de Beneluxtunnel loopt een belangrijke fietsroute via de Poldervaart naar Pijnacker en verder.
Beide routes zijn aangewezen als regionale snelfietsroute.

Beide routes kruisen elkaar bij Vijfsluizen.
Al jaren staat er in de beleidsnotas geschreven dat daar een ongelijkvloerse kruising moet komen.
Maar in Sdam heeft hr Houtkamp er, in samenspraak met de werkgevers op Vijfsluizen, voor gekozen om de fietsers gewoon een paar keer extra de Vlaardingerdijk te laten oversteken.
En de gehele gemeenteraad, inclusief de partijen die duurzaamheid zeggen na te streven, vond het prachtig.

Offline Wally

  • Sr. Stadter
  • ****
  • Berichten: 418
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2017, 19:30:14 pm »
Positron, heb je een link naar de beleidsnota('s), waarin geschreven wordt over een ongelijkvloerse kruising voor fietsers? Ik kan me niet herinneren daarover iets te hebben gelezen.

Overigens valt het extra oversteken wel mee. Immers in de oude situatie moest men ook twee keer de op/afrit oversteken.
Daarnaast was de oude situatie bij het kruisen van de busbaan (thv KD-weg) ook niet geweldig, met onduidelijke positie voor fietsers.


Offline Wizard

  • Full Stadter
  • ***
  • Berichten: 179
  • A day without laughter is a day wasted
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2017, 19:43:40 pm »
Ik mag er toch vanuit gaan dat na een verbouwing het eindresultaat voor alle partijen (in dit geval dus langzaam en snel verkeer ) beter is geworden, anders doe je iets niet goed.
Vergeet je 1 partij of is er geen verbeterde situatie gecreëerd heb je het niet goed gedaan en tobben we maar weer verder.

Offline Wizard

  • Full Stadter
  • ***
  • Berichten: 179
  • A day without laughter is a day wasted
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2017, 19:48:20 pm »
Het definitieve ontwerp, je kunt om de afbeelding te vergroten op de afbeelding klikken.  ;)

Offline positron

  • Jr. Stadter
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2017, 21:36:43 pm »
@Wally,
De oude situatie was ook niet ideaal.
Maar de nieuwe is zeker geen verbetering.
Ondanks de mooie woorden die daarover in het Concept uitvoeringsprogramma Fietsen 2016-2020 (pag 27) van hr Houtkamp zijn geschreven.
Bereid u maar voor op extra veel spookfietsers.

@Wizard,
Ik herken dit plaatje uit de voorbesprekingen.
In het plaatje staan fietspaden rood ingekleurd, waar nu in het echt borden staan met de tekst "fietspad permanent afgesloten"
Het was een te grote opgave voor het management op het Stadskantoor om het project HoekseLijn af te stemmen op het project Vijfsluizen.

Maar ook zonder het project HoekseLijn is het project Vijfsluizen een drama voor fietsers.
Dat heeft alles te maken met de plaats waar de plangrenzen zijn ingetekend.
Die liggen veel te dicht bij het kruispunt met de Karel Doormanstraat.
Als de plangrenzen 100 meter verder naar buiten waren gelegd, was erniets aan de hand geweest.

Een uitleg.
Op de BKlaan liggen eenrichting fietspaden aan weerszijden van de rijbaan.
Die fietsers moeten allemaal naar de zuidzijde van de Vldijk worden gedirigeerd.
Geen probleem als het kruispunt bij de Chinees was ingericht als een kruispunt voor fietsverkeer in twee richtingen.
Die plannen waren al in 2008 uitgewerkt.
Maar er moest EUR 35.000 worden bezuinigd, en dan doe je het gemakkelijkst op fietsinfrastructuur.

In Vlaardingen moeten de fietsers weer van twee richtingen aan de zuidzijde naar twee eenrichting paden (Hogendorplaan, Westlandsedijk, Schiedamseweg)
De rotonde bij station VldOost is daar niet op ingericht.
Maar die rotonde ligt net buiten de plangrens. En wordt dus niet aangepakt.

Dan hebben we nog een probleem in VldOost dat net buiten de plangrens valt.
In de nieuwe situatie zullen er twee keer zo veel fietsers over het fietspad aan de ZZijde van de Vlddijk gaan.
Binnen de plangrenzen is de breedte van het fietspad daarop aangepast.
Maar net buiten de plangrens, onder het spoorviaduct, wordt het fietspad half zo breed.
Alle fietsers+brommers moeten dan van een fietspad van 3.60 breed, naar een fietspad van 1.80 meter breed.

De route langs de KarelDoormanstraat wordt op dit moment niet conform het plaatje ingericht.
Men heeft bedacht dat fietsers best een keer extra kunnen oversteken op een weg die die naar niet voor is ingericht.

In de oude route van Bluxtunnel naar de Poldervaart hoefden de fietsers alleen de Vlddijk over te steken.
Nu moeten ze ook nog eens de KDstraat oversteken.

Offline Knakworst

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 3440
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2017, 22:12:48 pm »
De route langs de KarelDoormanstraat wordt op dit moment niet conform het plaatje ingericht.
Men heeft bedacht dat fietsers best een keer extra kunnen oversteken op een weg die die naar niet voor is ingericht.
Extra oversteekplaatsen. Want er zijn vele voetgangers- en fietsbewegingen tussen De Doelen en Pathé aan de westkant en de Korte Lijnbaan aan de oostzijde.
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline positron

  • Jr. Stadter
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2017, 22:42:49 pm »
... heb je een link naar de beleidsnota('s), waarin geschreven wordt over een ongelijkvloerse kruising voor fietsers?.....
De beleidscyclus is begonnen met een Stadsvisie Schiedam 2030.

De Stadsvisie geeft kaders voor het GVVP 2011-2020
Daarin staat globaal beschreven in welke richting men het beleid wil laten evolueren.

Dan wordt er, geent op het GVVP, een Fietsnota geschreven die iets concreter is.
Bij het aantreden van hr Houtkamp lag er de Fietsnota 2007 met de naam evaluatie Fietsnota 2003.
In die nota wordt nog gesproken over een ongelijkvloerse kruising.
In 2016 heeft hr Houtkamp een concept uitvoeringsprogramma Fietsen 2016-2020 geschreven waar de gelijkvloerse kruising uit is verdwenen.

Na het GVVP wordt er ook een integraal plan gemaakt voor de openbare ruimte waarin elke stoeptegel die zal worden omgedraaid, wordt genoemd. Dus ook een ongelijkvloerse kruising.
Meerjarenprogramma beheer openbare ruimte 2011-2015
Hierna komt het Integrale uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte 2015-2019.

Ik kan de paginanummers op dit moment even niet noemen.
Ik ga kijken wat ik nog kan vinden.

Offline 65sailor

  • Stad Expert
  • *****
  • Berichten: 501
  • Geslacht: Man
  • waakzaam en vasthoudend
Re: Aanpak Knooppunt Vijfsluizen gaat van start
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2017, 07:30:52 am »
De route langs de KarelDoormanstraat wordt op dit moment niet conform het plaatje ingericht.
Men heeft bedacht dat fietsers best een keer extra kunnen oversteken op een weg die die naar niet voor is ingericht.
Extra oversteekplaatsen. Want er zijn vele voetgangers- en fietsbewegingen tussen De Doelen en Pathé aan de westkant en de Korte Lijnbaan aan de oostzijde.

" Gouden humor"  ;D ;D