Auteur Topic: Verdachte van beroving neergeschoten in Beatrixpark  (gelezen 9321 keer)

Offline Knakworst

• Stad Expert
Re: Verdachte van beroving neergeschoten in Beatrixpark
« Reactie #15 Gepost op: juni 02, 2016, 11:35:56 am »
Ik zeg er nog niet veel over, maar vrijwel iedereen die ik vraag: "Wat doe jij als je in het Beatrixpark achter je hoort roepen: 'Stop, Politie'?" geeft als antwoord: "Omkijken, checken of het echt politie is en netjes mijn handen laten zien en stilstaand afwachten wat ze te melden hebben." Volgens mij word je niet beschoten als je je zo opstelt.

Citaat
De NOS meldt dat volgens bronnen rondom het onderzoek de 21-jarige man meerdere malen naar de agent heeft geroepen: 'Schiet dan, schiet dan!', of iets soortgelijks.
Bron
"iets soortgelijks": was het "Schiedam, Schiedam"?

Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline E.M. Pathie

• Stad Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: juni 02, 2016, 12:18:23 pm »
Ik vind het een beetje raar dat op een forum waar iedereen die last heeft van een mening over van alles en nog wat daar zijn gang kan gaan, on- dan wel genuanceerd, maar dat er dan één persoon die er iets over zegt wat  kennelijk binnen dit forum niet salonfähig is, hierom wordt neergesabeld.

En nu weer on-topic: ik zeg er nog niet veel over, maar vrijwel iedereen die ik vraag: "Wat doe jij als je in het Beatrixpark achter je hoort roepen: 'Stop, Politie'?" geeft als antwoord: "Omkijken, checken of het echt politie is en netjes mijn handen laten zien en stilstaand afwachten wat ze te melden hebben." Volgens mij word je niet beschoten als je je zo opstelt.

1. Het staat u geheel vrij om hier iets van of over te vinden.

Het gaat hier -voor alle duidelijkheid- tenslotte niet over zoiets basaal als een verkeerd aangelegd stukje gemeenteweg, een onnodige kap van bomen of het verstrekken van een vergunning voor een (niet in de omgeving passend) woonhuis op Oranjeburgh.

2.

Laat de mensen die een dergelijk precaire kwestie moeten onderzoeken gewoon in alle rust hun werk doen.

De, op dit forum, getoonde opvattingen zijn uitsluitend die van mijzelf en niet die van mogelijk aan mij gelieerde organisaties en/of instellingen.

E.M. (Emmely) Pathie  MCK

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2016, 23:57:46 pm »
Laat de mensen die een dergelijk precaire kwestie moeten onderzoeken gewoon in alle rust hun werk doen.
Het is -meer dan een maand later- zo stil, maar dat past bij "in alle rust".
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Redactie

• Stad Expert
Agent die Mitchel (21) doodschoot gaat vrijuit
« Reactie #18 Gepost op: juli 27, 2016, 13:06:46 pm »
De agent die Mitchel Winters (21) op dinsdag 30 mei doodschoot in het Beatrixpark in Schiedam wordt niet vervolgd. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) heeft de politieman volgens de regels geschoten. Hij zou een reële inschatting hebben gemaakt dat hij in gevaar was.

Mitchel werd één keer door een politiekogel geraakt, maakte het OM vanmorgen bekend. De politieman heeft verklaard dat Mitchel eerst zijn handen niet wilde laten zien en uiteindelijk met een zwart voorwerp op hem afliep. Dat voorwerp zou op hem zijn gericht als een vuurwapen. Bij Mitchel werd geen vuurwapen gevonden.

De agent die schoot reageerde op een melding dat een jongen zou zijn beroofd en beschoten. Uit onderzoek blijkt dat Mitchel die melding zelf gedaan had. Hij gaf zijn eigen signalement door aan de meldkamer. Een familielid van Mitchel heeft zijn stem herkend. De telefoon waarmee de melding is gedaan, is bij Mitchel
aangetroffen.

Zwart hoesje
Het is mogelijk dat de agent de telefoon die Mitchel in zijn hand had, heeft aangezien voor een vuurwapen. De telefoon had een zwart hoesje, zegt een woordvoerster van het OM. Er zijn geen getuigen van de schietpartij. De politieman ging die avond alleen naar het park.

Al vrij snel na de fatale schietpartij uitte het Openbaar Ministerie het vermoeden dat Mitchel met opzet de confrontatie had gezocht om een einde aan zijn leven te maken. Dat vermoeden wordt volgens justitie onderbouwd door verklaringen van mensen uit zijn omgeving.

Bron: AD

Offline Redactie

• Stad Expert
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2017, 11:20:18 am »
Agent die man doodschoot in Beatrixpark niet vervolgd

De agent die Mitchel Winters in mei vorig jaar in Schiedam doodschoot, hoeft niet door justitie te worden vervolgd. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag bepaald.

Het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam had al eerder besloten de agent niet te vervolgen. De familie van Winters had in een zogeheten artikel 12-procedure gevraagd om die beslissing te herzien.

De 21-jarige Capellenaar werd op 30 mei in het Beatrixpark door een politieschot om het leven gebracht. Winters belde die avond de politie met de mededeling dat er een beroving was geweest en dat er was geschoten.

Signalement
Ook gaf hij een signalement van de dader. Daarin beschreef hij zichzelf. Volgens het gerechtshof werd daarmee de betrokken agent op het verkeerde been gezet.

Ook liep Winters in de richting van de politieman, terwijl deze hem had gewaarschuwd te blijven staan. Door niet te luisteren naar de bevelen kon het latere slachtoffer weten dat de agent uiteindelijk zijn wapen zou gebruiken om zich te verdedigen, zegt het hof.

Film
Tijdens het onderzoek ontstond het vermoeden dat Winters met opzet de confrontatie met de politie zocht. Al snel werd duidelijk dat hij de politie had gebeld met het verzonnen verhaal over de beroving. Dat hij zelf belde stond buiten kijf, omdat zijn familie de stem in het opgenomen gesprek herkende.

Ook had Winters die avond aan een familielid een bericht gestuurd, waarin hij refereerde aan de film Public Enemies. Daarin wordt de hoofdpersoon doodgeschoten door de politie. Volgens het hof wijst dat erop dat Winters mogelijk afscheid aan het nemen was.

De familie besloot de procedure te starten, omdat de nabestaanden het vreemd vonden dat de politieman zijn wapen richtte op het lichaam en niet op de benen van Winters.

Vader
De vader van Mitchel Winters werd in 2010 eveneens doodgeschoten door de politie. Ook toen werd de agent niet vervolgd, omdat sprake zou zijn van noodweer.

Bron: Rijnmond.nl 4 april 2017