Auteur Topic: waarom ik bridge zo leuk vind  (gelezen 32522 keer)

Offline ouwerot

• Stad Expert
Re: waarom ik bridge zo leuk vind
« Reactie #45 Gepost op: januari 19, 2017, 15:16:07 pm »
Blufpoker

Noord opent 1 ruiten. Oost biedt met een grote grijns 4 schoppen en kijkt Zuid aan met een gezicht van : en nou jij. Zuid kijkt nog eens naar zijn hand.
Nul schoppen
Harten Aas, Vrouw zevende
4 kleine ruiten
Klaver Aas, Heer
Haalt zijn schouders op en biedt 6 Harten. Knock out bod. Oost biedt preventief op weinig punten en 9 of 10 schoppen. Hij mag gedoubleerd twee down voor 300. drie down is er één teveel 500, want dat is meer dan een manche voor Noord Zuid.

West denkt moet ik dit snappen en past. Noord heeft Harten Heer, Boer vierde, Ruiten Aas, Vrouw Boer vierde, Klaver Vrouw derde en 2 schoppentjes. Die past dus.

Oost zet het spel op de wagen door 6 Schoppen te bieden. Zuid weet nu zeker dat ze voor een nul spelen. Harten Aas is waardeloos, dus de beide klaveren en ruiten Aas zijn het maximale dat binnenkomt. Toch maar doublet, want 7 harten is doldwaas.
Drie slagen is inderdaad het maximum, dus schreven Noord Zuid 300 punten. Dat was net geen nul en het zure? Door Klaver Vrouw bij Noord leg je zeven harten zo neer: de vierde ruiten van Zuid kan weg op die vrouw. Eén noord had inderdaad het lef om uit het doublet weg te lopen en zeven harten te bieden.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #46 Gepost op: maart 18, 2017, 14:20:32 pm »
Speltechniek.

Je raapt op
Sch H, T, x, x
Ha H, x, x, x, x
Ru H, T, x,
Kl A

13 magere punten en je begint met 1 Ha. De vijfkaart gaat voor de vierkaart. Partner geeft meteen gas en gaat via azen en heren vragen naar 6 Ha.

De dummy:
Sch B
Ha A, V, T, x
Ru A, B, x
Kl H, B, T, x, x

Schoppen Aas ben je altijd kwijt en door het kale klaveraas is de snit op klavervrouw niet mogelijk.
Het goede nieuws is dat je door de ruitenstart die vrouw niet meer hoeft te vinden. Kleine harten naar het Aas brengt slecht nieuws: de harten zitten 4-0 tegen. Het goede nieuws is dat ze wel in de snit zitten. De enige maakkans is klavervrouw dubbel of derde.
Slag drie kleine klaver naar het Aas. De tegenpartij doet netjes mee. Nu harten voor de opgelegde Tien. Klaverheer houdt en klavervrouw valt niet. Harten naar de heer en daarna harten naar de vrouw. Onder hartenaas valt de boer en resteert bij de leider nog één harten. Nu een kleine klaver getroefd en (diepe zucht) de vrouw valt. De ruiten zijn de oversteek naar de twee vrije klaveren en de tegenstander maakt alleen schoppenaas. Niet iedereen zat in 6, maar op één paar na werden er wel 12 slagen gemaakt. Krijg ik weer waardering voor mijn clubgenoten die dit varkentje kundig wisten te wassen.
Schoppenaas als start zet het spel wel aan, maar schoppen na geeft de tien weg als slag. Met drie keer klavervrouw en de vijf klaveren op tafel is klaver na niet echt een goede optie. Als tegenstander weet je door de bieding dat de leider de 3 andere heren heeft. Mogelijk kun je de leider voor het blok zetten door een klein harten in te spelen. Dan is harten tien altijd winnend. Zelf zie ik niet wat de tegenstanders kunnen doen om twee slagen te maken.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #47 Gepost op: april 01, 2017, 17:54:07 pm »
Wie A zegt moet ook  ?

De Noord hand is bescheiden
Sch H, B, 10, 9
Ha 6, 5, 3, 2
Ru A, 7, 4
Kl 9, 2

West begint met 1 Schoppen. Noord heeft niets te bieden en past.
Oost weet een vijfkaart schoppen bij West en biedt 2 schoppen. De vraag kan gesteld worden of 2 Harten niet een beter bod is, want je kunt altijd terug naar de schoppen.

