Auteur Topic: Stg Batavier mist 4000 bomen bij compensatie bomenkap A4  (gelezen 67141 keer)

Offline Knakworst

• Stad Expert
Re: Batavier verrast door niet gepubliceerde uitspraak bezwaarschriftencommissie
« Reactie #195 Gepost op: november 10, 2017, 00:08:54 am »
Zo zijn naar mijn bescheiden mening de bezwaarmakers, gemeente en bezwaarschriftencommissie verdwaald in een juridisch doolhof. Hopelijk weet de Raad van State hier uit te komen.
Ik ben wel blij dat Batavier de stap naar de Raad van State heeft gezet, want anders was het nu al over en uit geweest....

John.
".... niet gepubliceerde uitspraak bezwaarschriftencommissie".
Een permanente bezwaarschriftenomissie?
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Stadler

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
  • I wouldn’t believe it if I hadn’t watched it
Staatsraad verdiept zich in herplant bomen A4DS
« Reactie #196 Gepost op: november 14, 2017, 20:45:11 pm »
Onder grote publieke belangstelling boog staatsraad dhr. A. Bijloos zich vandaag in de zitting van de Raad van State over de tekort schietende herplant van 4000 bomen in Schiedam. De grote publieke opkomst was vooral te danken aan 30 leerlingen van een HBO-school die deze zitting hadden uitgekozen om wat meer te leren over de werking van onze rechtsstaat. Of zij er veel wijzer van geworden zijn weet ik niet. De zaak had uiteraard een hoog detailgehalte, maar uiteindelijk kwam ook de hamvraag op tafel: is een veer met een dikte van een centimeter te beschouwen als een volwaardige vervanging van een boom met een doorsnede van minstens 25 centimeter?

De gemeente Schiedam was met vier mens gekomen: de juristen Van Popering en vd Vlist, projectleider Nix en groenman Blieck (die de zieke stadsecoloog De Kruijf verving). Voor Batavier c.s. traden mr. Dijk en boomexpert Bolle aan als sprekers.

Beide partijen spraken de hoop uit dat de Raad van State zich in deze procedure niet zou beperken tot uitsluitend de procedure, maar ook ingaat op de herplant zelf. Piet Blieck had enkele recente foto’s van de aanplant meegebracht en liet zich ontvallen dat “wat er nu staat niet voldoet”. Hij gaf aan dat de gemeente er naar streeft dat het groen langs het talud eenzelfde uitstraling krijgt als het bosplantsoen aan de rand van het Beatrixpark langs de A20. Hij moest wel bekennen dat daar wel zo’n 20 à 25 jaar overheen zullen gaan. Waarom het daartoe noodzakelijk is om dan heel dunne veren te plaatsen in plaats van wat dikkere bomen, kon hij niet duidelijk maken.

Gemeentejurist Van Popering gaf aan bang te zijn dat de partijen zullen verdwalen in een procedurele spaghetti als de Raad van State zich niet inhoudelijk zal uitspreken, want dan gaat de hele zaak weer terug naar de gemeente en komen er daarna uiteraard weer bezwaren. Ook zou Schiedam graag willen weten van de Raad van State of de gemeente instemming met een beplantingsplan kan beschouwen als uitvoering van een eerder genomen besluit, of moet voorleggen voor inspraak als apart besluit.

Jan-Eelco Dijk gaf namens Batavier c.s. aan nog altijd van mening te zijn dat de herplant inferieur is. Daarnaast haalde hij ook de uitspraak van de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie aan die kennelijk van mening is dat de Rechtbank Rotterdam de procedure verkeerd beoordeeld heeft. Maar hij besprak ook het gevaar dat de Rechtbank in zijn uitspraak impliciet zou hebben gesteld dat aan de voorwaarden in de vergunning is voldaan.

Over dit laatste punt zal de Raad van State zich zeker uitspreken over zes weken (dus vlak voor of na Kerst). Of de Raad ook op de bomenkwestie zelf in zal gaan, valt te betwijfelen. De staatsraad gaf nadrukkelijk aan pas aan die vraag toe te komen als zou worden ingestemd met de gevolgde procedure. Hij had ook niet zoveel vragen over de bomendiscussie zelf, en daardoor duurde de zitting maar krap drie kwartier.
Ik vrees dat dit niet de laatste rechtszaak over dit onderwerp zal zijn geweest.

Wat de studenten van deze zitting hebben meegenomen is ongetwijfeld de vraag waarom een gemeente niet juist blij is met inwoners die de gemeente groener en gezonder willen maken.

John.