Auteur Topic: Schiedamstad heeft hulp nodig!  (gelezen 43553 keer)

Offline Gozert

• Stad Expert
Re:Schiedamstad heeft hulp nodig!
« Reactie #30 Gepost op: december 14, 2011, 15:31:02 pm »
kunnen we het niet aan das voor leggen. Is in iedergeval een advocaat heb die mevr ook wat te doen. en de fotograaf ook is de zenuwen over een echt briefje.
We starten een Occupy-kamp voor de Gansfoortstraat 2 in Vlaardingen.

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #31 Gepost op: december 14, 2011, 15:33:46 pm »
De Echo heet nu kennelijk Schiedam dichtbij. Ik heb hier de papieren versie van vandaag voor me liggen. Het blaadje barst van de Roel Dijkstra foto's. Laten we die van de voorpagina nemen. Van de horecaprijs. Dan de digitale versie op Schiedam dichtbij. Zelfde verhaaltje, zelfde foto.

Waarom is de foto van de kunstenaarsruimte dan verdwenen?
-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

Offline Albie

• Stad Expert
« Reactie #32 Gepost op: december 14, 2011, 15:42:32 pm »
In feite zou Roel Dijkstra dus bij De Echo moeten zijn omdat die zijn producten onvoldoende heeft beschermd.
Als een fotograag zijn product verkoopt aan bijv. De Echo, verkoopt hij dan ook zijn rechten?

Offline wimpie

• Stad Expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #33 Gepost op: december 14, 2011, 16:12:04 pm »
een besmette krant die echo :P

Offline Tegellichter

• Stad Expert
  • Gezag wantrouwen is de eerste burgerlijke plicht
« Reactie #34 Gepost op: december 14, 2011, 16:19:21 pm »
@ Albie

Ja natuurlijk weet Dijkstra dat de Echo zijn foto's ook online zet. En daar heeft hij toestemming voor gegeven.

Op grond van het citaatrecht mag een relevant deel van een werk van iemand anders worden overgenomen - met bronvermelding. Dit mag bijvoorbeeld voor een aankondiging, bespreking, kritiek of beoordeling. Hoewel de meeste citaten uitsluitend tekst bevatten, is het ook toegestaan om te citeren uit een visueel werk, zoals een foto, tekening, schilderij of zelfs een film. De regels voor beeldcitaat zijn niet anders dan die voor andere citaten.

Dat wil niet zeggen dat elk hergebruik van een plaatje een toegestaan citaat is. Het beeld moet echt worden overgenomen omdat het nodig is bij de bespreking, kritiek of recensie. Het is niet strikt nodig dat het beeld zelf wordt besproken, maar het beeld moet wel een duidelijk functioneel verband hebben met het werk waarin het wordt gebruikt. Bij een film is een still van een relevante scene bijvoorbeeld toegestaan in de context van een filmkritiek. Bij een artikel over molens een willekeurige afbeelding van een molen tonen is geen beeldcitaat.

Bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/
-> Feitenrelaas Ververdossier: http://tinyurl.com/a8onvay <-

Offline Han van der Horst

• Stad Expert
« Reactie #35 Gepost op: december 14, 2011, 18:46:15 pm »
Antwoord aan Albie. Dat ligt aan de deal die Roel Dijkstra met de Echo heeft gemaakt en ik denk niet dat hij zijn copyright heeft opgegeven.

Je kunt natuurlijk wel foto's met copyright en al kopen. Ik heb dat voor mijn werk wel eens gedaan omdat ik voor iets een aantal tijdloze platen nodig had die ik aan bladen gratis ter publicatie wilde aanbieden. Met de fotograaf een goede afspraak gemaakt, maar toen moesten wij natuurlijk dat copyright apart erbij  kopen. Dat is ook logisch.

Offline Gedoodverfd

• Full Stadter
« Reactie #36 Gepost op: december 14, 2011, 22:27:23 pm »
Volgens de wet:
Citaat
Het auteursrecht  is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Een foto beschikbaar op de webserver van de fotograaf zonder enige vorm van beveiliging (HTTP-referer, wachtwoord, etc.) is reeds openbaar. De webserver, onder beheer van de fotograaf, geeft het materiaal openbaar. Schiedamstad.nl verwijst hier slechts naar door. Overigens kan met het gebrek aan beveiliging de foto ook door Google geïndexeerd worden, en verschijnen bij zoekresultaten voor foto's. Volgens de redenering van de fotograaf zou Google dan ook inbreuk maken.