Sch 8, 4, 3
Ha V, 10, 9, 8, 4
Ru H, 8
Kl A,,5, 4

Zuid wordt overmoedig en biedt op twee zeskaarten 2 Sans Atout: partner biedt je beste lage kleur. En dat met
Sch 6
Ha -
Ru B,,10, 9, 6, 5, 2
Kl V. B, 8, 7, 6, 3

West doet niet moeilijk en biedt 4 Schoppen
Sch A, V, 7, 5, 2
Ha A, H, B, 7
Ru V, 3
Kl H, 10

O, zegt Noord, drie schoppen slagen en Ruiten Aas, daar moet wat inzitten dus DOUBLET. Zuid heeft geen vertrouwen en biedt 5 Klaver (gedoubleerd) waarop Noord het ?betere? bod 5 Ruiten doet, opnieuw gedoubleerd door West. Schoppen Aas, een ruiten honneur en twee klaverslagen ben je zeker kwijt. Als Noord aan slag komt is zijn enige optie Ruiten Aas en ruiten na. Doet Noord dat niet dan troeft oost de vierde schoppen met Ruiten heer en ben je min 3.
Vier Schoppen gaat min 1 en vier Harten zit er fluitend in.    Er zijn dagen dat Noord de wereldstart vindt tegen 4 Schoppen. Ruiten Aas en dan met de vijf Harten van Oost in het vizier harten 6 na en zuid gebruikt zijn enige troefje voor min 2. Veel O/W paren zullen die start zeer verdacht vinden, maar ik denk dat Noord toch een goed verhaal heeft. Hij ziet zeventien punten en West knalt meteen vier en heeft dus een powerhouse. Duidelijk is dat Zuid niets heeft dus probeer maar iets. Down is het altijd.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #48 Gepost op: mei 06, 2017, 18:24:36 pm »
Echtparen bridge.
De uitdrukking is ontstaan doordat echtparen niet altijd het optimale contract bereiken.
Zij opent 1 schoppen, hij biedt 2 ruiten en zij herhaalt met 2 schoppen. Hij (enigszins nijdig) 3 klaver en zij biedt stoïcijns 3 schoppen. Hij speelt veel beter dan zij en biedt (dus) 3 sans. Tegenpartij haalt vrolijk 5 hartenslagen op. Natuurlijk heeft zij het fout gedaan en negeert hij het feit dat het hele veld drie of vier schoppen maakt.
Op de club niet zo’n probleem, want we kennen onze pappenheimers. Tijdens een toernooi veel lastiger te onderkennen: doubleren met de het risico dat zij toch wegloopt en het contract maakt, of rustig een plusje scoren met een gedeelde zaaltop.

Een ander fenomeen is de ontspoorde bieding, ook wel: er zitten 50 punten in dit spel.
Het volgende spel:

Zuid:
Sch T, 9, 8, 3, 2
Ha -
R A, H, 7, 3
Kl H, B, 5, 2

West opent met 1 harten, (belooft bij dit paar een vijfkaart) Noord volgt met 1 schoppen; Oost doet mee met 2 harten. Zuid: 11 punten, troeflengte bij de vijfkaart van Noord en een renonce. Even horen met 2 schoppen. West biedt nu sterk met 3 klaver. Noord gaat er vol in met 3 schoppen en Oost besluit het feest met 4 harten. Wat nu?
West belooft 15 plus, noord belooft 10 plus en dan zou oost op niets 4 harten bieden!? Zuid besluit te passen en 4 harten huppelt min 2.
West:
Sch 7,
Ha A,V, 8, 4, 2
Ru V, 4, 2
Kl A, V, 6, 3

Noord:
Sch A, V, B, 5, 4
Ha B, 7, 6, 3
Ru 5
Kl 8, 7, 4

En dan blijft er voor Oost over
Sch H, 6
Ha H, T, 9, 5
Ru B, T, 9, 8, 6
Kl T, 9

Noord overdrijft dus, Maar zoals het spel ligt zit het erin.
Een keer vier geboden en gemaakt, een keer drie plus 1 en vier keer vier gedoubleerd min een.
en hoe ze dat gedaan krijgen? Oost troeft na een klaverstart de derde klaver met een vaste troef slag en op ruitenheer kan een harten weg, zodat je in Zuid voldoende troef overhoudt om de harten af te troeven. het enige dat ik kan bedenken dat de leider op schoppenheer snijdt omdat west voor zijn bieden bijna wel schoppen heer moet hebben. Niet dus.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #49 Gepost op: augustus 25, 2017, 12:46:26 pm »
voor het seizoen begint nog eentje uit mijn oude doos:

