Auteur Topic: Schiedam, fietsstad van het jaar?  (gelezen 25145 keer)

Offline wimpie

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
Re: Schiedam, fietsstad van het jaar?
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2017, 09:23:35 am »
Een inpandig fietsen stalling op zich zelf geen gek idee . MAAR als de scooters hier in niet worden vergeten. Hier eerder bij de wethouder aangegeven.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2017, 13:23:18 pm »
MAAR als de scooters hier in niet worden vergeten.
Bij het inpandig stallen: Brandgevaarlijk!
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

positron

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2017, 18:04:57 pm »
In de kelder van het Stadskantoor staan scooters en autos.
Motoren moeten buiten worden gestald.
Voor zover ik kan zien, zijn er geen bijzondere brandwerende maatregelen genomen.

In de steden met inpandige stallingen zijn scooters niet per definitie welkom.
Ze nemen te veel ruimte in.

De door Houtkamp aangekondigde inpandige stalling op de Hoogstraat zal voor wimpie onbereikbaar blijven, omdat de Hoogstraat een voetgangersgebied is.

Offline wimpie

• Stad Expert
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2017, 23:46:21 pm »
Ik vrees het ergste hierin . Wordt dus op de stoep parkeren ,twee ketting sloten en extra stuurslot .

Wizard

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: april 10, 2017, 20:29:35 pm »
Voor zover ik kan zien, zijn er geen bijzondere brandwerende maatregelen genomen.

Dat zou ik wel heel bijzonder vinden.  Boven deze parkeergarage bevind zich een theater waar regelmatig enkele honderden bezoekers aanwezig zijn.
Zou in mijn optiek dan niet goedgekeurd mogen worden door de brandweer of andere instantie die deze beslissingen neemt.

Of trekken we nu een beerput open  ???

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #35 Gepost op: april 10, 2017, 23:19:56 pm »
Boven deze parkeergarage bevind zich een theater waar regelmatig enkele honderden bezoekers aanwezig zijn.
Zou in mijn optiek dan niet goedgekeurd mogen worden door de brandweer of andere instantie die deze beslissingen neemt.

Bedoel je de Euroscoop?
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Wizard

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: april 11, 2017, 10:55:37 am »
Boven deze parkeergarage bevind zich een theater waar regelmatig enkele honderden bezoekers aanwezig zijn.

Bedoel je de Euroscoop?
Nee ik doel op het antwoord van positron. De parkeergarage dus (Stadserfgarage)  zoals hij vermeld die zich onder Theater aan de Schie bevind en ik vermoed deels ook onder de centrale hal of entree van het Stadskantoor. Ben er wel eens geweest, maar kom daar zelden.

Citaat

Offline pupsie

• Full Stadter
« Reactie #37 Gepost op: april 13, 2017, 10:58:04 am »
Schiedam is de ideale gemeente voor fietsendieven  , mogelijkheden om de fiets in de beugels te zetten zijn er veel te weinig ! er zou in het centrum een grote fietsenstalling moeten komen met toezicht ! Er staan genoeg panden leeg ! het gat van bolmers zou een goede oplossing geweest zijn ware het niet dat houtkamp er een vermogen tegen aan gegooid heeft met zijn moestuintje !! Gat van bolmers bestaat nog steeds nu alleen van beton !!

positron

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 08, 2017, 09:09:52 am »
Een mooi staaltje gemeentepolitiek van D66
Je verwijdert een fietsenstalling voor 60 fietsen, en bied hen geen alternatief aan.
En vervolgens dring je er bij de LBB op aan dat wild geparkeerde fietsen worden verwijderd.

De originele tweet is van de wijktoezichthouder.
Maar het gaat mij om de reactie van D66, onderaan.
https://twitter.com/HermanKriek/status/883340922225819649

Offline Truman

• Sr. Stadter
  • Buiten Schiedamstad heet ik John van Sliedregt
« Reactie #39 Gepost op: juli 08, 2017, 09:55:51 am »
Om de tweets waarnaar Positron verwijst even te duiden:

Voor de ING-bank op hoek Koemarkt/Broersvest hebben ruim twee jaar twee verweesde kinderfietsjes staan verroesten. Annerike van de Water heeft hiervoor herhaaldelijk aandacht gevraagd bij de gemeente en bij toezicht en handhaving.  Ik heb haar hierbij een aantal maal bij ondersteund. 
Het werd een van-het-kastje-naar-de-muur verhaal, waarbij Toezicht en Handhaving aangaf, deze fietsjes niet te kunnen verwijderen, aangezien deze niet bestempeld konden worden als fietswrak.

Er zijn mensen die af en toe mijn TL op Twitter doorspitten.  In dit geval moeten tweets hierover eenvoudig terug te vinden zijn. De laatste zijn van 27 juni jl.