Offline 2Kobalt

• Newbie
  • *
« Reactie #37 Gepost op: december 14, 2011, 23:16:35 pm »
Sinds wanneer is het verboden om iemand de weg te wijzen? dat is toch de essentie achter internet?
A) De Echo heeft de foto vrijgegeven door de (deep) link mogelijk te maken en de bron niet afgeschermd.
B) de fotograaf heeft daar mee ingestemd of moet anders reclameren bij de Echo
Over de weg( path) naar de bron zou de discussie moeten gaan en niet over de inhoud (foto).
Als ik een digitale kopie maak van die Echo, en die in een bestand opsla, ben ik dan strafbaar?

2Kobalt

Offline admin

• Administrator
  • Stad Expert
« Reactie #38 Gepost op: december 14, 2011, 23:48:26 pm »
Beveiligen tegen deeplinken kan binnen 2 seconden ..

Tuurlijk kan het dan nog wel, maar je bent dan alvast gewaarschuwd.
admin

Michael B

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: december 14, 2011, 23:54:06 pm »

Offline admin

• Administrator
  • Stad Expert
« Reactie #40 Gepost op: december 14, 2011, 23:57:46 pm »
Dit is nu precies wat wij niet gedaan hebben. Jij hebt een screendump gemaakt en die als foto opnieuw openbaar gemaakt.
admin

Michael B

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2011, 00:06:03 am »
En dat mag (screendump, cq nieuwe foto), dacht ik.

Btw, die huizensites hebben rechtzaken gehad, met uitspraken dat er 'gespiderd' mag worden.
Wel beperkt (Ik meen 1 foto per object), en dat zijn toch ook deeplinken.

Offline Knakworst

• Stad Expert
« Reactie #42 Gepost op: december 15, 2011, 00:28:21 am »
Hufterigheid beantwoorden met hufterigheid. Mogelijkheden te over.

Cordon sanitaire? Roel Dijkstra -deze pestfotograaf- aanmerken als "persona non grata"? Hem door de LBB laten weren aan de stadsgrenzen, of .... (beter?)

Alternatief: SchiedamStad.nl stelt een "Loden Proosje"-prijs in (wel met copyright van Harr!). Deze wordt voor een volle zaal in het Theater aan de Schie door Rayben uitgereikt aan Roel Dijkstra? Bij die wisseltrofee hoort -pek en veren- ook een gratis tatouage (op zijn voorhoofd).  

Of kennen jullie meer genomineerden voor die prijs?
;D
Zou het door mij hierboven geplaatste bericht door iemand worden aangemerkt als onrechtmatig, en bedoeld om eer, goede naam en privacy van hem/haar en/of zijn/haar gezin aan te tasten, beschouw dit bericht dan -met mijn welgemeende excuses- als niet geschreven.

Offline Truman

• Sr. Stadter
  • Buiten Schiedamstad heet ik John van Sliedregt
« Reactie #43 Gepost op: december 15, 2011, 07:30:47 am »
Ik heb het geprobeerd.....

Nav mijn mail aan Roel Dijkstra (zie posting nr 6 in dit topic) heb ik zowaar antwoord van hem ontvangen. Daaruit ontstond een mailwisseling, waarin ik geprobeerd heb hem te bewegen een minder starre houding aan te nemen.
Ik heb aangeboden eventueel als "mediator" tussen Schiedamstad en hem te fungeren. Kijken of men er dan in een gesprek uit zou komen.

Het leek even wat effect te hebben. Maar uiteindelijk heeft hij er toch voor gekozen de bestaande weg te blijven bewandelen....

Roel heeft zijn hakken dus behoorlijk in het zand staan.....
Meer over mijn werk als raadslid op www.johnvansliedregt.nl

Offline Gozert

• Stad Expert
« Reactie #44 Gepost op: december 15, 2011, 07:53:01 am »
Roel heeft zijn hakken dus behoorlijk in het zand staan.....
Als het drijfzand is, zijn we binnenkort verlost.