Volkomen geschift.
•   Spel 11
Z/-
Noord
 JT874
 T
 A873
 Q98
West
 K3
 KQ8764
 64
 652
Oost
 AQ965
 AJ9532
 -
 JT
Zuid
 2
 -
 KQJT952
 AK743
Noord/Zuid maken 6 ruiten en Oost/West kunnen 6 Harten maken.
Tegen 6 Harten is ruiten aas de verkeerde start. Oost troeft en gaat de harten spelen waarop noord in de afgooiproblemen komt. De leider moet wel goed opletten wanneer er een schoppen bij noord weg gaat en dan schoppen heer opnemen en oversteken naar schoppenaas. Op schoppen vrouw gaat een klaver weg. Heeft Noord een schoppen laten vallen dan troef je in west de vierde schoppen. Je steekt met de ruitenaftroever over naar Oost, speelt de vijfde schoppen, waarop een klaver weggaat. De verdediging maakt nu maar een klaverslag. Heeft Zuid na de ruiten opening ook zijn klaverkaart laten horen dan snapt Noord dat een klaverstart beter is want dan gaat 6 Harten onmiddellijk min 1. Onnodig te zeggen dat het hele veld met dit spel heeft geworsteld.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #50 Gepost op: september 12, 2017, 14:42:11 pm »
Niveau verschil

Noord:
Sch A, V, 7, 6
Ha A, H, V, T, 3
Ru B, T, 6
Kl 6

Zuid:
Sch H, B, 8
Ha, B, 9, 8
Ru A, V, 4, 3
Kl V, B, T

Simpel toch? 4 Harten of 3 Sa

In de A-lijn werd drie keer 6 Ha geboden en gemaakt. Geen probleem als je maar ruiten boer en ruiten tien neerlegt. Dekt Oost niet met de heer dan is het zeven omdat dan op de vierde ruiten klaver 6 weg kan. Gebeurde één keer in de B- lijn.
Een paar in de A legde 3 Sans plus drie neer, omdat oost/west de klaverstart voor twee slagen niet vonden.
Wat ik dan niet meer snap is dat sommige paren niet verder kwamen dan drie Sans contract of drie plus 1. Ook in Sans is de ruitensnit opgelegd. Na de klaverstart negen slagen in de hoge kleuren plus twee in ruiten.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #51 Gepost op: september 26, 2017, 13:12:29 pm »
Foutje bedankt.

Noord heeft een leuke kaart:
Sch 9
Ha 7, 6, 3
Ru A, H, V, 4, 3, 2
KL A, H, 2

Ondanks tussenbieden bereiken O/W 4 schoppen.
Daar gaat een strikje om en partner start met ruiten. Noord neemt met ruiten Aas en ziet bij Oost de boer vallen.
In de dummy (West) ligt
Sch H, V, 6
Ha H, 5, 2
Ru T, 9, 5
Kl B, 9, 8, 3

Noord neemt snel Klaver Aas en Klaver heer op en maakt nu de klassieke denkfout. Als ik nu Ruiten Heer oppak dan troeft Oost  en zie ik de slag niet meer terug. Toch moet je Ruiten heer spelen. Troeft Oost dan is het jammer en moet je hopen dat partner de downslag heeft. Troeft Oost niet omdat er nog een kleine ruiten zit dan ligt de downslag op tafel en dat is gedoubleerd altijd goed voor de score.
Nu speelde Noord maar een troefje na. De leider zei dank u wel en kon de verliezende ruiten kwijt op harten  heer voor een volle top.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat nog een tegenspelende noord zo vriendelijk was.

Wat had Oost?
Sch A, T, 8, 7, 6, 5, 2
Ha A, V
Ru B, 8
Kl V, 7
Aan twee andere tafels ging het goed fout voor de leider. Noord raapte zijn vier slagen op en speelde Ruiten Vrouw. Oost greep de kans om het fout te doen en troefde laag, waarop zuid met schoppen Boer de tweede downslag incasseerde.
Ik heb dat wel eens eerder laten zien: zo hoog troeven als nodig is om de tegenstander niet aan slag te laten komen en daarna de troeven eruit. (dat was dat naspel met Schoppen naar Vrouw Tien bij de leider, waar je op tafel met Harten Heer moet troeven om niet down te gaan).

Bridge blijft een denksport.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #52 Gepost op: oktober 30, 2017, 11:58:11 am »
Verboden troef te trekken.
Na stevig tussenbieden van ruiten door Zuid, eindigt West als leider in 4 harten.
Noord start met ruiten. De tweede ruitenslag troeft West.