Dat de fietsjes nu eindelijk weg zijn is mooi, maar een compliment hiervoor uitdelen aan Toezicht en Handhaving ging mij even te ver.

Heeft dus niets te maken met welke stalling dan ook, maar puur met een discussie over weesfietsen.

(Wat die stalling betreft: ook ik ben er niet blij mee, dat er na het verwijderen van de stalling op de Koemarkt niet direct een alternatief is. Volgens mij ben ik, samen met Andreas, de enige vanuit de raad geweest die daarvoor meermaals aandacht gevraagd heeft. Overigens komt die nieuwe –inpandige- stalling er wel aan).

En Positron, als u zin hebt, bent u van harte welkom een keer een kop koffie met mij te drinken. Volgens mij hebben wij dat al eerder gedaan. Dus u weet mij te vinden.
Meer over mijn werk als raadslid op www.johnvansliedregt.nl

Offline bjd

• Stad Expert
  • "morgen moet het beter"
« Reactie #40 Gepost op: juli 08, 2017, 12:18:06 pm »
Het is zo simpel, de Kloosterplaats is een unieke plek om fietsen te stallen. Mooi centraal.
Alleen Marcel Houtkamp zal er niet blij mee zijn, dat in zijn parkje de ruimte nuttig zal worden besteed. Ruimte genoeg, roept hij steeds, dus wat houdt hem tegen om wat fietsbeugels te plaatsen?  Is het parkje ineens functioneel geworden. :)
Gebiedende wijs van park wordt dan parkeren......

Offline Dan

• Stad Expert
« Reactie #41 Gepost op: juli 08, 2017, 14:15:48 pm »
Dat parkje is zijn geschenk aan ons. *pinkt traantje weg*

positron

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 08, 2017, 20:21:25 pm »
@Truman,
In oktober 2003 neemt de gemeenteraad een Fietsnota aan waarin wordt uitgesproken dat men het fietsgebruik wil bevorderen, met verbeteringen aan de fietsinfrastructuur.
De raad wil nog wel weten hoe veel geld dat allemaal gaat kosten, maar stelt geen budget beschikbaar.
In november 2004 schaart de raad zich unaniem achter een motie van de VVD over wild geparkeerde fietsen.

Het College mag vanaf dat moment gebieden aanwijzen waar fietsen mogen worden verwijderd.
De raad voegt er nog wel aan toe dat er alleen mag worden geknipt als er voldoende parkeervoorzieningen zijn.

Direct daarna wordt Sdam volgehangen met bordjes waarop kan worden gelezen dat fietsparkeren niet is toegestaan.
Tussen 2010 en 2014 verdwijnen die bordjes weer.
Maar de aan de bordjes ten grondlalg liggende besluiten zijn, bij mijn weten, nooit terug gedraaid

In de jaren na 2003 domineren weggeknipte fietsen het jaarverslag van de LBB.
Het lijkt wel of het de LBB haar bestaansrecht ontleend aan het wegknippen van fietsen.

Fietsparkeren valt niet onder de wegenverkeerswet, maar onder het bestuursrecht.
In 2003-2005 ontstaat er landelijk veel jurisprudentie over geparkeerde fietsen.
Er moet onderscheid worden gemaakt tussen hinderlijk geparkeerde fietsen, fout geparkeerde fietsen, weesfietsen, en wrakken.
Hinderlijk mag direct worden verwijderd.
Bij fout moet de fietser de gelegenheid krijgen om zijn fout te herstellen (minder dan een uur).
Weesfietsen en wrakken mogen enige tijd blijven staan nadat de fiets als zodanig is aangewezen.
De LBB moet binnen de randvoorwaarden van deze jurisprudentie opereren.

In 2009 is er nog een staatssecrataris ingevlogen die de LBB, in het kader van een landelijke pilot, uitlegt wat een weesfiets is, en hoe er met weesfietsen moet worden omgegaan.

Volgens het bestuursrecht heeft de LBB, nadat een fiets is weggeknipt, ook de verantwoordelijkheid om de fiets weer aan de rechtmatige eigenaar terug te brengen.
De LBB van Sdam maakt nauwelijks of geen werk van deze verantwoordelijkheid.
Dat verandert in 2013 als de LBB de weggeknipte fietsen gaat onderbrengen bij het Fietspunt in Rdam.
En vanaf dan wordt er een factuur naar Sdam gestuurd voor elke weggeknipte fiets.
Het wegknippen, en opbergen had natuurlijk altijd al geld gekost, maar die kosten waren onzichtbaar.

