Auteur Topic: VVD pleit voor versterking watertoerisme door vrije toegang bruggen  (gelezen 8755 keer)

Offline genevercity

• Stad Expert
Re: VVD pleit voor versterking watertoerisme door vrije toegang bruggen
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2015, 12:01:18 pm »
Nu even zonder azijnzijkmodus

welke weldenkende watersporter zou er voor kiezen om Schiedam aan te doen  als je ook het prachtige dordrecht
met alle watersport faciliteiten en een levendig centrum tot je beschikking hebt

Offline Bonaparte

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • Tuxie rules!
« Reactie #16 Gepost op: augustus 06, 2015, 19:26:06 pm »
Nou Genevercity,

IK! 

Mijn sloepje ligt aan het Noorderkanaal in Rotterdam. Dat wil zeggen dat ik met een half uur varen voor de rolbrug kan liggen. In de omgeving heb je echt ook alle watersportvoorzieningen die je wenst (kralingseplas, rotte, brielse maas, niet te vergeten Skyline van Rotterdam, Midden Delfland, Delft)

Dus ik zie juist een aanleiding om de zwakke punten van Schiedam aan te pakken

Thom

Offline Jinx

• Jr. Stadter
  • **
« Reactie #17 Gepost op: augustus 07, 2015, 11:33:46 am »
Mee eens Bonaparte.
Varen via de Nieuwe Waterweg kan gevaarlijke situaties en ergernis opleveren tussen beroepsvaart en recreatievaart.
Dan is varen via de Schie toch te verkiezen boven de waterweg. En inderdaad...er is zoveel mooi vaarwater in de regio.

Offline Redactie

• Stad Expert
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2017, 09:45:08 am »
Laat de watertoeristen maar komen!

Soms duurt het even, voor je resultaat ziet van zaken die je in de raad aan de orde stelt. In 2015 diende ik namens D66, samen met de VVD, een motie in, met de bedoeling het watertoerisme naar Schiedam te bevorderen.

Een deel hiervan, het afschaffen van het doorvaargeld bij bruggen, is vorig jaar geregeld.

Het tweede deel van deze motie had betrekking op het vergemakkelijken van de doorvaart en aanmeren en de promotie van Schiedam als Watersportstad.

Nu het kadeherstel aan de Lange Haven klaar is en de werkzaamheden aan de Ooievaarsbrug afgerond worden, is het tijd dat deel twee van de motie uitgevoerd wordt. Onlangs heeft het college aangegeven, op welke manier dit gaat gebeuren.

Zo worden in het vaarseizoen de openingstijden van de bruggen met name in het weekend verruimd. Met de grote hoeveelheid bruggen, die we in Schiedam nu eenmaal hebben, is dit een welkome verbetering.

Ook wordt op diverse manieren, zoals de HISWA, watersportverenigingen en watersporttijdschriften gezorgd voor promotie van Schiedam als watersportstad. En er ligt bij het iPunt in de Waag een aardigheidje klaar voor bezoekende watertoeristen.

Ook zal de Lange Haven, in overleg met bewoners en Schiedamse watersporters in het komend voorjaar feestelijk geopend gaan worden. Allemaal zaken, waarmee recht gedaan wordt aan onze motie. Op een punt na.
We hebben ook gevraagd om een systeem, waarmee de bruggen in Schiedam op afstand geopend kunnen worden. Het college geeft aan, dat de haalbaarheid hiervan op dit moment onderzocht wordt. Hier zullen we als D66 dus de vinger aan de pols blijven halen. Een dergelijk systeem zou wat ons betreft namelijk de kers op de taart zijn.

Maar voorlopig lijkt niets meer het bezoeken van Schiedam door watertoeristen in de weg te staan. Zij zijn van harte welkom!

John van Sliedregt
Raadslid D66 Schiedam

Bron: D66Schiedam 20 februari 2017

Offline genevercity

• Stad Expert
« Reactie #19 Gepost op: maart 20, 2017, 16:02:32 pm »
Nou mijnheer John van Sliedrecht  u blijkt met dit stukje geen enkel verstand te hebben van wat watersport inhoud
motivatie wat zoekt een watersporter denk u vooral rust en natuur dat is de basis van varen en niet een half lege stad de div watersport verenigingen die Schiedam telt promoten allerlei watersport gebieden die iets te bieden hebben en niet hun eigen stad
Maar de meest onnozele opmerking in uw betoog is de aanvraag van  op afstand bedienbare bruggen  u heeft geen idee waar u over praat nog afgezien van de gigantische kosten van dit soort projecten bruggen moeten omgebouwd worden er moeten tientallen kilometers glasvezel gelegd worden computers aangeschaft worden en er moet een centrale post gebouwd worden personeel moeten omgeschoold worden provincie zuid Holland heeft een gelijksoortig project gedaan enige tijd geleden de kosten waren gelijk aan 30 jaar een ploeg bruggenwachters in dienst te houden van 50 man
dus uw welgemeende idee zal zeker in de Schiedamse prullenbak verdwijnen