Wat nu?
Sch H, T, 4
Ha H, V, 9, 5, 4
R 4
Kl V, B, 6, 3

En de dummy Oost heeft
Sch V. B. 7, 3
Ha A, B, 2
Ru 8, 6, 2
Kl H, T, 8

West moet zich realiseren dat hij van de zwarte kleuren moet leven. Hij moet nog een ruiten troeven en moet er voor zorgen dat hij de ruiten blijft stoppen. Hij heeft dus alle troeven nodig.
West begint met Harten Heer, even kijken hoe het zit. Beide tegenstanders doen mee, dus zitten de harten in ieder geval 4 tegen 1.
De truc is nu om de zwarte kleuren vrij te spelen: kleine klaver naar de tien en als die houdt klaver heer na, zodat je met klaver acht altijd naar de hand kunt oversteken. Zuid legt op de tweede slag het Aas en speelt de derde ruiten. West troeft nog laag en begint aan de schoppen.
Zuid heeft het moeilijk.
Sch A, 9, 8, 6
Ha T, 6
Ru A, H, V, B, 5
Kl A, 2
Hij moet West inschatten op zijn schoppen bezit: Heer derde of dubbelton. Bij heer derde heeft partner noord 2 schoppen en moet je de tweede schoppen oppakken. Je geeft partner een aftroever en als die klaver inspeelt pak je harten tien ook nog mee. Dan is het min twee. Meteen het Aas oppakken geeft het contract weg als noord een dubbelton heeft, want dan verdwijnen de twee aftroevers. Conclusie Zuid duikt een keer.
Nu moet West nadenken waarom Zuid duikt: conclusie vierkaart schoppen en nog een troef. Zuid hoopt op een klaveraftroever als noord de derde schoppen troeft. West speelt nu Ha vrouw en ziet bij Zuid de tien. De schoppen aftroever bij Noord is niet te vermijden, want je hebt de troef nodig om te voorkomen dat Zuid na schoppen aas twee ruitenslagen oppakt.
4 harten was overboden, maar dat krijg je als je met 11 punten opent.

En de rest van het veld? Veel hartencontracten en minder ruiten. Twee leiders maakten 3 harten plus 1 en één NZ paar in de A presteerde het om met drie azen in de hand 4H doublet plus 1 te laten maken.

Offline ouwerot

• Stad Expert
« Reactie #53 Gepost op: december 03, 2017, 13:33:44 pm »
Arbiter!!

Een roep door de speelzaal waar veel plezier bridgers een hekel aan hebben. Je maakt een foutje en de tegenstander wil je meteen “straffen” door de arbiter er bij te roepen. Toch is de arbiter er niet voor niks: hij beschermd ook de belangen van de andere spelers in de lijn.

Wat voor foutjes zijn er?
A: voor je beurt bieden.
B: een onvoldoende bod doen.
Ad A: Oost is gever en Noord of zuid of west begint de bieding. De arbiter heeft strikte regels om dit op te lossen. Een daarvan is dat O/W het bod mogen accepteren.
Lang geleden heb ik meermalen tegen een dame gespeeld die systematisch voor haar beurt opende als ze geen punten had. Zo van partner pas op met bieden ik heb niks. Niet dat het veel hielp: ze speelde erbarmelijk slecht tegen zodat de tegenstander toch wel een goede score maakte.
Ad B: er is geboden en jij bent aan de beurt. Je moet op twee niveau bieden, maar je biedt je kleur op 1 niveau. De arbiter heeft hier opties: de tegenstander accepteert het onvoldoende bod, of de tegenstander staat op een voldoende bod. Beide opties hebben gevolg voor de volgende bieding van de partner. Soms is dat hogeschool en ik heb het niet altijd paraat. Ook hier wordt wel door paren die perse goed willen scoren het onvoldoende bod gebruikt. Daarom zijn de sancties strenger.
C: uitkomen terwijl dat aan je partner is. Opties wederom: accepteren, niet accepteren. De sanctie is dat de uitkomst bij niet accepteren een strafkaart wordt.
D: verzaken, de grootste bron van discussie. Sorry, ik verzaak, mag ik nog terug? Soms wel, soms niet: het in een adem principe. Als de leider de slag dicht legt ben je te laat. Verzaken kost strafslagen die aan de tegenstander toe komen.

Waarom dit verhaal? Omdat het vorige week wel heel bizar werd. De leider speelt 6 Schoppen met Schoppen Aas buiten boord en in de volgende ronde constateert de controlerende Oost (Noord bedient het scorekastje) dat er 6+1 is gescoord. Wedstrijdleider? Geen idee. Volgende ronde: hoe kan dat nou? Wedstrijdleider? Die werd dus gek en is na gaan vragen. De houder van Schoppen Aas had verzaakt. Zijn enige harten was verstopt en dus had hij de eerste hartenslag getroefd, schoppen aas meegenomen en na lang beraad harten na gespeeld. Dat vonden de tegenstanders niet goed. Resultaat twee strafslagen: de verzaking plus de slag die daarna nog was gemaakt. 6 +2 en dat past weer niet in een kastje. Zijn partner vond dat de verzaker dit jaar zijn schoen niet mocht zetten.