Rdam weet bij 60% van de weggeknipte fietsen weer een eigenaar te vinden,
En maakt daarmee de kosten van het wegknippen deels goed.
Voor de LBB van Sdam is dat te veel gevraagd.

Vwb de fietsparkeervoorzieningen in Sdam.
Al bij de bouw van de autoparkeergarage bij de Passage hebben raadsleden er op aangedrongen dat er meer fietsparkeervoorzieningen moeten komen.
De betreffende aannemer heeft toen plechtig beloftes in die zin gedaan, maar ook even plechtig weer vergeten.
Maar wethouders hebben steeds hetzelfde gedaan.
Ja, we zullen parkeervoorzieningen maken als we in die en die straat aan de slag gaan.
Waarna men dat weer is vergeten als met de herinrichting ook daadwerkelijk wordt aangevangen.

Zo zijn er tussen 2010 en 2014 er gedetailleerde plannen uitgewerkt voor een fietsparkeervoorzieningen in het gat van Bolmers.
Helaas zijn die plannen in 2014 vrijwel direct door hr Houtkamp naar de prullenbak verwezen.

Er is ooit vastsgesteld dat er behoefte is aan 600+ fietsbeugels in de binnenstad van Sdam.
En dat er minder dan 300 fietsbeugels beschikbaar zijn
Drie jaar geleden heeft hr Houtkanp een uitvoeringsprogramma fietsparkeren binnenstad aangekondigd.
Nooit meer wat van gehoord.

Ik heb geen enkel vertrouwen in een fietsenstalling op de Hoogstraat.
Enerzijds omdat fietsen op de Hoogstraat nog steeds een beladen onderwerp is.
Als fietser hecht ik ook weinig aan deze mogelijkheid, omdat de Hoogstraat niets toevoegt aan het fietsroutenetwerk.
Anderzijds omdat de gemeente onroerend goed wil afstoten, en omdat een gehuurd pand bij elke bezuinigingsronde kan sneuvelen.

Fietsbeleid is alleen succesvol als het beleid wordt gekenmerkt door continuiteit.
Dat is bevestigd in vele rapporten.
Je bevordert het gebruik van de fiets niet door het ene jaar een stalling aan te beiden, en het andere jaar niet.

Dit najaar zal hr Houtkamp wel weer met een fietsnota komen waarin wordt gesteld dat fietsen fijn is, en dat de fietsvoorzieningen op peil moeten worden gebracht.
Maar de raad heeft nog nooit budget vrijgemaakt voor fietsinfrastructuur.
En de fietsvoorzieningen in het MeerjarenProgramma voor de Openbare Ruimte zijn altijd hooguit cosmetisch geweest.

Noot. Er zijn altijd raadsleden geweest die van hun positie als raadslid misbruik maken, en er bij de LBB op hebben aangedrongen om deze regels te negeren.
Mensen die nadrukkelijk voor law and order pleiten, kunnen ook mensen zijn die pleiten voor een minder strikte toepassing van het bestuursrecht.
Anderzijds zijn er veel fietsers die het doen en laten van de LBB in deze gelaten ondergaan.

positron

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: juli 11, 2017, 11:31:03 am »
@Truman,
Mensen die zich ergeren aan wild geparkeerde fietsen, wil ik aanraden om zich emotioneel voor te bereiden op de komst van de Obike.
In Rdam rijden er nu al veel meer dan 1000 rond.
En vanochtend werden er weer 100 gelost.

Gebruikers van Obike pletteren hun fiets daar waar het hen uitkomt.
Het instrument van wegknippen deert hen niet.
Ze pakken gewoon een andere fiets.

Als er 200 Obikes in Sdam zouden worden gedumpt, zijn in een klap alle beugels bezet met fietsen die van niemand zijn.

Offline Stadler

• Stad Expert
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
De oBikeplaag
« Reactie #44 Gepost op: juli 11, 2017, 19:20:17 pm »
"Het eerste bike-sharing platform in Nederland dat geen gebruik maakt van vaste stations" schreeuwen de mensen van oBike. Ja, lekker makkelijk: er is geen opslagruimte nodig voor de fietsen, ze staan gewoon op de openbare weg.
Hoewel ik een voorstander ben van deel-fietsen, erger ik me geel aan die oBikes in Rotterdam. Ze staan overal. Niet dat iemand er op rijdt overigens. Ik heb begrepen dat de uitbaters van dit bedrijf de fietsen gewoon op plekken neerzetten zodat de Rotterdammers er aan wennen en gaan dénken dat ze volop gebruikt worden. Gewoon een marketingtruuk.
Ze zitten overigens niet aan een ketting vast. Dus als men ze ook in Schiedam bij nietjes neerzet kunnen we ze gewoon verplaatsen als we onze eigen fiets er aan vast willen ketenen.

John.