Offline J. Kessels

• Sr. Stadter
« Reactie #20 Gepost op: maart 21, 2017, 10:56:11 am »
Nu even zonder azijnzijkmodus

welke weldenkende watersporter zou er voor kiezen om Schiedam aan te doen  als je ook het prachtige dordrecht
met alle watersport faciliteiten en een levendig centrum tot je beschikking hebt

Ik spreek wel eens watersporters en die zijn toch altijd wel te spreken over hetgeen Schiedam te bieden heeft.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2017, 12:14:59 pm »
@gencity

Watersporters willen varen. dat doen ze op plassen, riviertjes, kanalen, rivieren en zeearmen en in de kustwateren. Kleine bootjes blijven op de plas om rond te zeilen en ik herinner me de ergernis als je vanuit Vlaardingen op de vlieten wilde zeilen en je dus eerst over de Vlaardingse vaart tegen de wind in moest laveren. Vanuit Vlaardingen werd ook heel veel op stroom gevaren, richting Hoek van Holland of naar het Brielse Meer. Koppie gebruiken en rekening houden met tij en scheepvaart.
Maar ja, soms gaat het rondje om de kerk vervelen en maak je een trektocht: van je vaste haven naar wateren waar je nog nooit bent geweest. Dan is het leuk om onderweg te overnachten in haventjes die wat te bieden hebben. Logisch dat Schiedam hier op in wil haken: vanaf de Schie is het lastig, doch als je geen haast hebt is het beter dan de Parksluizen als je op weg bent naar de Zeeuwse wateren of België. NB zeilers zitten er anders in dan motorbootjes.
En John. Gezien alle bruggen zou afstandsbediening alleen in Schiedam zeker aan te bevelen zijn. De schipper meldt zich aan via een appje en bij 10? schepen gaan de lampjes voor de weg op rood en kan het konvooi in een slag doorvaren. Anders één keer per uur.

Offline Truman

• Sr. Stadter
  • Buiten Schiedamstad heet ik John van Sliedregt
« Reactie #22 Gepost op: maart 22, 2017, 21:28:13 pm »
@ouwerot

Het zou inderdaad schelen als we op het stukje Schie, waar we in Schiedam een bruggenverzameling aangelegd hebben, op afstand bedienbare bruggen zouden hebben.

Komend vaarseizoen moet het, door de verbeterde openingstijden, al mogelijk zijn veel sneller dan voorheen vanuit bijvoorbeeld Delft in het centrum van Schiedam te komen.

Het onderzoek naar de "afstandsbediening" zal nog wel even duren. Want, inderdaad @gencity, het is allemaal niet zo simpel als het wellicht lijkt. Verschillende typen bruggen, verschillende aandrijfmechanismen, het speelt allemaal een rol.

En het zal ongetwijfeld een prijskaartje hebben. Of dat een zinvolle investering gaat zijn, moet dus nog blijken.
Wat de kosten eventueel kan drukken, is een samenwerking met Rotterdam. Hier werkt men al met op afstand bedienbare bruggen. Zou er op een of andere manier een samenwerking kunnen ontstaan, dan scheelt dit ongetwijfeld in de kosten. Wat mij betreft hoeven we het in Schiedam echt niet allemaal zelf te doen, als het in samenwerking met de buren ook kan.

Mocht het ervan komen, dan zijn we (schat ik zo in) wel een paar jaar verder.

John
Meer over mijn werk als raadslid op www.johnvansliedregt.nl

positron

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2017, 08:40:11 am »
Ik zou liever zien dat Truman zich druk maakte om het programma waarop hij is verkozen, en de uitwerking daarvan in het collegewerkprogramma.
Daarin wordt geen aandacht gevraagd voor de doorstroming van een paar bootjes, maar wordt wel aandacht gevraagd voor de doorstroming van het fietsverkeer
En met de doorstroming van de fietsers gaat het helemaal niet goed.

Verder zou Truman zijn affiniteit met bootjes beter kunnen uitleven met de verbetering van de openingstijden van de bruggen voor de binnenvaart.
Elk binnenvaartschip haalt tig vrachtwagenbewegingen van de weg.
Maar de provincie heeft de openingstijden van de bruggen beperkt, om de doorstroming va het autoverkeer niet  te hinderen.

Inzet op dit soort zaken lijkt me een nuttiger aanwending van zijn tijd, die minder naar hobbyisme ruikt.

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2017, 09:20:30 am »
Ik zou liever zien dat Truman zich druk maakte om het programma waarop hij is verkozen, en de uitwerking daarvan in het collegewerkprogramma.
Daarin wordt geen aandacht gevraagd voor de doorstroming van een paar bootjes, maar wordt wel aandacht gevraagd voor de doorstroming van het fietsverkeer
En met de doorstroming van de fietsers gaat het helemaal niet goed.

Verder zou Truman zijn affiniteit met bootjes beter kunnen aanwenden om de openingstijden van de bruggen voor de binnenvaart te verbeteren.
Elk binnenvaartschip haalt tig vrachtwagenbewegingen van de weg.
Maar de provincie heeft de openingstijden van de bruggen beperkt, om de doorstroming va het autoverkeer niet  te hinderen.

Inzet op dit soort zaken lijkt me een nuttiger aanwending van zijn tijd, die minder naar hobbyisme ruikt.

ik ben niet van d66, maar je kun je aangeven om welke Schiedamse bruggen het gaat waar de binnenvaart ligt te wachten?

positron

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2017, 10:31:43 am »
De samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer in regionaal/provinciaal verband is cruciaal.
De openingstijden van een brug in Alphen ad Rijn zijn medebepalend voor het aantal vrachtwagenbewegingen op de A20 bij Schiedam

Bruggen zijn onderdeel van het verkeers- en vervoersbeleid.
Verkeers- en vervoersbeleid worden voor een belangrijk deel bepaald door de Metropoolregio.
Schiedam doet niets op het gebied van verkeer en vervoer zonder geld van de Metropoolregio.
Daarom zijn er allerlei overlegclubjes tussen gemeente en Metropoolregio.
Het spijt me dat u niet voor dit soort overleggen bent uitgenodigd.
Daarnaast heeft de provincie ook nog steeds een stem in het verkeers- en vervoersbeleid van Schiedam.

@andreas. Een aandachtspunt voor u als raadslid van GBS zou kunnen zijn, dat op afstand bediende bruggen langer open staan, dan menig weggebruiker lief is.
Zo lang de Schiedamse bruggen nog worden bediend door mensen van vlees en bloed die rechtstreeks door weggebruikers (fietsers, autos, voetgangers) worden aangesproken op de duur van de brugopening, is een brug redelijk snel open en dicht.
Een op afstand bediende brug kent allerlei beveiligingsmaatregelen waardoor het schip pas na een eeuwigheid groen licht krijgt, en de weggebruiker na nog meer eeuwigheid.

Offline Moestuinier

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2017, 03:42:30 am »
In Midden Delfland wordt alleen €3 geheven door de Zouteveensebrug. Restaurant indigo heeft daar een extra kracht voor aangenomen. Wanneer het restaurant niet geopend is, bijvoorbeeld op dinsdag dan wacht je wat langer tot de brugwachtster per fiets aankomt. 

Offline genevercity

• Stad Expert
« Reactie #27 Gepost op: mei 29, 2017, 12:42:47 pm »
Wat een onzin vertellen div mensen over dit onderwerp
Truman wil samenwerking met rotterdam over afstand bedienbare bruggen ik vraag mij af welke zijn dat
bruggen zullen toch omgebouwd moeten worden en dat betaald rotterdam echt niet , voor een dubbeltje op de eerste rij noemt men dat
Positron heeft het over dat brug openingen geregeld worden door de aantallen vrachtwagens die passeren
onzin bruggen gelden brug regiems dat wil zeggen dat ze bepaalde uren gestremd zijn
Andreas heeft het over binnenvaart in Schiedam totale onzin diepgang van de schiedamse havens is hooguit een meten genoeg voor een kano maar niet voor een binnenvaartschip
Ouwerot heeft het over zeilen op de Schie dit is de onzin ten top op de schie mag je nieteens met een zeilboot komen alleen toegestaan met gestreken mast  wel eens gehoord van een staandemast route Ouwerot

eerste maar eens  de scheepvaart reglementen erop na slaan zou ik zeggen

Offline andreas

• Stad Expert
  • GBS stemmers bedankt!
« Reactie #28 Gepost op: mei 29, 2017, 17:27:17 pm »
Genevercity

Ik heb het woord binnenvaart niet geïntroduceerd dat was Positron.  Ik stel slecht eens vraag naar aanleiding daarvan.